یادداشت

بزرگترین چالش مهندسی حمل‌و‌نقل ‌کشور

بزرگترین چالش مهندسی کشور و از جمله در مهندسی حمل و نقل، فقدان دید مهندسی در تصمیم‌گیران است (حتی اگر خودشان مهندس باشند.)

ما مهندسی می‌کنیم تا محصول / خدمت‌ مان با کمترین
هزینه به‌دست مشتری برسد. روح مهندسی «بهینه‌سازی» است. در روز روشن به ما می‌گویند
مصلحت ایجاب می‌کند که فلان پروژه ضرر دار را اجرا کنیم
.

آیا مصلحتِ مد نظر ایشان غیر از اعمال نفوذ مراکز
قدرت در تصمیم‌گیری‌های کلان کشوراست؟ از مهندسان انتظار دارند که تسلیم این مصلحت
باشند
.

ما اهل دو دو تا چهار تا هستیم. اگر بگوییم پروژه‌هایی
که توجیه اقتصادی ندارند را حداقل در دوره تحریم و فشار اقتصادی کنار بگذارید و به
پروژه‌هایی بپردازید که بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را پوشش بدهند مورد هجوم قرار
می‌گیریم که شما با توسعه راه‌آهن مخالفت می‌کنید و تذکر می‌دهند که شما با بردن راه‌آهن
به استان ما عداوت دارید و یا می‌فرمایند این تفکرات دانشگاهی شما به‌درد اداره مملکت
نمی‌خورد و هزار و یک نسبت دیگر که به ما می‌دهند
.

اگرچه مهندسان بیدی نیستند که با این بادها بلرزند
و به این سادگی از میدان به در نمی‌روند و بدون توجه به «مصلحت» به طرز فکر دانشگاهی
و مهندسی متعهد بوده و حرف کارشناسی خود را بیان می‌کنند
.

تجربه این چند سال نشان داده که این مقاومت بی‌اثر
نبوده و مهندسان توانسته‌اند در برخی تصمیم گیری‌ها تاثیرگذار باشند
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا