حمل و نقل

تقی زاده از وزارت راه و شهرسازی رفت!

تقی زاده که سوابق زیادی در حوزه مدیریت در زمینه حمل و نقل داشت، بتازگی با تصمیم وزیر راه و شهرسازی جدید در تاریخ ۲۸ آبان‌ماه از مسئولیت خود خارج و سکّان این معاونت را به آدم نژاد داد.

تقی زاده از وزارت راه و شهرسازی رفت!مهرداد تقی زاده بهجتی که در مهرماه ۱۳۹۵ توسط آخوندی وزیر وقت به سمت
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی منصوب شد؛ اقدامات بنیادین زیادی پایه گذاری نمود؛
با سیری بر نظرات متخصصان، مدیران و اندیشمندان در خصوص وی، تقی زاده مهارت خاصی در
راه اندازی حوزه جدید دارد
.

توجه به امور فرامدی و فرابخشی در راستای هم افزایی، یکپارچگی و هم راستا
بودن تمامی شقوق حمل و نقل در نگاه کلان با همکاری سازمان‌ها، بخش‌ها و نهادهای متولی
و عدم ورود به مسائل جزیی و اجرایی سازمان‌ها با بهره گیری از تجارب بخش خصوصی و استفاده
از پتانسیل نیروهای جوان از راهبردهای اساسی وی بود، تدوین استراتژی‌های بخش حمل و
نقل کشور به عنوان یکی از اقدامات معاونت حمل و نقل، خط مشی خوب و مؤثری در زمینه حمل
و نقل درون شهری و برون شهری بوده است که به عنوان یکی از اقدامات قابل توجه از نگاه
متخصصان حمل و نقل می‌توان از آن یاد کرد.

در حالیکه دو سال از تأسیس این معاونت نوپا می‌گذرد، اقدامات موثری در
این زمان به ثمر نشسته و برای آینده نیز اقدامات مهمی در دست پیگیری می‌باشد. شروع
مطالعات به هنگام سازی طرح جامع حمل و نقل و تدوین سند آمایش مراکز لجستیک برخی از
مهمترین مصادیق اقداماتی است که در زمان تقی زاده آغاز گردید، از ابتدای شکل گیری معاونت
حمل و نقل، پروژه جانمایی مراکز لجستیک با رویکرد بهینه سازی جریان کالا در شبکه لجستیک
کشور در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً بر مبنای نتایج مطالعات و مدل ریاضی طراحی شده
برای این منظور سند آمایش مراکز لجستیک در ستاد مراکز لجستیک به تصویب رسید که می‌تواند
به عنوان یک سند مادر، مبنای برداشتن گامهای آتی در توسعه مراکز لجستیک کشور قرار گیرد
.

در بخش حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف
درگیر در حوزه ترانزیت جهت مزیت بخشی به کریدورهای حمل و نقل بین المللی ایران از اهمیت
بسزایی برخوردار است که تقی زاده با جدیت آن را دنبال نمود. شناسایی مشکلات ۷۷ گانه
مرتبط به این حوزه، راه اندازی مدیریت کریدور و تدوین برنامه‌های اجرایی در جهت حل
این مشکلات، همواره از جمله دغدغه‌های وی بوده است
.

تقی زاده با برگزاری جلسات منظم کارگروه‌های لجستیک و مسافری به عنوان
مرجعی برای همفکری و هم اندیشی کلیه ذی نفعان حوزه حمل و نقل توانست در حوزه لجستیک،
ترانزیت، حمل و نقل بین المللی و بخش مسافری نقش موثری در شناسایی خلآهای موجود در
راستای روانسازی، هماهنگی و همفکری کلیه ذی نفعان (بخش دولتی، خصوص و دانشگاهی) ایفا
نماید
.

در بخش حمل و نقل همگانی، وی بسترسازی گسترده‌ای در راستای تغییر نگرش‌های
حمل و نقلی ایجاد نمود؛ در این راستا مطالعات مرتبط به توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی
همواره در در دستور کار این معاونت قرار داشته و با برگزاری سمینارها، همایش‌ها، جلسات
تخصصی، سعی گردید تا مفاهیم جدید در سطح جامعه تسری یابد، با تصویب سند و چهارچوب راهنمای
ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در شورایعالی شهرسازی و معماری، بسترهای لازم
قانونی برای پیشبرد اقدامات آتی، انجام و در آینده‌ای نزدیک طرحهای موسوم به توسعه
مبتنی بر حمل و نقل همگانی بعنوان پایلوت در پنج شهر کشور در راستای اجرا شناسایی شد
.

در بخش ایمنی حمل و نقل نقشه راه ایمنی کشور مبتنی بر پنج رکن اصلی ایمنی
و نیز توجه جدی به حمل و نقل همگانی (خصوصاً ریلی) در بخش برون شهری به عنوان یک
“راه حل پنهان” در دستور کار قرار گرفت و مراحل تصویب آن هم اکنون در هیات
دولت در دست اقدام است تا با اجرای برنامه‌های پیش بینی شده در آینده بتوان تعداد تلفات
جاده‌ای را به سطح استانداردهای جهانی نزدیک نمود
.

معاون سابق حمل ونقل نیز همچنین با توجه ویژه به استارتاپ های حمل و نقلی
به حمایت از صنایع نوآورانه و کسب و کارهای نوپا با تمرکز بر فناوری اطلاعات و شرکتهای
استارتاپ پیشرو در صنعت حمل و نقل پرداخت
.

وزیر راه و شهرسازی شهرام آدم نژاد را طی حکمی در تاریخ ۲۸ آبانماه
۱۳۹۷ به سمت معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی منسوب نمود، آدم نژاد قبل از این مسیولیت
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا