شهر

چند پاسخِ نرم محمد درویش به سخنان زبرِ محمد علیخانی

آیا دوچرخه سواری طرحی شکست خورده است؟

وقتی در کمتر از دوماه، یکی از نمایندگان شورای شهر تهران علیه منتخبِ شورا با خبرگزاری فارس مصاحبه می‌کند!

در خبرها آمده است که محمدعلیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل
شورای شهر تهران در اظهارنظری تند و شگفت‌آور علیه پیروز حناچی گفته است:
“در شهرداری به دنبال طرح‌های شکست خورده هستند، دوچرخه طرح شکست‌خورده است
.”

واقعاً متاسفم که رییس یکی از کمیسیون‌های راهبردی‌ شورای شهرِ برآمده
از لیست امید، باید اینگونه یکی از کارآمدترین، پاک‌ترین، سالم‌ترین و ارزان‌ترین
شیوه‌های حمل و نقل درون‌شهری در جهان را انکار کرده و شهردار پایتخت را به دلیل
حمایت از آن، به چالش کشد. تامل‌برانگیز آنکه علیخانی از شهری به پایتخت آمده که
خود بهترین عملکرد را در ترویج دوچرخه‌سواری داشته و بی‌شک مردم شریف و اهل‌رکاب
قزوین وی را بابت چنین اظهارنظری نخواهند بخشید
.

اما چرا استفاده از دوچرخه، نه‌تنها یک طرح شکست‌خورده نیست، بلکه می‌تواند
به بهبود کیفیت زندگی در تهران بیافزاید با روان‌تر کردنِ ترافیک، افزایش عیار آبی
آسمان، کاستن از آلودگی هوا و مهارِ ناهنجاری‌های صوتی. بررسی‌ها نشان می‌دهد که
روزانه ۲۷میلیون سفر در تهران رخ می‌دهد. اگر فرض کنیم که فقط نیمی از این سفرها
کمتر از ۱۰ کیلومتر است؛ به راحتی می‌توان به جای هر وسیله نقلیه دیگری با دوچرخه
طی شود
.

یک مطالعه در اتحادیه اروپا نشان می‌دهد: اگر هر شهروند ساکن در لندن،
روزانه فقط ۵ کیلومتر از مسیری را که با خودروشخصی خود طی می‌کند، با دوچرخه طی
کند؛ ۱۲۲۱ یورو به اقتصاد شهر در روز کمک می‌کند. بنابراین، کاربستِ دوچرخه و
اقدام تحسین‌برانگیز پیروز حناچی، نه‌تنها می‌تواند مشکلات تردد و آلودگی هوا و
صوتی را تعدیل بخشد، بلکه آشکارا به درآمدهای ملی افزوده و کشور را از صرف هزینه‌های
گزاف هدررفت زمان، درمان و پیشگیری از جرم‌ معاف می‌کند
.

نکته مهم‌تر آنکه قرار نیست در مسیرهای پرشیب شمالی/جنوبی از شهروندان
بخواهیم تا رکاب بزنند، بلکه آنها می‌توانند بخشی از مسیر را به همراه دوچرخه خود
با مترو یا اتوبوس طی کرده و یا در ایستگاه‌های طراحی‌شده، دوچرخه مناسب کرایه
کنند. همچنین در طرح جامع تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به زیست‌محوری، پیش‌بینی
شده که با ارایه دوچرخه‌های باکیفیت و ارزان‌قیمت برقی یا هیبرید به کمک حمایت
#بانک‌شهر، بتوان قدرت خرید مردم را در استفاده از چنین دوچرخه‌هایی افزایش داد
.

اگر فقط بتوانیم ده‌درصد ترددها در تهران را با دوچرخه انجام دهیم،
این خود یک دستاورد بزرگ با ارزان‌ترین هزینه ممکن است؛ هزینه‌ای که کمتر از یک بیستم
تا یک سی‌ام انتقال چنین حجمی از مسافر با مترو یا
BRT خواهد شد.

کلام آخر آنکه ای کاش محمد علیخانی باصبوری بیشتر به انتخاب هم‌فکران
و یارانش در لیست امید احترام می‌نهاد و با حمایت عملی از ترویج دوچرخه‌سواری، خود
با دوچرخه به محل کارش در خیابان بهشت تردد می‌کرد و اگر به هر دلیلی مایل نبود
چنین کند، دست‌کم سنگ نیاندازد و اجازه دهد تا تهرانی‌ها توامان هم روزگاری آبی‌تر،
هم آرام‌تر و هم سالم‌تر و پرتحرک‌تر را سپری کنند
.
آمین.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا