دانشنامه ساخت و ساز

از پرده هوا چه می دانید

پرده هوا (Air Curtain) یک جریان هوای دمنده است که با بهره گیری از آن می توان دو فضا را از یکدیگر جدا کرد. جداسازی این دو فضا می تواند با اهداف متفاوتی انجام شود. از ایجاد یک عایق حرارتی در مکان عبور و مرور تا ایجاد یک لایۀ هوایی برای جلوگیری از نفوذ حشرات یا گردوغبار به محوطۀ موردنظر. از دستگاه پرده هوا صنعتی معمولاً در مراکز صنعتی، تجاری و اداری استفاده می شود. در مقاله پرده هوا چیست قصد داریم درباره این دستگاه، انواع آن و کاربردهایش بیشتر صحبت کنیم و در آخر شما را در انتخاب مناسب این دستگاه کمک کنیم.

پرده هوا

آشنایی با پرده هوا (Air Curtain)

تصور کنید در یک فروشگاه یا یک رستوران می خواهید محیط داخل را از محیط خارج جدا کنید و برای مثال از ورود حشرات موذی و گردوغبار به این محیط جلوگیری کنید. برای این کار می توانید از پرده های هوا در جلوی درب های ورودی بهره ببرید. به این صورت که با باز شدن درب ورودی، دستگاه پرده هوا به صورت اتوماتیک شروع به کار کرده و فضای داخل را از فضای بیرونی جدا کند. دستگاه پردۀ هوا معمولاً در بالای درب های ورودی نصب شده و به واسطۀ بهره گیری از یک فن قوی، جریان هوا را به صورت عمودی یا حتی افقی می دمد. در فضاهای خاص، وقتی دستگاه فن در بالای درب نصب می شود، یک دستگاه مکنده نیز در کف و روبروی دمنده قرار می گیرد که باعث می شود جریان هوا به صورت پرده ای یکنواخت تر عمل کند.

 

کاربردهای پرده هوا

در این بخش از مقاله پرده هوا چیست قصد داریم به کاربردهای این دستگاه اشاره کنیم. از پرده های هوایی در مکان های متعدد و با اهداف متعددی می توان استفاده کرد. ولی اگر قرار باشد کاربردهای کلی این دستگاه را فهرست کنیم، می توانیم به چند مورد زیر اشاره کنیم :

 

جلوگیری از هدر رفت گرما

می دانید که هوا یک عایق حرارتی است. به همین خاطر در مکان هایی که دارای درب اتوماتیک است و رفت و آمد از آن زیاد صورت می گیرد، می توان برای جلوگیری از هدررفت گرما از پرده هوا استفاده کرد. دستگاه های پرده هوا می توانند پرده ای به ضخامت سه تا پنج سانتیمتری در جلوی درب رفت‌وآمد ایجاد کنند که عایق خوبی در برابر نفوذ گرما و یا سرماست.

 

جلوگیری از نفوذ حشرات 

جلوگیری از نفوذ حشرات در آشپزخانه ها و رستوران ها همیشه یک معضل برای بهداشت این مکان هاست. استفاده از پرده هوا می تواند این مشکل را تا حد بالایی حل کند. جریان هوای ایجاد شده، همانند یک پردۀ ضخیم در برابر حشرات عمل می کند.

 

جلوگیری از نفوذ گرد و غبار 

در مکان هایی که نیاز به هوای پاک و بدون آلاینده است و بهداشت محیط اهمیت بالایی دارد نیز می توان از پرده هوا بهره برد. جریان هوای ایجاد شده در جلوی درب های ورود و خروج می تواند یک مانع مناسب برای جلوگیری از ورود ذرات آلاینده و گرد و غبار باشد.

پرده هوا

انواع پرده هوا

پرده های هوا به صورت عمده در دو دسته طبقه بندی می شوند. دستۀ اول مدل های تجاری و اداری و دستۀ دوم مدل های صنعتی.

پرده هوا تجاری – اداری 

در طراحی و ساخت پرده هواهای تجاری – اداری به زیبایی و شکل طراحی اهمیت بیشتری داده می شود. همچنین در این حالت دستگاه باید فضای کمتری را اشغال کرده و میزان مصرف برقش نیز کمتر باشد. در برخی از مدل های تجاری-اداری می توان دستگاه پرده هوا را به کویل های حرارتی نیز تجهیز کرد که برای فصل های سرد سال قابل استفاده باشند.

 

پرده هوا صنعتی 

طراحی پرده هوا هایی که برای استفاده های صنعتی هستند، معمولاً به صورت اختصاصی انجام می گیرد. اندازۀ پرده هواهای صنعتی با توجه به محل نصب تعیین شده و قدرت فشار باد نیز در زمان طراحی قابل تنظیم است. به خاطر بزرگ بودن پرده هواهای صنعتی و قدرت بالای آن ها، مصرف انرژی نیز بیشتر از پرده هواهای تجاری-اداری خواهد بود.

 

انتخاب پرده هوا

در ادامه مقاله پرده هوا چیست قصد داریم شما را در انتخاب این دستگاه کمی راهنمایی کنیم. در انتخاب و خرید پرده هوا نکات بسیاری وجود دارد که باید به آن دقت کرد. باید بدانید که هدفتان از نصب پرده هوا چیست و چه انتظاری از آن دارید. نکاتی که در ادامه می آید، مهم ترین نکته هایی است که در زمان انتخاب دستگاه پرده هوا باید به آن دقت کنید :

  • نوع استفادۀ خود را مشخص کنید.
  • دقت داشته باشید که انتخاب پرده هوا، اگر به شکل مناسب صورت بگیرد، می تواند در کاهش میزان مصرف انرژی دستگاه های تهویه تأثیرگذار باشد.
  • بین کاربرد و هدف استفاده از پرده هوا باید تناسب وجود داشته باشد. برای مثال نصب یک دستگاه با قدرت دمندگی پایین، ممکن است نتواند جلوی نفوذ جریان هوای سرد را بگیرد. یا نصب یک دستگاه تجاری – اداری با دمندگی بالا در ارتفاع کم، می تواند آزاردهنده باشد.
  • برای اینکه بهترین نتیجه را از نصب این دستگاه بگیرید، بهتر است در زمان انتخاب دستگاه، مدلی را انتخاب کنید که تمام عرض درب را پوشش دهد.
  • مدل های متفاوتی از دستگاه های پرده هوا وجود دارد؛ که برخی از آن ها دارای کویل های حرارتی یا اسپری آب است. در هنگام انتخاب به این موارد نیز دقت داشته باشید.

به انتهای مقاله پرده هوا چیست رسیدیم. دستگاه های پرده هوا ، با ایجاد یک جریان هوایی می توانند دو محیط را از یک دیگر جدا کنند. از این دستگاه ها می توان در مکان های متفاوت و اهداف متفاوتی استفاده کرد. از ایجاد یک لایۀ محافظ برای جلوگیری از نفوذ حشرات و ذرات گرد و غبار گرفته تا ایجاد یک عایق حرارتی در مکان های پر رفت‌وآمد. پرده هوا در مدل های متنوعی طراحی و تولید می شوند؛ که با توجه به اهداف مورد نظر می توانید از بین مدل های متفاوت دست به انتخاب دستگاه مورد نیاز خود بزنید.

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا