حمل و نقل

شهرسازی ریل پایه الگوی مناسب توسعه حمل‌ونقل عمومی

رئیس شورای حمل‌ونقل استان قزوین یکی از راهکارهای حفظ و ارتقای کیفیت محیط‌زیست را به‌کارگیری الگوهای مناسب حمل‌ونقلی به ویژه در درون شهرها عنوان کرد و گفت: شهرسازی ریل پایه از جمله موارد مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی بوده و ما نیز در استان به طور جدی پیگیر تحقق آن هستیم.

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استانبا اعلام این موضوع
گفت: استان قزوین از دیرباز به واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش نقش مهم و مؤثری در حوزه
حمل‌ونقل کشور داشته و در حال حاضر در میان پنج استان پرتردد کشور قرار دارد.

حق لطفی افزود: میزان طول محورهای آزادراهی، بزرگراهی و راه‌های
شریانی موجود در آن با وجود مساحت نه چندان بزرگ آن گویای همین موضوع است.

وی تأکید کرد: این ویژگی فرصت مناسبی است تا بتوان با استفاده از
اقتصاد حمل‌ونقل بسترهای توسعه استان را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: اما نباید اجازه داد در این گذار، امکان‌های زیست‌محیطی
و همچنین کیفیت زندگی در استان و شهرهای آن تحت‌الشعاع قرار گیرد.

رئیس شورای حمل‌ونقل استان بیان کرد: در همین راستا به‌کارگیری
الگوهای مناسب توسعه حمل‌ونقلی متوازن درون و برون‌شهری در دستور کار جدی راه و
شهرسازی استان قرار گرفته و در حال پیگیری و اجراست.

حق لطفی اضافه کرد: احداث راه‌آهن قزوین – رشت، دوخطه کردن راه‌آهن
تهران – قزوین- زنجان، توسعه ایستگاه راه‌آهن قزوین، توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی
شهر قزوین (
TOD)، بررسی اجرای قطار شهری و BRT از جمله اقداماتی است که با هدف پاسداشت
محیط‌زیست و تحقق توسعه پایدار از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

پروژه‌های راهسازی استان با پیوست زیست‌محیطی اجرایی می‌شوند

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز
گفت: تهیه پیوست زیست‌محیطی از جمله اولویت‌های پروژه‌های راهسازی بوده و در همین راستا
این مطالعات برای دو پروژه ملی قزوین – الموت – تنکابن و قزوین – رحیم‌آباد –
کلاچای در استان قزوین تهیه شده است.

جعفر قزوینیان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ
و اعتلای کیفیت محیط‌زیست عنوان کرد: مراحل پیشرفت کار در پروژه‌های ملی دو محور
اصلی قزوین – الموت – تنکابن و قزوین – رحیم‌آباد – کلاچای که در حال احداث می‌باشند،
همواره منوط به تهیه و تکمیل مطالعات زیست‌محیطی بوده است.

وی افزود: حفظ محیط‌زیست و پرهیز از ایجاد اختلال در زیستگاه‌های
جانوران در منطقه الموت در دستور کار جدی وزارت راه و شهرسازی بوده و در این راستا
هزینه‌های قابل‌توجهی نیز صرف شده است.

قزوینیان اضافه کرد: یکی از پروژه‌هایی که با همین هدف طراحی و به
اجرا در آمده، احداث تونل شیرکوه به طول ۷۰۰ متر است که با طرح مطالعاتی محیط‌زیستی
به منظور حفظ و آسیب هر چه کمتر به منطقه زیست جانوری الموت در دستور کار قرار
گرفته است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان در ادامه یادآور شد: ارتقای دانش فنی
کارشناسان در جهت حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط‌زیست در زمان اجرای پروژه‌های
عمرانی از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.

قزوینیان تصریح کرد: سعی در بهبود روش‌های اجرایی پروژه‌ها و کنترل
کیفی کارخانه‌های تولید آسفالت، بتن و … در جهت کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی از
دیگر اقدامات مؤثر در حفظ محیط‌زیست است که توسط کارشناسان و ناظران این اداره کل
مورد توجه است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا