مسکن و ساختمان

شرایط اجرای فاز جدید طرح اقدام ملی مسکن

معاون مدیر عامل بانک مسکن در امور اعتباری از ابلاغ شرایط اجرای فاز جدید طرح اقدام ملی مسکن به شعب سراسر کشور، خبر داد.

محمدحسن علمداری اهداف کلی طرح تبدیل مسکن مهر به اقدام ملی مسکن را در سه محور تشریح کرد.

به گفته وی، تعیین تکلیف پروژه‌های فاقد متقاضی و دارای قرارداد واگذاری ۹۹ ساله در پروژه‌های باقی مانده مسکن مهر اولین هدف مدنظر مجموعه دولت است، همچنین برنامه ریزی برای تامین مسکن از طریق تهاتر و جابجایی تسهیلات در مناطق دارای مطلوبیت و مقبولیت نیز هدف دوم در طرح تبدیل است، هدف سوم نیز ایجاد جذابیت برای سازندگان به منظور اقبال به ساخت در طرح از طریق ادامه روند اعطای تسهیلات مسکن مهر یارانه‌ای است.

محمدحسن علمداری از شعب بانک خواست شرایط و نحوه تامین مالی طرح تبدیل را مطابق ضوابط بالادست اجرا کنند.

وی خطاب به مدیریت‌های شعب تصریح کرد: بانک مسکن به پشتوانه طرح تبدیل، در عمل تسهیلات ساخت پروژه‌های فاقد متقاضی در طرح مسکن مهر را از طریق ترکیب منابع طرح مسکن مهر به همراه طرح اقدام ملی مسکن، تامین و به پروژه‌ها تزریق می‌کند تا خیلی زود امکان خانه دار شدن اقشار هدف از طریق تعیین تکلیف این واحد‌های مسکونی منجمد در مسیر ساخت (ناتمام یا فاقد متقاضی) فراهم شود.

بر این اساس وزارت راه و شهرسازی طبق مصوبه دولت طرح تبدیل مسکن مهر به اقدام ملی را در دستور کار اجرایی قرار داده است. طرح تبدیل مسکن مهر به اقدام ملی مسکن، یکسری موارد کلیدی همچون نحوه برخورد شعب بانک مسکن با پروژه‌های مشمول و همچنین شکل پرداخت تسهیلات را شامل می‌شود.

به دنبال مقررات مربوط به شیوه نامه طرح اقدام ملی مسکن مصوب وزارت راه و شهرسازی، مصوبه دولت مبنی بر تعیین تکلیف پروژه‌های فاقد متقاضی و راکد مسکن مهر و همچنین قانون ساماندهی مسکن، تنظیم و صادر شده است.

بر این اساس، پروژه‌های خانه سازی مشمول طرح تبدیل مسکن مهر صرفاً فاقد متقاضی، سه جانبه و دارای قرارداد واگذاری ۹۹ ساله مسکن مهر که توسط یکی از نهاد‌های متولی طرح مسکن مهر همچون ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت عمران شهر‌های جدید قبلاً به بانک معرفی و همچنان قرارداد مشارکت آن‌ها در سیستم تسهیلاتی بانک مسکن زنده است، می‌توانند به طرح اقدام ملی مسکن تبدیل شود.

پروژه‌های هدف اجرای طرح تبدیل باید ۶ شرط مشخص داشته باشند که به ترتیب شامل این موارد است: فاقد متقاضی باشد، سه جانبه و دارای قرارداد واگذاری ۹۹ ساله طرح مسکن مهر باشد، دارای حداقل ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی باشد، بلامعارض باشد، فقدان موانع و مشکلات قضایی در مسیر اجرا باشد، دارای متقاضی موثر به میزان حداقل ۸۰ درصد واحد‌های احداثی باشد.

در این طرح تاکید شده است، مدیریت‌های شعب باید کلیه ضوابط و مقررات بانکی در خصوص وضعیت و شرایط پذیرش و پرداخت تسهیلات در عرصه محل اجرای طرح را رعایت کنند و تشخیص بانک در این مسیر الزامی است.

تامین مالی پروژه‌های تبدیل شده از مسکن مهر به اقدام ملی از طریق آورده نقدی متقاضیان جدید و تسهیلات بانک صورت خواهد گرفت.

سازندگان مجری طرح تبدیل باید دارای رتبه اعتباری حداقل BBB باشند و در عین حال فاقد سابقه چک برگشتی و تسهیلات معوق و فاقد ممنوعیت قانونی و قضایی برای افتتاح حساب و انعقاد قرارداد تسهیلاتی باشند. همچنین ارایه گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم و ارایه صورت‌های مالی حسابرسی شده از سوی سازندگان مجری الزامی است.

تسهیلاتی که برای ساخت و تکمیل واحد‌های مسکونی در طرح تبدیل مسکن مهر به اقدام ملی مسکن پرداخت می‌شود به ازای هر واحد مسکونی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است که با نرخ سود ۱۸ درصد و مدت مشارکت حداکثر ۲۴ ماهه به پروژه‌ها تخصیص پیدا می‌کند. همچنین مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی در طرح اقدام ملی مسکن حداکثر ۱۲ سال است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا