شهر

پیروز حناچی در جلسه علنی شورای شهر تهران مطرح كرد:

نیازمند پرداخت سهم دولت در اداره پایتخت هستیم/ هشدار نسبت به گودهای خطرناک در تهران

معاون فنی و عمرانی شهرداری با ارائه گزارشی از وضعیت تهران به بخشی از مخاطرات شهری، پروژه‌های ناتمام اشاره کرد و گفت: شهرداری نیازمند پرداخت سهم دولت در اداره پایتخت است.

نیازمند پرداخت سهم دولت در اداره پایتخت هستیم/ هشدار نسبت به گودهای خطرناک در تهران

پیروز حناچی با حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران، با بیان اینکه
امروز
( ۵ دی)
سالروز حادثه بم است، گفت: سفیرمان در زمان زلزله بم تعریف می‌کرد که مسئولان
پاریس هنگامی که زلزله بم رخ داده، به کنسولگری آمدند و گفتند که دو هواپیما حامل
کمک‌ ، آماده کرده‌اند و لازم است که هماهنگی‌های اولیه برای پرواز این هواپیما به
سمت فرودگاه کرمان یا تهران انجام شود و او تعریف می‌کرد که در ساعت ۸ صبح با
مسئولانی که فکر می‌کرده که در جریان هستند، تماس می‌گیرد تا هماهنگی‌های لازم را
انجام دهند اما مسئولان در جریان نبودند
.

وی با بیان اینکه ما در کشور زلزله‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت:
لازم است سازمانی هوشمند با امکانات کافی و … ایجاد شود که وقوع هر زلزله‌ای را
یک مانور بداند تا در داخل و خارج از کشور به انجام ماموریت بپردازد. چرا که ما در
زلزله بم شاهد بودیم همه اکیپ‌هایی که برای کمک آمده بودند، تجهیزات لازم را
داشتند و فقط سایتی برای استقرار لازم داشتند
.

وی با بیان اینکه موضوع زلزله تهران بسیار مهم است، گفت: اطلاعاتی که این
روزها در خصوص زلزله تهران انجام می‌شود مربوط به تحقیقات جایکا است که در دهه ۷۰
این تحقیقات انجام شده و سناریوهای متفاوتی برای حادثه تهران چیده شد که دولت وقت
عکس‌العمل مناسبی نشان داد و اعتباراتی نیز در نظر گرفت به گونه‌ای که بر اساس این
طرح باید تمام پمپ بنزین‌ها و بیمارستان‌ها مقاوم‌سازی می‌شدند و در این راستا حتی
تعدادی از پمپ بنزین‌ها نیز مقاوم‌سازی شدند که اهتمام و استمرار در اجرای برنامه،
فرصتی را فراهم می‌کرد تا نسبت به ایمن‌سازی اقدام کنیم اما بعد از مدتی با تغییر
دولت اعتبارات برگشت خورد و ما فرصت را از دست دادیم
.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره
به برنامه‌های پنج ساله توسعه‌ای تهران، گفت: بر اساس طرح جامعی که برای معاونت
فنی و عمرانی در نظر گرفته شده، بسیاری از پل‌ها، معابر، تونل و

تکمیل شده است و ما معابر بزرگراهی همچون بزرگراه شوشتری داریم که به خاطر
مسائل محیط زیستی ممکن است طول تونل افزایش یابد
.

وی با بیان اینکه در حوزه ایمنی و تاب‌آوری پل‌ها با مساله طولانی شدن
پروژه به دلیل نداشتن تجربه و کمبود اعتبارات مواجه هستیم، گفت: ایمن‌ سازی ساختمان‌های
شهرداری را نیز در دستورکار داریم چرا که این ساختمان‌ها باید در زمان بحران خدمات‌رسانی
کنند و نباید وضعیتشان به گونه‌ای باشد که در زمان بحران هم نگران این ساختمان‌ها
باشیم
.

با گودهای خطرناکی در تهران مواجه هستیم

وی با بیان اینکه با گودهای خطرناکی در تهران مواجه هستیم، گفت: مثلا گود
برج میلاد که قرار بود دو برج دیگر در آن ساخته شود و یا گود کنار کتابخانه ملی که
در وضعیت خطرناکی قرار دارد که برخی از این گودها توسط مردم و برخی هم با توقف
پروژه‌های بزرگ ایجاد شده است و این در حالی است که ما در معادن شن و ماسه با چاله‌های
عظیمی روبرو هستیم که با فاصله کم از رودخانه کن قرار دارد و حتی برخی از این
گودها شیب منفی دارد و من مانده‌ام که برداشت‌کننده این گودها چه جراتی در انجام کارش
داشته است
.

حناچی در ادامه با بیان اینکه آسیب‌ها و مخاطرات پروژه‌های نیمه تمام زیاد
است، گفت: به عنوان مثال ما برای تکمیل بزرگراه شوشتری به ۱۴۰۰ میلیارد تومان
اعتبار لازم داریم که با منابع فعلی نمی‌توان آن را تمام کرد و من نمی‌خواهم بگویم
که لازم است از هر اتوبانی عوارض گرفته شود اما در بسیاری از کشورها از شریان‌های
اصلی عوارض گرفته می‌شود و مردم برای تردد باید عوارض پرداخت کنند که به عنوان
مثال در کوآلالامپور بزرگراه‌هایی که توسط بخش خصوصی ساخته شده است از این روش
استفاده می‌شود
.

وی با بیان اینکه شهرداری از این پس در پروژه‌های عمرانی خود نگاه
مردم را هم در نظر می‌گیرد، گفت: از پروژه زیرگذر استاد معین بازدید کردم، پروژه‌ای
که از سال ۹۳ تجهیز شده اما به دلیل نبود اعتبارات روند ساخت آن کند شده و این
کارگاه ساختمانی خیابان آرام استاد معین را به یک کارگاه بدل کرده است که وقتی از
آن بازدید کردم یکی از شهروندان گفت: اگر پول نداشتید چرا ساخت و ساز کردید و یکی
دیگر از شهروندان نیز گفت که هدف این ساخت و سازها ما نبودیم بلکه هایپر استاری
است که در این سوی خیابان ساخته شده و برایش می‌خواهند زیرگذر بزنند. باید بگویم
اگر طرح‌های عمرانی از دید مردم منفی ارزیابی شود، درست نیست
.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه نگاه سخت افزاری به
شهر به دلیل عدم خلاقیت مشکل سازی شده، گفت: یک پل می‌تواند تنها یک سازه فلزی باشد
اما شما پل طبیعت را نگاه کنید که با طی کردن مسیر درست اجرا و با اتکاء به خرد
جمعی توانسته که چقدر موفق باشد
.

وی با بیان اینکه پروژه‌های بزرگ عمرانی شهر توسط خاتم الانبیاء
اجرایی می‌شود، گفت: اجرایی شدن پروژه‌های بزرگ توسط این قرارگاه این حسن را دارد که
به روش حقوقی با ما برخورد نمی‌شود. چرا که از ما مطالبات زیادی دارند که ما تامین
نکردیم و بخشی به شکل غیرنقدی پرداخت شده که البته در حال پیگیری پرداخت مطالبات‌مان
به این قرارگاه هستیم
.

نیازمند پرداخت سهم دولت در اداره پایتخت هستیم

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت متمرکز در پایتخت
بسیار مهم است، گفت: تاسیسات زیادی در شهر تهران داریم که بدون تهیه نقشه روشن نمی‌توانیم
مشکلات آنها را حل کنیم و باید با اصرار بر ایجاد مدیریت متمرکز مشکلات را از سر
راه برداریم
.

حناچی با بیان اینکه نیازمند پرداخت سهم دولت در اداره پایتخت هستیم، گفت:
دولت باید در مسائلی همچون مقاوم سازی و ایمن سازی به شهرداری تهران کمک کند
.

وی با بیان اینکه رویکردهای جدیدی را برای معاونت فنی و عمرانی طراحی کرده‌ایم،
گفت: اولویت‌بندی و اتمام پروژه‌های در دست اقدام، استانداردسازی و ایجاد وحدت
رویه در اجرای پروژه‌های شهری، ایمنی، تاب‌آوری و مقابله با مخاطرات، تاکید در
بررسی جنبه‌های اجتماعی در پروژه‌های شهری، حرکت به سمت مدیریت یکپارچه، بکارگیری
فناوری‌های نوین، مدیریت و بهره‌برداری بهینه آب و فاضلاب از رویکردهای جدید این
دوره معاونت است
.

برگزاری مسابقه برای بهبود وضعیت دریاچه چیتگر

وی با بیان اینکه به بحث خلاقیت توجه ویژه‌ای خواهد شد، گفت: به عنوان
مثال دریاچه چیتگر را ساخته‌اند اما جمعیت کمی به آن سمت می‌روند چرا که هم جاذبه
ندارد و هم امکان دسترسی راحت به آن وجود ندارد که در حال حاضر همکاران ما در حال
تهیه مقدمات برگزاری مسابقه برای بهبود وضعیت دریاچه هستند
.

وی با بیان اینکه باید هماهنگی و پیگیری لازم با سازمان زندان‌ها جهت انتقال
زندان اوین به خارج از شهر و تبدیل زندان به فضای شهری انجام شود، گفت: همچنین
باید زمینه انتقال مشاغل آلاینده همچون سیمان ری و برق آلستوم از تهران انجام شوند
.

وی با بیان اینکه از این پس اولویت اجرای پروژه‌ها، ایمنی، عدم اختلال
در فضای شهری، پیشرفت فیزیکی، رضایتمندی، عدم وجود معارضین، پیوست‌های مطالعاتی و
… خواهد بود، گفت: سال ۹۲ اوج فعالیت‌های عمرانی بوده است که متاسفانه آهنگ
تامین منابع در این سال‌ها کند شده و به نظر می‌رسد سال آینده نیز آهنگ کند فعالیت‌های
عمرانی ادامه داشته باشد
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا