عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اعلام کرد:: توجه ویژه به هویت راه و سوابق تاریخی آن یکی از مهمترین اهداف طرح جامع ساماندهی منظر راهها است که بر طبق آن متخصصان و کارشناسان این حوزه باید ضمن توجه به ابعاد اقتصادی، فیزیکی و تکنیکال پروژههای راهسازی به هویت و مسیر منتخب در ایجاد راه توجه کرده و نگاهی هویتی به آن داشته باشند.
هوشنگ عشایری عضو هیئتمدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در صد و
سی و ششمین جلسه شورایعالی حمل و نقل درخصوص طرح جامع ساماندهی منظر راهها بیان
کرد: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی جهت توجه بیشتر به امر منظر راهها در
کشور طی همکاری گستردهای از سوی شرکتهای زیرمجموعه این وزارتحانه موفق به ایجاد
کارگروهی متشکل از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان راهداری و حمل و نقل
جادهای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و همچنین همکارانی از سوی
دانشگاه شده و این موضوع را به صورت تخصصی مورد بحث و گفتگو قرار دادیم.
عشایری در ادامه از تدوین ۴ هدف اصلی در حوزه فعالیتهای این کارگروه
خبر داد و گفت: توجه ویژه به هویت راه و سوابق تاریخی آن یکی از مهمترین این اهداف
است که بر طبق آن متخصصان و کارشناسان این حوزه باید ضمن توجه به ابعاد اقتصادی،
فیزیکی و تکنیکال پروژههای راهسازی به هویت و مسیر منتخب در ایجاد راه توجه کرده
و نگاهی هویتی به آن داشته باشند.
وی در ادامه تدوین ضابطه برای راههای جدیدالاحداث و یا راههایی که
در زمان فعلی در حال بهسازی هستند را یکی دیگر از اهداف این کارگروه اعلام کرد و
افزود: با کمک ضوابط تعیین شده مقوله معماری راه در پروژههای مذکور مدنظر قرار
گرفته و اهداف اعلام شده به عنوان یک قانون در نظر گرفته میشوند.
عشایری همچنین توجه به عناصر موجود در حریم و بستر راهها را هدف سوم
در این کارگروه اعلام کرد و گفت: مسئه دیگر مورد توجه در این حوزه، استفاده مجدد
از عناصر موجود در این مسیر اعم از کاروانسراها، پلها و یا هربنای تاریخی دیگر که
قادر به تغییر کاربری و استفاده مجدد باشد بوده که طبق آن باید از این موارد برای
زیبایی هرچه بیشتر منظر راهها و خدماتدهی به جادهها بهره ببریم.
این مقام مسئول آموزش را هدف چهارم این کارگروه اعلام و اضافه کرد:
خوشبختانه تا کنون ۵ نشست تخصصی و ۲۵ جلسه کارگروه در این بخش برگزار شده که تلاش
داریم با تصویب ضوابطی در سه حوزه ایمنی، زیباسازی و پوشش گیاهی در شورای عالی فنی
در این حوزه دستورکاری مشخص ایجاد و مورد پیگیری قرار دهیم./