یادداشت
احمد دوست‌حسینی؛ رئیس هیئت عامل صندوق توسعهٔ ملی ایران

ماموریت پارلمان اقتصاد

​اتاق‌های بازرگانی در جهان عموما تشکیلاتی غیردولتی و غیرانتفاعی هستند که رساندن صدای اهالی کسب وکار به سیاست‌گذار و دفاع از منافع اعضا و گروه‌های وابسته را از وظایف اصلی خود می‌دانند. دفاع از منافع اعضا می‌تواند در دو شکل دنبال شود و تعریف شود. شکل اول جانبدارانه، منفعت‌جویانه و بیگانه از منافع عمومی و شکل دوم همسو با منافع ملی و برخوردار از عیار برد- برد.

ماموریت پارلمان اقتصاد

بسیاری
از اتاق‌های بازرگانی پیشرو جهان، معیار دفاع از منافع اعضای خود را سازگاری
برآیند آن با منافع ملی قرار داده و ماموریت کلیدی خود را هماهنگ کردن صدای فعالان
اقتصادی با آهنگ منافع ملی و همسویی آن با رشد اقتصادی پایدار و رقابت‌پذیر دانسته‌اند
و کمک به تصمیم‌سازی غیر‌تبعیض‌آمیز و همه‌شمول را در بالای فهرست ماموریت‌های خود
قرار داده‌اند
.

در
کشور ما نیز براساس قانون، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی
ایران، موسسه‌ای غیرانتفاعی است که به‌منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و
توسعه اقتصاد کشور، تبادل افکار و بیان آرا و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی
و بازرگانی تاسیس شده است و ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور به قوای
سه‌گانه و همکاری با دستگاه‌های اجرایی و سایر مراجع ذی‌ربط برای اجرای قوانین و
مقررات مربوط به اتاق از وظایف آن است
.

با
این مقدمه، می‌توان کنکاش کرد که هیات نمایندگان اتاق با چه ترکیب و کدام نگرش و
ابزار، بهتر می‌تواند در تراز اتاق‌های پیشرو جهان به مسوولیت‌های قانونی خود
بپردازد. چنانچه نامزد‌های عضویت در هیات نمایندگان، نظر و دیدگاه خود را درباره
چالش‌های مهم و روش انتقال صدای اهالی کسب وکار به سیاست‌گذار به روشنی مطرح کنند،
انتخاب‌کنندگان با شناخت بهتر و اشتیاق بیشتر در انتخابات شرکت می‌جویند و اتاقی
قوی‌تر با جایگاهی رفیع‌تر خواهیم داشت. از این‌رو نگارنده پیشنهاد می‌کند نامزد‌های
محترم انتخابات دوره جدید اتاق، رویکرد خود را در موارد زیر به روشنی بیان کنند
:

۱پشتیبانی
بی چون و چرا از مطالبات بنگاهی یا هم‌آوا‌ساختن مطالبات بنگاهی با ضرورت‌های رشد
و رقابت‌پذیری اقتصاد؟

۲چانه‌زنی
برای تامین مالی بنگاه‌ها با فشار بر منابع بانک مرکزی یا جهت‌دهی تامین مالی
بنگاه‌های بزرگ از بازار سرمایه؟

۳حمایت
از کنترل تورم، یا اعمال فشار برای افزایش پایه پولی و رشد افسار‌گسیخته نقدینگی؟

۴– «چانه‌زنی
بازاری» برای رانت‌آفرینی یا حاکمیت «منطق بازار» برای شفاف‌سازی و رانت‌زدایی؟

۵حمایت
از پرداخت بهای واردات با درآمد صادرات غیرنفتی یا چشم‌پوشی بر عدم شفافیت بازگشت
ارز صادراتی به چرخه اقتصاد ملی به‌ویژه در شرایط خطیر کنونی؟

از
صاحب‌نظران اقتصادی – اجتماعی و نقش‌آفرینان اتاق بازرگانی درخواست می‌شود در پاسخ
به این «فراخوان»، پیرامون نقش و مسوولیت‌های اتاق و ویژگی‌های بایسته اعضای هیات
نمایندگان آن به بحث و اظهارنظر بپردازند تا شاهد انتخاباتی بانشاط‌تر و اتاقی
کارآمد‌تر باشیم
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا