نظام مهندسی

رئیس بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

لزوم استانداردسازی ایمنی ۱۰ ساختمان‌عمومی مشابه پلاسکو در یک‌سال/ دستورالعمل ایمنی برای ساختمان‌های قدیمی تدوین شود

معاون آموزش و توسعه فن‌آوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خواستار این شد وضعیت ۱۰ ساختمان عمومی مشابه پلاسکو از نظر ایمنی به ویژه آتش در مدت یک سال در دستور کار قرار گیرد و پایه تدوین تهیه دستورالعمل ایمنی برای ساختمان‌های قدیمی شود.

توسعه فن‌آوری و رئیس بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و
شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره نتایجی که
کمیته تهیه گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو به آن دست یافته است، گفت: نتایج حادثه
ساختمان پلاسکو از دو منظر فنی و تکنیکال و همچنین سیاستگذاری و نقشه راه و
راهبردی قابل توجه است. قطعا پلاسکو از جنبه تکنیکال ضعف‌های جدی داشت زیرا حریق
از یک حادثه کوچک تبدیل به فاجعه‌ای شد که کل ساختمان را درگیر کرد و نهایتا به
لحاظ سازه‌ای منجر به ریزش کامل ساختمان شد.

معاون آموزش و توسعه فن‌آوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه
داد: از جنبه سیاستگذاری و راهبردهای صحیحی که باید در پیش بگیریم موارد متعددی
باید مورد توجه قرار بگیرد. حادثه پلاسکو، بسیار بزرگ و نواقص و کمبودها نیز
فراوان بود. هنوز مسائل زیادی وجود دارد که باید بیش از پیش به آنها توجه شود و
برای اینکه جامعه ایمن‌تری از نظر ایمنی در برابر آتش و سایر مسائل داشته باشیم
باید این مسایل توسط همه اعضای جامعه اعم از مسئولان، مهندسان و مردم رعایت و
دنبال شود.

بختیاری با تاکید بر آنکه جنبه‌های تکمیل مقررات ملی و کنترل ساختمان
از دیگر مواردی بود که موردتوجه هیات ویژه رسیدگی به حادثه ساختمان پلاسکو قرار
گرفت، گفت: خوشبختانه وضعیت کشور در زمینه مقررات برای ساختمان‌های جدید، مناسب و
قابل‌قبول است که اگر اینها به نحو مناسبی توسط جامعه فنی رعایت و کنترل شود امید
است سطح قابل قبولی از نظر ایمنی در برابر آتش و سایر مسائل در ساختمان‌ها به وجود
آید. اما کمبودی که وجود دارد برای ساختمان‌های موجود است. برای ساختمان‌های موجود
هنوز مقررات چندانی وجود ندارد و می‌دانید که پیش‌بینی حادثه احتمالی برای آنها
بیشتر است.

رئیس بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد:
برای ساختمان‌های جدید از ابتدا، بر اساس مقررات ملی و کنترل ساختمان طراحی صورت
می‌گیرد و می‌دانیم که چه پیش‌بینی‌ها و ملاحظاتی باید رعایت شوند. اما برای
ساختمان‌های موجود این ویژگی‌ها وجود ندارد و در عین‌حال، ایجاد تغییرات در
آنها ساده نیست و بعضا مستلزم تغییرات فیزیکی دشواری است. بنابراین از پیچیدگی‌های
بیشتری برخوردار است و باید به لحاظ فنی در ساختمان‌های مختلف از جمله ساختمان‌های
عمومی و اماکن خصوصی ایمنی لحاظ شود.

بختیاری تصریح کرد: اینکه در ساختمان‌های عمومی و اماکن خصوصی، چه
میزان و چه حداقل‌هایی از ایمنی قابل‌قبول است و فاصله‌ای که با حداقل‌های ایمنی
وجود دارد؛ باید با تمهیدات ارشادی از یک سو و راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌ها از سوی
دیگر آنها را برطرف کرد تا ساختمان‌های ما به سطح قابل‌قبولی از ایمنی به ویژه
ایمنی در برابر آتش برسند.

وی در بیان پیشنهاداتی که برای اجرای ایمنی در ساختمان‌های موجود،
مدنظر است، گفت: یک راه مناسب این است که بین ۵ تا ۱۰ ساختمان مهم و عمومی با همکاری
وزارت راه و شهرسازی و همچنین نهادهای عمومی انتخاب شود تا در یک پروژه تحقیقاتی،
وضعیت آنها از نظر ایمنی در برابر آتش، بررسی شود. همزمان، بازنگری و به‌روز شدن
مقررات ملی و کنترل ساختمان، بخش مقررات، بخش مطالعات و تحقیقات نیز دنبال خواهند
شد.

بختیاری افزود: مطالعات برای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها باید در قالب
مقررات ملی و کنترل ساختمان دنبال شود و باید برای حل مشکل ساختمان‌های موجود
تدبیری اندیشیده شود. اینکه با چه دستورالعمل و راهنمایی باید ساختمان‌های موجود
همچون ساختمان پلاسکو از نظر ایمنی به‌روز شوند.

وی معتقد است: بررسی وضعیت ۵ تا ۱۰ ساختمان عمومی موجود مشابه ساختمان
پلاسکو در صورتیکه شرایط فراهم باشد، به زمانی در حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان نیاز
دارد.

بختیاری تاکید کرد: معمولا در انجام این قبیل کارها به یک اجماع و
توافق کلی نیاز است. یعنی ممکن است یک تیم کوچک کار را انجام دهد اما لازم است
جامعه فنی نظراتش را بدهد و در عین حال پشتیبانی و حمایت همه جانبه نیز وجود داشته
باشد. /

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا