شهر

مناقصه پس از هم‌اندیشی

ظرفیت ترمینال ایران‌شهر هنوز نامشخص است

با نهایی شدن قرارداد حضور شرکت مشاور هلندی در فرودگاه امام، این شرکت نخستین مراحل از کار خود را آغاز کرده و به نظر می‌رسد در این بین تعیین ساختار دقیق پروژه قبل از ورود به اجرا اصلی‌ترین هدف این شرکت را می‌سازد، هدفی که هم برگزاری مناقصه را به تعویق انداخته و هم وعده‌های ارائه شده قبلی را در هاله‌ای ابهام فروبرده است.

طبق اعلام وزارت
راه و شهرسازی، قرارداد اجرای پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) روز شنبه هفته
جاری بین کیل کلویسترزیل قائم مقام و نماینده تام‌الاختیار شرکت ناکو هلند به
عنوان شرکت مشاور کارفرمای این پروژه و محمود نویدی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی
امام خمینی به امضا رسید
.

با قطعیت یافتن این
قرارداد شرکت هلندی که از
مشهور‌ترین شرکت
های مشاور جهان
به حساب می‌آید رسما کار خود را در ایران آغاز کرد
تا هم به نوعی طلیعه پایان دوران تحریم باشد و هم یکی از اصلی‌ترین طرح‌های توسعه
ای حمل و نقل ایران با حضور این شرکت کلید بخورد
.

وارد شدن رسمی
هلندی‌ها و نگاه جدی‌شان به پروژه اما برخی از طرح‌های ایران را به اما و اگر
کشانده تا لااقل برای دوره یک ساله‌ای که نقشه برداری این طرح انجام خواهد شد مطرح
کردن وضعیت نهایی کار ممکن نباشد
.

اولین نقطه‌ای که
هلندی‌ها روی آن دست گذاشته‌اند نیز مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخشی از است ه فرودگاه
امام را از دیگر برنامه های فرودگاهی کشور جدا می‌کند
.

ترمینال مسافرتی
ایران شهر که در چارچوب طرح توسعه این فرودگاه اصلی‌ترین گام به حساب آمده و با
آغاز به کارش ظرفیت مسافرگیری فرودگاه به شکلی قابل توجه بالا می‌برد در طرح شرکت
هلندی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و از این رو قائم مقام شرکت ناکو تجریح داده ارائه
اطلاعات دقیق در این زمینه را به پایان بررسی ها موکول کند
.

نخستین تغییری که
این نگاه ایجاد کرده تعویق احتمالی زمان مناقصه تا نهایی شدن بررسی و هم اندیشی‌های
ابتدایی است
.

هرچند ایران پیش از
این اعلام کرده بود احتمالا تا پایان آذر
سرمایه گذار قطعی
ایران شهر
معلوم
می‌شود اما با توجه به نیاز شرکت ناکو به ارزیابی‌هایی ابتدایی شاید این طرح تا
پایان سال جاری به تعویق بیفتد
.

موضوع دیگری که
شرکت هلندی روی آن دست گذاشته بحث ظرفیت دقیق ترمینال ایران شهر است. پیش از این
مقامات ایرانی اعلام کرده‌ بودند این ترمینال ظرفیت
۲۰ تا ۲۲ میلیون مسافر را خواهد داشت و این فرودگاه
امام را حتی از فرودگاه‌های منطقه متمایز می‌کند. قائم مقام شرکت ناکو اما هرچند
این ظرفیت را رد نکرده اما اعلام کرده است رسیدن به این ظرفیت منوط به بررسی دقیق شرایط
و توان مسافرگیری خواهد بود، موضوعی که احتمالا قطعیت آن نیز به چند ماه زمان
احتیاج دارد
.

ورود این شرکت
مشهور هلندی به ایران و قرار برای باقی ماندن آنها برای یک دوره پنج ساله امیدها
برای افزایش تعداد سرمایه گذاران خارجی فعال در ایران را افزایش داده و شاید عمل
به پیشنهادات آنها بتواند فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) را در صف فرودگاه‌های
اصلی منطقه قرار دهد، هرچند باید دید زمان مطالعاتی چند ماهه این شرکت مورد قبول
طرف ایرانی خواهد بود یا نیاز استان تهران به افزایش ظرفیت فرودگاه امام بار دیگر
تعجیل را به گزینه‌های روی میز باز می گرداند
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا