حمل و نقل

مدیران سازمان راهداری جاده‌ای استان‌ها در گفت‌وگو با «صما»:

محدودیت منابع در حوزه نگهداری و ارتقای ایمنی راه‎ها/ مقدمات اجرای طرح کلیدبه کلید فراهم شده است

با توجه به اثرگذاری ایمن سازی راه ها در کاهش تلفات جاده ای، مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای توجه به این مهم را یکی از الزامات دانستند و بر لزوم اختصاص اعتبارات لازم برای این منظور تاکید کردند.

محدودیت منابع در حوزه نگهداری و ارتقای ایمنی راه‎ها/ مقدمات اجرای طرح کلیدبه کلید فراهم شده استبا توجه به اثرگذاری ایمن سازی راه ها در کاهش تلفات جاده ای، مسئولان
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای توجه به این مهم را یکی از الزامات دانستند و
بر لزوم اختصاص اعتبارات لازم برای این منظور تاکید کردند.

محدودیت منابع برای نگهداری راه ها

در همین رابطه مدیر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان
با بیان اینکه یکی از وظایف و اصول کار این سازمان، نگهداری راه ها است که در
راستای ارتقای ایمنی و عبور و مرور انجام می شود، گفت: اصولا پروژه هایی که در
راهداری تعریف می شود، درجهت ارتقای ایمنی آن محور انجام می شود.

غلامعباس بهرام نیا در گفت و گو با «صما» ادامه داد: بنابراین در بحث
نگهداری و ارتقای ایمنی، ما همواره یک کار مستمر را در دستور کار خود قرار داده
ایم و این در حالی است که در هر بخش از پروژه های عمرانی، منابع ما محدود است.

وی با بیان اینکه در حد منابعی که در اختیار داریم، تمام تلاش ما این
است که بتوانیم سرویس مناسبی را برای عبور و مرور انجام دهیم گفت: در حال حاضر علیرغم
اینکه وضعیت اعتبارات ما مطلوب نیست، اما به هر حال پروژه های خود را در جهت
ارتقای ایمنی راه ها اجرا می کنیم.

فرسودگی ناوگان باری

بهرام نیا در ادامه با اشاره به معضلات موجود در زمینه قدیمی بودن ناوگان
حمل و نقل گفت: یکی از معضلاتی که اکنون وجود دارد، مربوط به فرسودگی ناوگان باری
است که در همین راستا دولت طرح نوسازی ناوگان فرسوده را در دستور کار خود قرار
داده است.

او ادامه داد: بر این اساس شرایط مناسبی فراهم شده و تسهیلات خوبی تا
سقف ۹۰ درصد قیمت وسیله نقلیه با سود مناسب برای افرادی که قصد نوسازی ناوگان خود
را دارند ارائه می دهند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

این مسئول یادآور شد: همچنین محدودیتی در اعطای تسهیلات وجود ندارد و این
آمادگی وجود دارد که به مراجعه کنندگان، تسهیلات لازم برای نوسازی ناوگان اعطا
شود.

مدیر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان همچنین درخصوص طرح
کلید به کلید گفت: مقدمات اجرای این طرح در استان فراهم شده و در دستور کار قرار
دارد و تلاش ما این است که آن را به انجام برسانیم.

ایمن سازی جاده ها، یک امر واجب است

همچنین مدیر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان درخصوص
تمهیدات انجام شده در این استان برای ارتقای ایمنی راه ها گفت
:
طی چهار سال متوالی به دلیل بهبود وضعیت رانندگی و نظارت خوب پلیس راه و هماهنگی و
تعاملی که بین دستگاه های ذی مدخل وجود دارد و فعالیت هایی که در حوزه راهداری و
حمل و نقل جاده ای و هوشمندسازی جاده ها انجام شده، شاهد کاهش تلفات در جاده ها
هستیم.

داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با «صما» ادامه داد: اما از جنبه دیگر، به
هر حال همه ساله تعدادی از هم استانی‌ها و هم
میهنان ما
در اثر سوانح رانندگی در جاده ها جان خود را از دست می دهند. به طور قطع نیازمندیم
که در وهله اول رانندگان و هدایت کنندگان وسایل نقلیه، استراحت کامل را در هنگام رانندگی
داشته باشند و فرهنگ سازی در این زمینه الزامی است.

وی افزود: همچنین افراد باید وضعیت وسایل نقلیه خود
و مطمئنه بودن سرعت خود را در جاده ها بسنجند. در عین حال ما باید در زمینه حذف
نقاط پرحادثه در محورهای مواصلاتی پوشش های زیادی را به عمل بیاوریم؛ چون ایمنی
جاده ها به جهت اینکه مستقیما با جان انسان ها در ارتباط است، یک امر واجب است.

باقرجوان ادامه داد: با همین رویکردها اداره کل راهداری و حمل و نقل
جاده ای تمام تلاش خود را برای ارتقای ایمنی راه ها انجام می دهد و با وجود مشکلات
موجود در زمینه منابع مالی، همواره سعی کرده ایم که راه های استان را از جنبه
علایم و تابلوها، خط کشی ها، گاردریل ها و نیوجرسی ها و بلوک های مفصلی در وضعیت
مناسبی نگه داریم. در کنار این اقدامات، حذف نقاط پرحادثه هم ضروری و نیازمند آن
است که اعتبارات لازم برای این امر جاری شود.

تکمیل پازل ایمنی در محورهای مواصلاتی

وی با اشاره به شناسایی ۱۸ نقطه حادثه خیز در راه های استان بیان کرد:
از طریق سازمان راهداری ۹ نقطه پرحادثه جهت سازماندهی ابلاغ شده که مناقصه آن در
حال انجام است. بر این اساس، هدف ما این است که پازل ایمنی را در سطح محورهای
مواصلاتی استان که مبدا و مقصد بسیاری از سفرهای باری است، کاملتر کنیم و ایمنی
جاده ای را رقم بزنیم تا مسافران در ترددهای جاده ای خود دچار مشکل خاصی نشوند.

به گفته باقرجوان، درمجموع نصب تابلوها و علایم در استان به خوبی در
حال انجام است و ۱۲ هزار تابلو در نوروز امسال انجام شد و خط کشی ها و علایم به
صورت کامل در حال انجام است. همچنین استفاده از فناوری
IT و هوشمندسازی جاده ها در حال انجام است و
نزدیک به ۷۸ دستگاه دوربین ثبت تخلفات لحظه ای و سرعت لحظه ای و نیز متوسط در
محورهای استان نصب شده که برآیند این اقدامات و نیز مجموعه تلاش های پلیس راه و بهبود وضعیت رانندگی،
کاهش چهار ساله متوالی تصادفات و تلفات جاده ای در محورهای مواصلاتی استان است.

این مسئول همچنین درباره اجرای طرح کلید به کلید در این استان گفت:
خوشبختانه ناوگانی که مبدا شماره گذاری آنها استان هرمزگان و به ویژه شهر بندرعباس
است، از میانگین سنی مناسبی برخوردار و از نرم کشوری پایینتر است. البته رانندگانی
هم که از استان های دیگر عزیمت می کنند و از سالن های اعلام بار این استان استفاده
می کنند، نیازمند این نوسازی هستند.

نوسازی ناوگان حمل و نقل زمانبر است

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان یکی از عوامل موثر در کاهش تلفات و
سرعت حمل و نقل و نیز ارائه خدمات است، ادامه داد: همچنین کاهش آلایندگی زیست
محیطی و کاهش مصرف سوخت از دیگر پیامدهای نوسازی ناوگان است.

باقرجوان اعلام کرد: سازمان راهداری و دولت، مصوبات خوبی در این زمینه
داشته و بر اساس دستور شخص رییس جمهور در حوزه نوسازی ناوگان، تلاش های خوبی در
این حوزه انجام شده، اما به هر حال زمان می برد تا نوسازی ناوگان به طور کامل شکل
بگیرد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص وضعیت عوارض آزادراه ها
در این استان اعلام کرد: استان هرمزگان مشکل خاصی در مقوله عوارض آزادراه ها ندارد
و تنها در آزادراه خلیج فارس در این استان عوارض دریافت می شود که رقم آن افزایش
پیدا نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: اما به طور کلی یکی از مطالبات اخیر رانندگان، کاهش
عوارض آزادراه ها است و مسئولان در حال پیگیری هستند که این موضوع مورد هم اندیشی
و تفاهم قرار بگیرد یا به شکل اصولی، تصمیماتی درباره آنها اتخاذ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: ۰۲۲۴

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا