دانشنامه ساخت و ساز

۱۴ ایده خلاقانه برای طراحی باربیکیو خانگی در حیاط ویلا

همه ما از اینکه در فضای باز دور هم بشینیم، گپی بزنیم و کبابی نوش جان کنیم لذت می بریم. امروزه دیگر کمتر از روش های قدیمی برای پخت کباب استفاده می شود. دیگر خبری از چاله، هیزم و زغال مانند قدیم نیست. در طراحی محوطه و فضای باز خانه های ویلایی فضایی برای قرار دادن باربیکیوهای امروزی در نظر گرفته می شود، تا هر وقت که تمایل داشتید بتوانید به آن بخش از خانه بروید و لحظات خاطره انگیزی را تجربه کنید. در این مطلب شما را با ایده های متنوع برای طراحی فضای باربیکیو در ویلایتان آشنا می کند.

ایده هایی برای ساخت باربیکیو

۱. تعیین ارتفاع مناسب برای پیشخوان باربیکیو

اگر تمایل دارید که باربیکیویی ثابت در گوشه ای از حیاط داشته باشید باید به خاطر داشته باشید محل مناسب برای محل قرارگیری آن اولین چیزی است که باید در خصوص آن تصمیم گیری کنید. ارتفاع پایه باربیکیو باید به اندازه ای باشد که یک نفر در حالت ایستاده به راحتی بتواند با آن کار کند، پس نیاز است که پیشخوانی در زیر آن در نظر بگیرید. حتی اگر حیاط بسیار کوچکی دارید تنها کافی است که در میان فلاور باکس ها (جعبه های گل) در حاشیه حیاط یک پیشخوان با ارتفاع استاندارد قرار داده و باربیکیو را روی آن متصل کنید. با میز و صندلی مناسب فضای صرف کباب در حیاط را مهیا کنید.

باربیکیو

۲. طراحی پیشخوان باربیکیو

با افزایش طول این پیشخوان از سطح روی آن برای فضای کار، آماده سازی و به سیخ کشیدن گوشت ها استفاده کنید. با این روش به راحتی می توانید همه مراحل کار را در فضای باز انجام داده و زمان بیشتری را در کنار گیاهان و محوطه سازی ویلای زیبای خود بگذرانید.

۳. طراحی کابینت زیر پیشخوان باربیکیو

با تعبیه کمد های کابینت مانند در زیر پیشخوان فضایی برای نگهداری از لوازم و وسایل مخصوص برای این کار در نظر بگیرید. در این تصویر طراح از سکوی کناری فضای سبز در کنار باربیکیو به عنوان فضای نشستن استفاده کرده است. درب های چوبی و سطح چوبی روی سکو به هماهنگی فضا کمک کرده است.

باربیکیو

۴. انتخاب مصالح و وجود سینک ظرفشویی در کنار باربیکیو

انتخاب مصالح ساخت پیشخوان باربیکو از قاعده و قانون خاصی پیروی نمی کند و مانند بخش های مختلف ساختمان باید متناسب با علاقه و دیگر اجزای فضا انتخاب شود. طراحی فضایی که در تصویر بالا می بینید ترجیح داده است که از کابینت های فلزی برای این کار استفاده کند. نکته قابل اهمیت دیگر در این طرح وجود سینک ظرفشویی در فضای باز و در کنار باربیکیو است که می تواند به سهولت کار و حفظ بهداشت کمک بیشتری بکند.

۵. استفاده از چوب برای کابینت زیر باربیکیو

چون هدف ما برای صرف زمانمان در فضای باز برقراری ارتباط با طبیعت است شاید گزینه بهتر برای مصالح کابینت های پیشخوان، چوب باشد. چوب عنصری از طبیعت است که حس طراوت را در کنار فضای سبز تقویت خواهد کرد.

۶. استفاده از سنگ برای پیشخوان باربیکیو

سنگ ها نیز مصالحی از دل طبیعت هستند که پیشنهاد بعدی ما به شماست. اگر سنگ ها را با حالت و ظاهر طبیعی خود به کار بگیرید حس ارتباط با طبیعت را تقویت خواهید کرد. سطح روی پیشخوان را از جنس سنگ های مسطح انتخاب کنید تا روند کار شما دچار مشکل نشود. طراح فضایی که در تصویر می بینید با جانمایی خوب باربیکیو و نحوه قرارگیری پیشخوان آن با تعیین مرز، فضایی دنج و صمیمی را به وجود آورده است.

۷. طراحی هندسه پیشخوان باربیکیو به عنوان میز غذاخوری

می توانید پیشخوان را با فرم هندسی مناسبی طراحی کنید تا بتوانید از آن به عنوان میز صرف غذا نیز استفاده کنید. این حالت فضایی شبیه بهآشپرخانه ها را به وجود خواهد آورد که از اپن آنها به عنوان میز غذاخوری استفاده می کنید.

باربیکیو

۸. طراحی سایبان برای فضای باربیکیو

هنگامی که باربیکیو را در گوشه های از حیاط قرار می دهید بهتر است که به فکر سایبانی مناسب برای آن نیز باشید. با سایه اندازی به روی پیشخوان باربیکیو آسایش را برای خود فراهم خواهید کرد.

باربیکیو

۹. سایبان چتری برای فضای باربیکیو

اگر قبل از ساخت و ساز، سایبان دائمی را در نظر نگرفته اید. سایبان های چتری پارچه ای بزرگ را برای این کار انتخاب کنید تا بتواند متناسب با ابعاد فضا سایه اندازی لازم را ایجاد کند. مزیت این گونه سایبان ها در این است که می توان با جابجا کردن آنها در طول روز جهت سایه اندازی را متناسب با نیاز تغییر داد.

۱۰. استفاده از هود

اگر باربیکیو را در فضای ایوان و دور از هوای آزاد قرار داده اید بهتر  به فکر یک هود برای آن باشید. این کار باعث خواهد شد تا سقف ایوان کثیف نشود و بوی ناشی از روند کار به فضای داخلی خانه کمتر نفوذ کند. بهتر است هود را در باکسی زیبا و ظاهری هماهنگ با محیط پوشش دهید

۱۱. قرارگیری باربیکیو در آلاچیق

اگر قصد دارید که باربیکیو را در آلاچیق قرار بدهید، پیشنهاد ما به شما این است که از فاصله میان دو ستون آلاچیق برای محل قراری آن استفاده کنید. با این کار تعریف فضای آلاچیق و جداسازی فضای باز و نیمه باز آن را انجام داده اید.

۱۲. طراحی باکس مخصوص برای باربیکیو

طراح این فضا با ایده ای خلاقانه باکسی درب دار را برای باربیکیو در نظر گرفته تا در مواقع ای که نیاز با آن نیست بتوان با بستن دربش آن را از معرض دید پنهان کند. زیرا شاید عده ای فکر کنند که ظاهر باربیکیو زیبا نیست.

۱۳. باربیکیو های چرخ دار و متحرک

اگر کار ساخت و ساز ویلای شما به پایان رسیده و فضایی با این مشخصات را در آن در نظر نگرفته اید می توانید از دیگر نمونه های باربیکیو استفاده کنید. نمونه پایه دار با چرخ، می تواند به صورت متحرک به راحتی برای قرارگیری در بخش های مختلف ویلای شما جا به جا شود.

۱۴. انواع باربیکیو های پیش ساخته

تنوع تولیدات کارخانه ها دست شما را برای انتخاب باز گذاشته اند. نمونه های دیواری تاشو فضای بسیار کمی می گیرد و نمونه ایستاده با توجه به ابعادش در هر گوشه کناری جا می شود. پس سری بزنید به لیست نمونه کارها و نگران نباشید. حتما گزینه ای متناسب با علاقه و نیاز شما پیدا خواهد شد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا