فرانسه چگونه قرار است الگوی ساختوساز ایران شود؟
پس از توافقنامه هستهای ایران، نه فقط بخش حملونقل، بلکه بخش ساختوساز از سوی خارجیها مورد توجه قرار گرفته و قرار است ایران و فرانسه به دلیل تجریبات این کشور همکاریهایی در بخش ساختوساز داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفته که مذاکره با فرانسویها برای انتقال تجربیات
شهرسازی و تامین مسکن محرومان مناسب بخش ساختوساز مسکن است و
طبق مذاکرات انجام شده قرار است از تجربیات دو کشور در زمینه تهیه طرحهای شهری و طرح آمایش سرزمین و تجربههایی در مورد مسکن محرومان تبادل نظر شود، از این رو دو طرف مذاکرات
خوبی در این زمینه داشتهاند.
به گفته حامد مظاهریان در حوزه شهرسازی فرانسه الگوی بسیاری از کشورها
بوده و یکی از تجربیات بسیار خوب فرانسویها در تامین مسکن محرومان نهادسازی است
که البته این موضوع در طرح جامع مسکن پیش بینی شده است.
وی حتی با اشاره به مذاکره با فرانسویها درباره حوزههای مختلف شهرسازی وطرح مسکن محرومان براین باور است که فرانسه
نمونه جهانی بسیار خوبی در حوزه توجه به مسکن محرومان تلقی میشود و در این حوزه تجربه چند دههای دارد و آزمون و خطاهای متعددی درباره تامین مسکن محرومان داشته است.
حال قرار است فرانسه به عنوان الگوی بسیاری از کشورها، در حوزه
شهرسازی تجربیات خود را در این حوزه با ایران نیز تبادل کند.
این دومین باری است که در مدت اخیر استفاده از تجریبات
سایر کشورها در بخش ساخت و ساز مطرح میشود . انگار وزارت راه و شهرسازی میخواهد
موضوعاتی مانند تامین مسکن کم درآمدها و مسکن اجتماعی و مسائل اقتصادی را که در
تخصص فرانسویها است با شرایط ساخت و ساز داخلی تطبیق دهد.
در ابن باره نیز ایرج رهبر، رئیس کانون انبوهسازان مسکن تهران به اقتصادنیوز
گفت: در بخش ساختوساز در کشور، هیچ کمبودیدر بخش نیروی انسانی و مصالح
ساختمانی وجود ندارد. از این رو اگر ایران بخواهد از کشورهای دیگر برای همکاری
استفاده کند، بهتر است این همکاری و الگوبرداری در بخش تامین تکنولوژی ساخت و
طراحی باشد. چرا که ایران آمادگی ورود سرمایهگذار خارجی را دارد . البته این
سرمایهگذاری هم باید با سرمایهگذاریهای داخلی برابری کند و به گونهای نباشد که
میان سرمایهگذار داخلی و خارجی تفاوتی قائل بود.
وی معتقد است: در حال حاضر در بخش ساختوساز مسکن در کشور هیچ کمبودی
از نیروی انسانی و مصالح ساختمانی وجود ندارد، از این رو اگر خارجیها به ایران
میآیند باید مراقب سرمایهگذاریهایشان بود . چرا که سرمایهگذاریهای خارجیها در ایران با سرمایهگذاریهای داخلی یکسان نیست و معمولا دولت نسبت
به سرمایهگذاری داخلی و خارجی تبعیض قائل میشود.از این
رو به دلیل بینالمللی بودن قراردادها، آنها بسیار راحتتر میتوانند کارشان را
پیگیری و اجرا کنند . به طور مثال، در حال حاضر در پروژه کوزو مسکن مهر که ترکها
ساختهاند، هرگونه خطایی در این بخش صوت گیرد به راحتی میتوانند از سوی سفارت
پیگیری کنند و مطالباتشان را دریافت کنند، اما اگر سازنده ایرانی باشد، پرداخت
مطالبات پیمانکاران گاهی به چند سال میکشد.
رهبر متذکر شد: من معتقد هستم نباید دولت در این بخش یک طرفه به قاضی
برود و فقط از سرمایهگذاران خارجی دفاع کند. من مخالف ورود سرمایهگذاران خارجی به
بخش ساختوساز نیستم اما میگویم که سرمایهگذاران داخلی هم مورد توجه دولت قرار
گیرند. به گونهای که وقتی این سرمایهگذاران در ایران کار ساختوساز چه مسکن و چه
راه انجام دادند دیگر خودشان زمان برگشت پول یا میزان عوارض تعیین نکنند که دوباره
پروژههای مذکور با هزینههای زیاد همراه شوند.