نظام مهندسی

رئيس گروه تخصصي معماري نظام مهندسي كشور:

اصلی ترین محور گردشگری شیراز زشت ترین فضای شهری را دارد

رئیس گروه تخصصی معماری و نایب رئیس کمیسیون انرژی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اعلام این مطلب گفت: انجام برخی اقدامات در زمینه توسعه جنوب شهر در مدیریت سابق شهرداری و توجه به نقاط محروم کاری خوب و در خور توجه است اما ناتمام ماندن برخی طرح ها نیز جای سوال دارد

طاهره نصر با اشاره به مشکلاتی که در بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز
وجود دارد ادامه داد: عدم تعامل میان شهرداری، میراث فرهنگی و سایر ارگان های
مرتبط باعث شد تا امروز بافت فرسوده شیراز با این مشکلات مواجه باشد این در حالی است
که بافت تاریخی و فرهنگی این شهر که به طور قطع فرسوده نیز می باشد، شاهد حضور
ساکنانی جدید است و در شرایطی نامناسب قرار دارد علاوه بر این، عرض کم معابر،
ریزدانه بودن اماکن موجود در بافت، فقر اقتصادی ساکنان و توان پایین آن ها برای
مشارکت در بازسازی بافت همچنین استفاده از مصالح ناپایدار باعث می شود که به ویژه
در زمان بحران خدمات دهی به این بافت با مشکل مواجه شود.

وی افزود: البته ما نمیگوییم
که این بافت را تخریب کنند اما نگاه به بافت فرهنگی و تاریخی شهر نباید تنها نگاه
موزه ای باشد، آن هم با توجه به موقعیت شهر شیراز که شهری زلزلهخیز است. عضو هیات
مدیره دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس ادامه داد: یکی از مسائلی که
باید در این زمینه به آن توجه شود و حایز اهمیت است آسیب شناسی ساختار بافت های فرسوده
و بافت های میانه شهر است. تنها توجه به این نکته که در مواقع بحرانی مانند آتش
سوزی، سیل، زلزله و یا حتی در زمان ارایه فوریت های پزشکی به یک بیمار چگونه با
عرض کم این معابر امداد رسانی انجام می شود، ما را به عمق فاجعه ای که در کمین این
بافت است می رساند که البته در این راه تعامل سازمان میراث فرهنگی و شهرداری می
تواند گره گشای مشکلات باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با انتقاد از توجه به نوع
اقلیم و فرهنگ شهرها در معماری و ساخت و سازها گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های موجود
در حوزه معماری شهری یکسان سازی و همسازی تمامی نقاط کشور است و امروزه متاسفانه
شاهدیم که بدون توجه به مولفههای هویتی و فرهنگی نقاط مختلف کشور از یک نوع
معماری، طراحی و مصالح برای ساخت و ساز استفاده می شود که جا دارد سازمان های نظام
مهندسی نیز با توجه به سیما و کالبد شهرهای مختلف مولفه هایی موثر را در این زمینه
در نقاط مختلف برای رشتههای هفت گانه مهندسی ساختمان تعریف کنند همان گونه که در
شیراز هم امروز شاهد استفاده از مصالحی هستیم که با اقلیم ما سازگاری ندارد و به
رغم پشتوانه فرهنگی دیگر به بحث پایتخت فرهنگی بودن شیراز هم توجه نمیشود.

نصر با اشاره به نقش زیباسازی در زندگی شهرنشینی و در کنار آن توجه به
مقوله امنیت در بافت شهری گفت: یکی از مواردی که در طراحی محیطی و امنیت شهری باید
مدنظر طراحان شهر باشد جلوگیری از جرم خیزی این گونه فضاهاست که باید در زیباسازی شهر
هم مورد توجه قرار گیرد
.


وی اضافه کرد: اصلی ترین برنامه شهرداری ها در شهرهای رو به رشد و یا
پیشرفته ارتقای مداوم کیفیت محیط، سیما و منظر شهری است اما در کلانشهرهای ما
زیباسازی مقوله ای فرعی به شمار می رود که در بسیاری موارد به آن نگاه سیاسی نیز
می شود
.


رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر
توجه بیشتر مدیریت شهری بر افزایش کیفیت محیطهای شهری ادامه داد: در زمینه تعامل
میان ساکنان شهرها و تحقق معنای شهروند جا دارد که پروژه های زیباسازی نیز در این
مسیر حرکت کنند
.


وی خواستار توجه بیشتر مسئولین شهر به حوزه حمل و نقل و استفاده از
مدل های مختلف حمل و نقل در شهر شد و گفت: ما نباید حمل و نقل بهینه شهری را تنها
مترو بدانیم بلکه باید از تکنیک های نوین در توسعه معابر و نیز مدل های مختلف حمل
و نقل استفاده کنیم
.


نصر گفت: یکی از مواردی که در زندگی امروز در سطح دنیا مدنظر
کارشناسان حوزه حمل و نقل قرار دارد توجه به انسان مداری در ساخت و سازهای شهری
است که در این ارتباط توجه به عابر پیاده نقش بسیار مهمی دارد و به همین دلیل ما
ناگزیر هستیم کیفیت فضاهای محیطی را برای مردم تقویت کنیم
.


نایب رئیس کمیسیون انرژی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور
گفت: یکی از مواردی که برای امنیت شهروندان در گذر از عرض معابر دیده شده ایجاد
گذرگاه های پیاده، پل های عابر پیاده و گذرگاه های زیرزمینی است که در این ارتباط
باید به این نکته توجه شود که پل هوایی عابر پیاده به معنای واقعی محل امنی برای
عبور و مرور شهروندان باشد نه مانند تونل های وحشتی که امروز بر فراز برخی معابر
ساخته شده و به محلی برای حضور دست فروشان و بزهکاران تبدیل میشود آن هم با پله های
نامناسب که فرد باید به سختی از آن بالا برود و بعد هم ما انتظار داشته باشیم که
مردم از این تونل وحشت با ترس عبور کنند
.


وی از نبود محل های تفکیک شده عبور دوچرخه و عابر پیاده با سطح سواره
رو انتقاد کرد و افزود
: در این
که ما با توجه به افزایش تعداد خودروها مجبور به ایجاد روگذر و زیرگذرهایی در شهر
هستیم شکی نیست اما شاهد هستیم که در برخی موارد این پروژه ها نتوانسته در کاهش
بار ترافیکی اثرگذار باشد و همین امر بر ضرورت رفتن به سمت فرهنگ انسان مداری در
شهرها می افزاید. در این بین استفاده و گسترش سیستم های حمل و نقل عمومی نیز می
تواند تاثیر بسزایی در کاهش بار ترافیکی شهر داشته باشد
.


نصر در خصوص برجا ماندن بسیاری از مشکلات ترافیکی به دلیل اجرای ناقص
پروژه های ترافیکی از جمله رینگ های ترافیک اطراف شهر که به دلیل عدم ساخت برخی از
تقاطع های غیر هم سطح هنوز هم در برخی نقاط با مشکل مواجه است گفت: این که در یک
محل تقاطعی ساخته شود و گره آن محل رفع و مشکل به نقطه بعدی انتقال یابد مساله را
حل نمی کند. علت تمامی این مشکلات آن است که در تمامی بخشهای شهری نگاه جزء داریم
نه کل
.


وی خواستار استفاده از مشاوران علمی قَدَر در مدیریت شهر شیراز و
استفاده بیشتر از ظرفیت دانشگاه ها شد و گفت: جا دارد شورای شهر نیز به سمت طرح
های راهبردی و ساختاری حرکت کند این در حالی است که ما بیشتر به سمت طرح های تفصیلی
رفته ایم
.


نصر به تبدیل برخی از شریان های اصلی شیراز از جمله خیابان عفیف آباد
به پیاده راه در بعضی روزها اشاره کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا معابر اصلی و
شریانی شهر مانند خیابان عفیف آباد تبدیل به پیاده راه نمی شود بلکه این کار در
گذرهای تاریخی و گردشگری انجام می شود
.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز اظهار داشت: در حوزه فرهنگی
شهر نیز باید مسئولین در تمامی بخش ها به ویژه حوزههایی که جوانان بیشتر به آن علاقه
دارند فعالیت کنند نه این که فقط به یک بخش بپردازند. وی ادامه داد
: در حوزه مالی، شهرداری باید دارای درآمد پایدار باشد و از مشارکت مردم
در قالب اوراق مشارکت نیز استفاده کند اما با یک مورد در مباحث مالی شهرداری مخالفم
و آن نوع نگاه به کمیسیون ماده ۱۰۰ است چرا که معتقدم نباید پروانه خلاف صادر شود و
فرد بیاید و خسارت تخلف خود را بپردازد و از تخلف او با پرداخت هزینه چشم پوشی
شود. در این اغتشاش بصری که به دلیل این گونه تخلفات در شهر به وجود آمده مقصر
فردی است که این پروانه ها را صادر می کند
.


نصر گفت: به عنوان مثال چرا در شهر ما هتلی ساخته شود و کسی متوجه
نباشد که این کار به ثبت جهانی مجموعه ارگ کریمخانی لطمه وارد می کند؟ به طور قطع مجوزهایی
برای ساخت این ملک صادر شده که جا دارد بررسی شود
.
وی تصریح کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ به نوعی تبدیل به کمیسیون رفع خلاف
شده و نباید به این کمیسیون نگاه درآمدی شود. از ابتدا نباید مجوز خلاف پروژه داده
شود که بعد بخواهیم خسارت آن را بگیریم و این مورد باید در شهرداری شیراز آسیب شناسی
شود
.


نصر گفت: یکی از راه های درآمد پایدار دستیابی به گردشگری پایدار است
و در این راه اگر بتوانیم زیرساخت های گردشگری پایدار را ایجاد کنیم هم می توانیم
اشتغال ایجاد کنیم و هم به درآمدی پایدار دست یابیم
.
وی افزود: درست است که شیراز دارای پشتوانه قوی فرهنگی و تاریخی است و
به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و قطب پزشکی خاورمیانه مطرح است اما در استفاده از
این ظرفیت ها خوب عمل نکردیم
.


نصر گفت: به عنوان مثال خیابان زند که اصلی ترین محور گردشگری ماست
دارای زشت ترین فضای شهری است و جا دارد به زیباسازی چهره شهر توجه بیشتری شود. ما
در حالی که به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) مطرح هستیم حتی یک زائرسرای مناسب برای
زائرین تعریف نکرده ایم
.


وی ادامه داد: امروز ما المان های مناسب و منطبق با خصوصیتهای فرهنگی
شهر نداریم و المان هایی که ساخته می شود هیچ سنخیتی با شهر ما ندارد این در حالی
است که ما در شهری زندگی میکنیم که دارای اصالتی تاریخی است و یکی از اقدامات ما
در این ارتباط توجه به نشانه شناسی فرهنگی در زمینه توسعه گردشگری پایدار است و
اجرای این گونه المان های مناسب یکی از راه های اساسی در جذب گردشگران است و می
توان گفت گردشگری پایدار می تواند به فراهم سازی ابزار توسعه شهر منجر شود
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا