در دهمین همایش ملی قیر و آسفالت مطرح شد:
افزایش ۴۰۰ برابری قیمت قیر در دو دهه اخیر/ کاهش مصرف آسفالت در طی سالهای اخیر
صما- دهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، اسفالت و ماشینآلات با حضور خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای و کوچی رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شواری اسلامی از صبح امروز در مرکز تحقیقات به مدت دو روز آغاز به کارکرد.
به گزارش «صما» مدیرعامل شرکت
ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بابیان اینکه قیمت قیر از سال ۸۰ تاکنون افزایش
۴۰۰ برابری داشته است. گفت: علیرغم توسعه شبکه ریلی
کشور که ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجراست و برخی از این محورها به بهرهبرداری
رسیده است اما آمار استفاده از ریل در کشور پایین بوده که به معنای هدر رفت منابع ملی
است.
وی با تاکید بر اینکه تنها ۱۰ درصد حملونقل کشور ریلی است و ۹۰ درصد آن
جادهای است افزود: بنابراین چاره ای جز تامین ایمنی حملونقل جادهای نداریم به همین
دلیل ۷۸۰۰ کیلومتر جاده اعم از بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی در کشور در حال اجراست.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به خودرو محوری که در کشور داریم
نیاز ما به توسعه جادهها بیش از این مقدار است.
به گفته خادمی در حال حاضر تنها ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در
کشور ساختهشده و برای رسیدن به میزان مطلوب از جاده باید حداقل طول جادههای بزرگراهی
و آزادراهی به ۳۶ هزار کیلومتر برسد تا بتوانیم ۷۵ درصد باری که در جادهها جابجا میشود
در مسیر ایمن تردد بدهیم.
وی بابیان اینکه حتی در مسیرهای جدید ریلی که افتتاحشده تمایل به استفاده
از سفرهای ریلی کمتر است، گفت: اگرچه توسعه مسیرهای ریلی اشکالاتی مانند عدم اتصال
به مراکز بار را دارد اما تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی همچنان بالاست و کمتر
مایل به سفر با قطار هستند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بابیان اینکه ۲۲۲۰
کیلومتر آزادراه در کشور داریم که با هزینه زیادی احداثشدهاند، یادآور شد: اولویت
با نگهداری این آزادراه هاست، درگذشته سالانه ۳۵ میلیون تن آسفالتریزی برای احداث
راههای جدید داشتیم اما در حال حاضر به دلیل گرانی قیر حجم آسفالتریزی به ۱۵ میلیون
تن در سال رسیده است.
به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی از سال ۸۰ تاکنون قیمت
قیر ۴۰۰ برابر شده است. هر چند این افزایش قیمت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر
مناسب است اما برای دستگاههای مرتبط با احداث و نگهداری جادهها چالش ایجاد کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تنها راهی که برای اقتصادی شدن استفاده
از قیر و آسفالت داریم این است که حجم استفاده از این محصول را در ساختوسازها کاهش
دهیم ولی نباید این کاهش استفاده از حجم قیر به کاهش تعداد پروژههای عمرانی منجر شود،
تنها راه ممکن افزایش کیفیت قیر و آسفالت و کنترل مصرف آن است.
خادمی بابیان اینکه در حال حاضر درراه سازی از روش های سنتی استفادهشده
و مجریان چند لایه آسفالتریزی میکنند، گفت: باید با زیرسازی مناسب از حجم مصرف آسفالت
کم کنیم اگر پیمانکاران و راهسازان فکر میکنند دولت پول می دهد که هم راه بسازیم
و هم آن را نگهداری کنیم دیگر چنین چیزی وجود ندارد بلکه باید روش های طراحی و مهندسی
راه تغییر یابد. ضمن اینکه روش های دیگری همچون کاهش مصرف قیر و تغییر اختلاطها یک
ضرورت است که با توجه به منابع مالی موجود باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: در پروژههای
آزادراهی در حال استفاده از رویههای بتنی هستیم تا حجم مصرف آسفالت کاهش یابد چون
معتقدیم استفاده از چند لایه آسفالت به ضرر منافع ملی است.
این مقام مسئول در نهایت ادامه داد: در قانون موضوعی به نام قیر رایگان
وجود دارد که در اختیار شرکت ساخت قرار میگیرد اما به نظر من وجود این قانون باعث
شده مجریان ساختوساز راهها برای استفاده از قیر و آسفالت بیشتر ترغیب شوند. در حالی
که این منابع ملی ماست که در استفاده نادرست از قیر و آسفالت به هدر می رود.
باید اقدامات پیشگیرانهای در خصوص قیر و آسفالت داشته باشیم
همچنین عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری حملونقل جادهای با
تایید سخنان خادمی گفت: باید برای افزایش عملکرد آسفالتهای جادهای اقدامات اساسی
صورت بگیرد.
وی گفت: در بیشتر پروزه ها اصلاح رویه آسفالتی جادهها هزینه بالاتر
از آسفالتریزی دارند که این مورد بسیار ناگوار است.
رئیس سازمان راهداری حملونقل جادهای گفت: باید به سمت تولید و عرضه
علمی آسفالت پیش برویم و اقدامات پیشگیرانهای در خصوص قیر و آسفالت داشته باشیم.
حسن نیا گفت: استفاده از افزودنیها و تلفیق صنعت و دانشگاه میتواند
مشکلات این عرصه را به حداقل برساند.
مصرف آسفالت کاهشیافته است
در ادامه همین همایش شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و
شهرسازی بابیان اینکه در حال حاضر مصرف آسفالت در طی سالهای اخیر از ۲۹ تن به ۱۲ میلیون
تن رسیده است.
وی گفت: زمان آن رسیده که مدیریت صحیحی در خصوص آسفالت داشته باشیم.
با اشاره به اینکه این کنفرانس محل تعامل صنعتگران و دستگاههای اجرایی
است گفت: در سالهای اخیر مصوبات مناسبی اخذ شد، مصوباتی همچون مصوبه هیئت دولت در
مورد PG، ابلاغیه راهها و ابلاغ حمل قیر با تانکرهای
دوجداره از جمله مصوبات مهمی بودهاند که در حیطه وظایف مرکز در سالهای اخیر به تصویب
رسید.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدامات مرکز تحقیقات را در ۱۱
محور تشریح کرد و گفت: تشکیل کارگروه پالایشگاه قیر، راهاندازی سامانه اطلاعات قیر
و آسفالت که اطلاعات جامعی را برای مدیران و مجریان فراهم میکند و در افزایش بهرهوری
مؤثر است و همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی بخشی از اقدامات مرکز است.
وی در بیان سایر اقدامات مرکز خاطرنشان کرد: سامانه جانمایی امولوسیونهای
قیر ساز در سطح کشور. ایجاد ۱۲ شبکه آزمایشگاهی مجهز قیر که در حال حاضر ۲۰ کارخانه
فعال هستند، استفاده از فناوریهای نو، انجام پروژههای تحقیقاتی، تجهیز و راهاندازی
آزمایشگاه قیر کشور و راهاندازی سامانه پایش سلامت حمل قیر از جمله اقداماتی است که
در حال حاضر در مرکز انجامشده است.
وی در پایان از فعالیتهای پژوهشگران و دانشگاهیان که در آزمایشگاههای
مختلف مرکز در حال تحقیق و پژوهش هستند تشکر و قدردانی کرد.
گفتنی است در مراسم فوق داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حملونقل
جادهای، صنعتگران و پژوهشگران حضور به هم رساندند و بخش خصوصی در دو سالن مجزا به
نمایش محصولات خود پرداختند.
انتهای پیام /
کد خبر:۰۲۲۷