معماری

کامران افشار نادری طراح و معمار پروژه خانه عظیمی:

خانه عظیمی خلاف منطق سودجویی ساخته شد

پنل «پروژه خانه عظیمی» با حضور هومن بالا زاده و عباس ریاحی فرد دبیران پنل و کامران افشار نادری طراح و معمار پروژه خانه عظیمی برگزار شد.

در ابتدای پنل، کامران افشار نادری با اشاره به اینکه این ساختمان مخالف منطق سودجویی ساخته شد و به دلیل افقی بودن، نمای بیشتری داشت، گفت: قرار بود نمای چوبی در طرح اصلی بیشتر باشد، اما به دلایلی محقق نشد.

افشار نادری درباره خانه عظیمی و ابعاد آن توضیح داد: خانه عظیمی ساختمان کوچکی در چهار طبقه شامل زیرزمین، پیلوتی و دو طبقه مسکونی، در زمین ناقصی به مساحت ۳۱۶ متر مربع بنا شده که طبقه اول از دو واحد ۸۷ مترمربعی و طبقه دوم از یک واحد به مساحت تقریبی ۱۹۰ متر مربع تشکیل شده است.

این معمار افزود: اولین ایده پروژه که با موافقت کارفرما اجرا شد، کاهش طبقات به حداقل بود. در نتیجه ساختمان از نور فراوان برخوردار و بر گسترش افقی نما تأکید و خلوت لازم برای زندگی خصوصی خانواده فراهم شد و سهم زمین هر واحد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه ایجاد یک حیاط خلوت مرکزی و وسیع ایده دیگر بود، افزود: تلاش کردیم این خانه از نظر معماری جایگزین حیاط مرکزی خانه‌های ایرانی باشد. موضوع دیگر که به آن توجه کردیم الهام از نمای ساختمان‌های قاجاری با نمای چوبی، پنجره‌های ارسی و جرزهای آجری در دو طرف نما بود که این ایده در ویرایشی مدرن تحقق پذیرفت.

افشار نادری خاطرنشان کرد: طراحی واحد اصلی به گونه‌ای بود که آشپزخانه بر تمامی خانه مشرف باشد و امکان گردش حول حیاط مرکزی فراهم شود. از آشپزخانه واحد اصلی می‌توان هال، نشیمن، منظره بیرون، اندرونی (محل قرارگیری اتاق‌های خواب)، پارکینگ و واحدهای پایین را تماشا کرد.

این معمار عنوان کرد: ما امتیاز بزرگی در ایران داریم که کارهای دستی و صنعتگری با هزینه کم ایجاد می‌شود و آجرهای نسوز را سوراخ و از درون آن میلگرد رد کردیم و ما این کار را عمدا در ارتفاع کم انجام دادیم که مقابل زلزله ایمن باشد.

در ادامه عظیمی مالک بنا با اشاره به اینکه ساخت این بنا به زندگی آسایش و امنیت می‌دهد، افزود: این خانه این خصوصیت را دارد که به ما آرامش و انرژی مثبت می‌دهد و هیچ مشکلی با آن نداشتیم. به دلیل حرفه‌ام ۴۵ سال با اساتید نقاشی مرتبطم و خواستم بنایی متفاوت با معماری ایرانی بسازم و بعدها با صحبت با آقای افشار نادری از ساخت پنج طبقه منصرف شدم و حالا خوشحالم که آسایش و آرامش دارم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا