نظام مهندسی

«صما»گزارش می دهد:

فساد پولی دلیل اصلی چالش‌های سازمان نظام‌مهندسی/ ساختار نظام‌مهندسی باید بازتعریف شود

برخی از اعضای سازمان نظام مهندسی معتقدند ایجاد سیستم مکانیزه سیستم ارجاع کار، طراحی و راه‌اندازی سایت اینترنتی برای پرداخت حق‌الزحمه مهندسان به‌صورت آنلاین، ایجاد تعاملات سازنده با وزارت راه و شهرداری‌ها، رایزنی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و ارائه گزارش‌های فصلی عملکرد هیئت‌مدیره به اعضا از طریق سایت اعضا می تواند حلال بخشی از مشکلات نظام مهندسی باشد.

همچنین به گفته این اعضا عمر پایین ساختمان‌ها، اجرا نشدن ساختمان توسط
سازنده صاحب صلاحیت، زمان طولانی صدور پروانه‌های ساختمانی، مشکلات جدی زنجیره تأمین
ساخت از تولید مصالح استاندارد تا تخریب و بازیافت، بسط نیافتن موضوع بیمه تضمین کیفیت
و شناسنامه فنی ملکی و عدم استفاده از ظرفیت‌های تخصصی در حوزه نگهداری و تعمیرات،
ساختمان‌های هوشمند و ساختمان‌های پایدار و همچنین مشکلات مهندسان ازجمله ارجاع
کار، معیشت و بیمه تأمین اجتماعی از دردهای امروز حرفه‌وفن صنعت ساختمان و مهندسان
است.

ایمن‌سازی ساخت‌وساز هدف اصلی سازمان نظام‌مهندسی

در خصوص چالش‌های کنونی سازمان نظام‌مهندسی رئیس هیئت‌مدیره انجمن
صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران بابیان اینکه در حال حاضر بخشی
از ساخت‌وسازهای کشور توسط سازندگان صاحب صلاحیت اجرایی نمی‌شود گفت: این مورد
باعث شده ساختمان‌های اکثر شهرها کیفیت قابل قبولی را نداشته باشند؛ بنابراین هیئت‌مدیره
هشتم باید به کیفیت ساخت‌وساز و حق‌وحقوق بهره‌برداران و مصرف‌کنندگان توجه بیشتری
داشته باشد.

شهاب سعادت نژاد گفت: اجرای کامل قوانین مربوط به سازندگان دارای
صلاحیت، الزام به استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان‌ها و الزام به حضور
سرپرست کارگاه و مسئول ایمنی مطابق مقررات ملی در جهت بالا رفتن کیفیت ساختمان‌ها
و اشتغال‌زایی، شفاف‌سازی در سامانه‌های نظارت و اجرا و پیگیری مشکلات کارشناسان ناپیوسته
جز فعالیت‌های مهم هیئت‌مدیره هشتم است.

وی بابیان اینکه اهداف اصلی سازمان نظام‌مهندسی باید در جهت ساخت‌وساز
ایمن باشد گفت: برای ساخت‌وساز باکیفیت و ایمن نیازمند نظارت دقیق و استفاده از
حرفه مندان هستیم.

وی درنهایت گفت: البته ارجاع کار صحیح و ارائه بیلان کاری باعث شفاف‌سازی
بیشتر در بدنه نظام‌مهندسی می‌شود.

فساد پولی دلیل اصلی چالش‌های سازمان نظام‌مهندسی

در همین راستا ایرج رهبر نایب‌رئیس کانون انبوه‌سازان بابیان اینکه
فعالیت سازمان نظام‌مهندسی باید از دو بعد درونی و بیرونی تفسیر کرد گفت: در حال
حاضر دو بعد ذکرشده دچار مشکلاتی شده که هیئت‌مدیره هشتم باید این موارد را اصلاح
کنند.

وی افزود: متأسفانه هیئت‌مدیره قبلی درزمینهٔ ارتقای نظام‌مهندسی موفق
نبوده و بیشتر به دنبال مسائل حاشیه‌ای رفته است
.

رهبر با اشاره به تخلف مالی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، اظهار کرد:‌ معتقدیم
با ورود اعضای هیئت‌مدیره به سازمان نظام‌مهندسی در اولین قدم باید تعریفی داشته باشند
که مسئول مالی را از مسائل هیئت‌مدیره‌ای جدا کنند
.

وی بابیان این‌که تقسیم و ارجاع کار چالش‌برانگیز شده است، اظهار کرد:
به اعتقاد وزیر ارجاع کار به شیوه کنونی در سازمان نظام‌مهندسی اشتباه است. باید مالک
اجازه داشته باشد که ناظر را خود انتخاب کند
.

وی با طرح این پرسش که چرا مالک نمی‌تواند بین مهندسان بگردد و مهندسی
را باکیفیت مهندسی انتخاب کند، افزود:‌حدود ۱۱۲ هزار مهندس در استان تهران داریم چگونه
باید توزیع کاربر اساس عدالت و شایستگی انجام شود. برای سیستماتیک کردن و بدون دخالت
دست توزیع کار را در دستور کارداریم
.

باید پول سازمان نظام‌مهندسی در جهت رفاه یا خرید مسئولیت و ریسک هزینه
شود

عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد:‌موضوع رفاه مهندسان یکی
دیگر از دغدغه‌های ماست که خیلی به آن توجه نشده است
.

رهبر گفت: ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی سازمان نظام‌مهندسی تهران
است، پیشنهاد ما این است که از سود این پول در جهت رفاه یا خرید مسئولیت و ریسک هزینه
شود. مهندس خبر ندارد وقتی نظارتی را بر عهده می‌گیرد چقدر بار مسئولیتش بسیار زیاد
است
.

عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران بابیان این‌که دانایی، کارایی و اخلاق
مهندسی باید رویکرد تخصصی اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان باشد، اظهار
کرد:‌ یکی از عوامل تفرقه و چالش‌های کنونی سازمان نظام‌مهندسی، وجود انباشت ثروت است
.

رهبر ادامه داد: برای کم کردن این چالش‌ها باید ارتباط ثروت انباشته‌شده
را با سازمان نظام‌مهندسی قطع کنیم
.

وی در نهایت بابیان این‌که مالکان پرداخت‌ها را به‌صورت یکجا به‌حساب سازمان
نظام‌مهندسی پرداخت می‌کنند اما در یک بازه زمانی یکی‌دوساله به‌حساب ناظر واریز می‌شود،
افزود:‌ متأسفانه دولت یازدهم برنامه‌ای برای بخش مسکن ارائه نکردند، بر اساس طرح جامع
مسکن پیش‌بینی ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی را کرده است
.

ساختار نظام‌مهندسی باید بازتعریف شود

در همین راستا سعید آسویار دیگر عضو سازمان نظام‌مهندسی کشور گفت: ایجاد
سیستم مکانیزه ارجاع کار به اعضا و ارائه گزارش ارجاع کارها در فواصل زمانی مشخص
از طریق انتشار در سایت مربوطه یکی از خواسته‌های به‌حق مهندسان از هیئت‌مدیره
هشتم است…

وی همچنین گفت: در حال حاضر که زمان انتخابات است باید به دنبال تأمین
بیمه مهندسان، طراحی و راه‌اندازی سایت اینترنتی باری دریافت تعرفه‌ها از مالکین و
واریز لحظه‌ای حقوق مهندسان ناظر به‌حساب آن‌ها و ارتقای نقش بانوان با مشارکت
دادن آن‌ها در کمیته‌های تخصصی باشند.

آسویار گفت: همچنین باید به بخش آموزش و صدور خدمات مهندسان نیز توجه ویژه‌ای
شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان نیز بابیان این‌که ثروت نهفته‌ای در
سازمان نظام‌مهندسی کشور است یعنی ۴۰۰ هزار نفر عضو این سازمان‌ها، گفت: ساختار نظام‌مهندسی
باید بازتعریف شود
.

وی بیان کرد: ایجاد سیستم مکانیزه سیستم ارجاع کار، طراحی و راه‌اندازی
سایت اینترنتی برای پرداخت حق‌الزحمه مهندسان به‌صورت آنلاین، ایجاد تعاملات سازنده
با وزارت راه و شهرداری‌ها، تعیین شاخص‌های ارزیابی انتخاب ۱۰ عضو برتر در هرسال و
اهدای امتیازات ویژه، ارتقای نقش بانوان، مذاکره با بانک‌ها برای تسهیل پرداخت تسهیلات
به مهندسان، رایزنی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و ارائه گزارش‌های فصلی عملکرد
هیئت‌مدیره به اعضا از طریق سایت اعضا ازجمله برنامه‌های انجمن انبوه‌سازان تهران برای
اصلاح امور نظام‌مهندسی است
.

راهکارهایی برای کاهش بحران بیکاری مهندسان

در همین راستا قدرت الله کاظمی دیگر عضو سازمان نظام‌مهندسی بابیان اینکه
اجرای دقیق قانون می‌تواند بحران بیکاری مهندسان را تعدیل کند گفت: استفاده از افراد
دارای صلاحیت حرفه‌ای در امر ساخت‌وساز شهری (بر طبق ماده ۴ قانون نظام‌مهندسی و کنترل
ساختمان بند ۱۵-۲-۷ از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و ابلاغیه دفتر سازمان‌های مهندسی
و تشکل‌های حرفه‌ای) می‌تواند در بهبود وضیعت شغلی مهندسان مؤثر واقع شود.

وی گفت: همچنین می‌توانیم از مهندسان ناظر در امر استفاده از مصالح استاندارد
در ساخت‌وساز شهری کمک بگیریم. دراین‌بین کمک به مهندسان ناظر در جهت الزام به حضور
سرپرست کارگاه و مسئول ایمنی مطابق مقررات ملی در جهت کاهش آمار حوادث کارگاهی و بالا
بردن کیفیت ساختمان‌ها و اشتغال‌زایی برای مهندسان تازه ورود به این حرفه نیز می‌تواند
راه گشای فعالیت شغلی مهندسان باشد.

وی بابیان اینکه اعضای هیئت‌مدیره هشتم باید در خصوص مکانیزه کردن فرآیند
مالی، صدور چک، پرداخت‌ها و شفاف‌سازی مالی سازمان گام‌های خوبی بردارند گفت: متأسفانه
عدم شفافیت در این خصوص حیثیت سازمان نظام‌مهندسی را زیر سؤال برده است.

وی گفت: همچنین نیاز اعضای هیئت‌مدیره به مباحثی به‌مانند راه‌اندازی مجدد
بازرسی‌های سازمان بر اساس بند ۵ از ماده ۱۵ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان به
کمک بازرسان قدیمی و جذب بازرسان جدید، بپردازند.

وی درنهایت گفت: صدور خدمات مهندسی و اجرای مبحث ۲۲ می‌تواند راهگشایی
معضل شغلی مهندسان در دوران رکود باشد.

سازمان نظام مهندسی باید در جهت شفاف سازی فعالیت هایشان حرکت کند

همچنین حسن کاظمی دیگر عضو سازمان نظام‌مهندسی با اشاره به اینکه طرحی
که به نام شناسنامه فنی ملکی مدنظر سازمان نظام‌مهندسی بوده تمامی جوانب را در نظر
گرفته است، اظهار داشت: اگر در تمامی مراحل کار به‌صورت گام‌به‌گام، شناسنامه فنی وجود
داشته باشد و همچنین در زمان اجرای کار تمامی نقشه‌های ساختمان و تأسیسات مربوطه به‌طور
حرفه‌ای تهیه و همگی با حضور متخصصان مربوطه تائید شود، دیگر نگرانی از کیفیت ساختمان
وجود نخواهد داشت
.

وی گفت: سازمان‌های نظامات مهندسی باید در جهت شفاف سازی فعالیت هایشان
حرکت کند و در حال حاضر در نظام مهندسی تهران طرح ارجاع کار کاملا به روز است و همه
اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار مهندسان قرار دارد و با شفاف سازی می توان مانع شایعه
پراکنی شد
.

وی همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرح مجریان ذیصلاح اظهار داشت: برغم
اینکه به هنگام تصویب قانون نظام مهندسی طرح مجریان ذیصلاح هم دیده شده است اما متاسفانه
اکنون این مورد اجرایی نمی شود و هر گونه کوتاهی به پای مهندس ناظر نوشته می شود.

ارتقای سطح عملیات ساخت‌وساز با شناسنامه فنی

مهدی محرمی شام اسبی در خصوص توجه
به شناسنامه فنی در هیئت‌مدیره هشتم گفت: هدف از صدور شناسنامه فنی ساختمان ارتقای
سطح عملیات ساخت‌وساز و تضمین حقوق و برآورده شدن انتظارات مشتریان در بازار مسکن است
اما متأسفانه عزم جدی برای اجرای این موضوع در جامعه دیده نمی‌شود.

وی گفت: اجرای دقیق شناسنامه فنی باعث می‌شود دیگر شاهد غفلت در کیفیت
و میزان مصالح ساختمانی نباشیم.

محرمی درنهایت گفت: اجرای صحیح شناسنامه فنی باعث خواهد شد بهره‌بردار
هیچ دغدغه‌ای در خصوص کیفیت ساخت‌وساز نداشته باشد.

راه‌اندازی شناسنامه فنی اولویت ساخت‌وساز کشور

در همین زمینه مهدی رشید زاده
ممقانی عضو سازمان نظام‌مهندسی بابیان اینکه ساخت‌وساز باکیفیت نیازمند واقعی سازی
حق‌الزحمه مهندسان است گفت: در حال حاضر همین تعرفه اندک نیز به‌صورت کامل و جامع
به مهندسان واریز نمی‌شود.

وی گفت: تمامی مهندسان از هیئت‌مدیره هشتم انتظار دارند نگاه جامع‌تری
به مقوله معیشت، بیمه تأمین اجتماعی و سیستم مکانیزه ارجاع کار داشته باشند.

رشید زاده همچنین گفت: علی‌رغم تأکیدات متعدد تاکنون اقدامات مطلوبی
در خصوص شناسنامه فنی ساختمان انجام‌نشده است؛ بنابراین نیاز است اقدامات واقعی در
خصوص شناسنامه فنی ساختمان‌ها اجرایی شود شناسنامه فنی ساختمان برگه‌ای است که مشخصات
کلی یک ساختمان در آن ذکرشده است.

وی گفت: در این شناسنامه مواردی از قبیل مشخصات مهندسان طراح، ناظر و مجری،
مشخصات سازه‌ای، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نماها، مشخصات تجهیزات و تأسیسات
نصب‌شده در ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و تأسیسات مکانیکی، اطلاعات فنی تجهیزات برق
و مشخصات آسانسور در قالب جدول‌هایی آورده شده که هرکدام از این موارد خود به موارد
جزئی‌تر تقسیم می‌شوند؛ به‌طوری‌که می‌توان از روی این شناسنامه درباره‌ی ویژگی‌های
عمومی ساختمان اطلاعات قابل‌توجهی را کسب کرد
.

وی درنهایت گفت: خواسته مهندسان و بهره‌برداران از هیئت‌مدیره هشتم احقاق
حق مهندسان و مصرف‌کنندگان در امر ساخت و بهره‌برداری است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا