مسکن و ساختمان

جزییات تفاهمنامه تامین زمین ۲۰ هزار مسکن جامعه ایثارگری

بر اساس این تفاهمنامه در کلانشهرها و مراکز استان‌ها در صورتی که عرصه تخصیصی به هر ایثارگر بیش از ۷۵ متر مربع و در سایر شهرهای کشور بیش از ۱۰۰ متر مربع باشد مساحت مازاد به قیمت کارشناسی روز محاسبه می شود.

به گزارش صما عصر روز شنبه ۲۱تیرماه تفاهمنامه تامین زمین ۲۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه ایثارگران بین بنیاد شهید و وزارت راه و شهرسازی در ۱۴ بند امضا شد.

بر اساس این شیوه نامه مشمولان و واجدان شرایط بهره‌مندی از خدمات مسکن مطابق با مفاد ۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، جانبازان ۲۵% و بالاتر، آزادگان و همچنین همسر و فرزندان شهیدان هستند که باید نسبت به بارگذاری زمین مسکونی از سوی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها با رعایت حداقل نصاب تفکیک و برابر تراکم مجاز و و تا حداکثر ۷۵ متر مربع در کلانشهرها و مراکز استانها و ۱۰۰ متر مربع در سایر شهرها برای هر نفر بر اساس قیمت منطقه‌ای  سال ۶۹ و یا اولین سال قیمت منطق ای برای زمین هایی که قیمت منطقه‌ای سال ۶۹ را ندارند اقدام کند.

همچنین بر اساس این تفاهمنامه در کلانشهرها و مراکز استان‌ها در صورتی که عرصه تخصیصی به هر ایثارگر بیش از ۷۵ متر مربع و در سایر شهرهای کشور بیش از ۱۰۰ متر مربع باشد مساحت مازاد به قیمت کارشناسی روز محاسبه می شود. همچنین احراز واجدان شرایط، تعیین اولویت، معرفی افراد جامعه هدف فاقد مسکن یا دارای مسکن نامناسب بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و ادارات کل راه و شهرسازی استان ها صرفا نسبت به بررسی و استعلام سابقه واگذاری زمین یا مسکن دولتی افراد معرفی شده اقدام می‌کنند.

در بخش دیگری از این شیوه نامه آمده است؛ جانبازان ۷۰ درصد که در سنوات گذشته از خدمات زمین و مسکن دولتی استفاده کرده‌اند و به دلایل خاصی خدمات مزبور را از دست داده و هم اکنون فاقد مسکن هستند پس از تایید در کمیسیون موارد خاص ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌ها، واگذاری مجدد زمین یا مسکن بر اساس قیمت کارشناسی روز (۳۰ درصد نقد الباقی اقساط ۷ ساله) بدون احتساب سود و کارمزد از سوی ادارات کل راه و شهرسازی استان ها به آنان صورت پذیرد.

همچنین در بهره‌مندی از خدمات تامین مسکن اولویت با متاهلان بوده و در خصوص سایر افراد تنها با تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران اقدام می‌شود.

چنانچه تامین مسکن مشمولین از طریق واگذاری واحدهای مسکونی صورت پذیرد بهای قدرالسهم عرصه این واحدها بر اساس قیمت منطقه ای مطابق با ماده ۷ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و بهای اعیانی به قیمت کارشناسی روز محاسبه و از مشمولان وصول می شود.

در صورت واگذاری خانه های سازمانی موضوع ماده ۸ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به مشمولان قیمت گذاری بر اساس ارزش کارشناسی روز محاسبه و با تقسیط ۶۰ ماهه بدون احتساب سود و کارمزد وصول می‌شود.

درصورتی که واگذاری زمین به واجدان شرایط طبق اعلام ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ممکن نباشد، پرداخت وجه ما به ازای زمین متناسب با نرخ تورم هر سال طی توافقنامه فی مابین سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد محاسبه و اعلام می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا