دانشنامه ساخت و ساز

تعمیر و نگهداری تاسیسات الکتریکی

استاندارد عملکرد

تعمیر و نگهداری تاسیسات الکتریکی ، به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که مربوط به عیب یابی و تعمیر قطعات و بهبود عملکرد آنها در تاسیسات برقی است. هدف نگهداری، جلوگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی ناشی از تاسیسات الکتریکی است. مطالب این فصل فقط تاسیسات  الکتریکی نصب شده که جزء ثابتی از ساختمان است را در برمی گیرد و شامل لوازم برقی خانگی مانند یخچال و تلویزیون و… نمی شود. در شکل ١ ایراد نصب مربوط به تراز نبودن قوطی های کلید و پریز است.

کلید و پریز

تعمیر ممکن است، قبل از تحویل ساختمان جدید اتفاق بیفتد زیرا بعضی مواقع ناظرین برق ساختمان،ایراداتی از نحوه برق کاری ساختمان می گیرند واین اشکالات تعمیرات جزیی را در بر خواهد داشت. برخی از این اشکالات نصبی است یعنی یک قطعه در محل مناسب نصب نشده و باید منتقل یا حذف شود و یا مربوط به نحوه سیم کشی است . یعنی مداری کار خود را صحیح انجام نمی دهد. نگهداری همیشه بعد از اتمام کار و با بهره برداری از تاسیسات الکتریکی آغاز می شود. در زمان نگهداری، تعمیر، جایگزینی و حتی ممکن است تغییر کاربری قطعات و مدارها نیز صورت گیرد. در این میان برخی موارد خرده کاری محسوب می شود مثل: ۱ افزودن کلید پریز در یک اتاق ۲ جایگزینی یک لوستر با چراغ معمولی . تعمیر قاب جداشده پریز از دیوار و شکل ۳

کلید و پریز

 

تعمیراتا لکتر کیی تعمیرات الکتریکی شامل کارهای خرد ۱ و اعلانی ۲ است.

الف-خرده کاری ها

خرده کاری های الکتریکی، تعمیرات الکتریکی جزء در ساختمان را در بر می گیرد. چند نمونه خرده کاری الکتریکی: تغ ییر ساختار مدار موجود (بدون تغییر در وسایل حفاظتی)

تاسیسات برق

ب – کارهای اعلانی :

کارهای اعلانی به فعالیت های الکتریکی گفته می شود که انجام آنها نیاز به مجوز داشته باشد. 

 

نگهداری ساختمان، اقدامی در راستای تکمیل شناسنامه فنی/ مردم از حقوق شهروندی خود بی خبرند

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا