شهر

نفوذ آب نیترات دار و آمونیاک دار؛علت اصلی ترک ستون های تونل توحید؛

ضعف مهندسی و عدم مطالعه دقیق بر پروژه تونل توحید

دکتر حسن ابوتراب کارشناس ارشد سازه و بتن در خصوص علت فنی-مهندسی نفوذ آب به دیواره های بتنی تونل توحید اظهار داشت:به طور کلی نفوذ آب به دیواره ها و چداره های بتنی تونل توحید که از کمتر از ۵ سال است از عمر آن می گذرد نشان دهنده ضعف مهندسی و عدم مطالعات دقیق بر این پروژه بوده است.البته نشت آب و یا فاضلاب به چداره های آن می تواند به دلایل متعددی باشد.

دکتر حسن ابوتراب
کارشناس ارشد سازه و بتن،در خصوص علت
فنی-مهندسی نفوذ آب به دیواره های بتنی تونل توحید اظهار داشت:به طور کلی نفوذ آب
به دیواره ها و چداره های بتنی تونل توحید که از کمتر از ۵ سال است از عمر آن می
گذرد نشان دهنده ضعف مهندسی و عدم مطالعات دقیق بر این پروژه بوده است.البته نشت
آب و یا فاضلاب به چداره های آن می تواند به دلایل متعددی باشد
. وی در ادامه افزود:در گذشته واحدهای مسکونی تهران برای دفع فاضلاب خود،از
چاه های عمقی استفاده می کردند.آثار و تبعات زیادی در اثر ایجاد و حفر چاه های
فاضلاب برای سطوح زیرزمینی آب تهران بوجود آورده است.به طوریکه آب فاضلاب در سطوح
پایینی زمین تهران با آب قنات ها یکی شده است و در بسیاری از ساخت و سازها هنگامی
که در زمان گودبرداری به آب قنات ها دسترسی پیدا می کردند،یا آن را کور کردند و یا
این که فاضلاب همان ساختمان را به سمت آب قنات هدایت می کردند
.

کارشناس مسائل
فنی-مهندسی شهری با بیان این که در زمان احداث پروژه بزرگ عمرانی در کلانشهر تهران
بایستی به مکانیک خاک تهران توجه خاصی می شد خاطرنشان کرد:زمانی که پروژه بزرگی
مانند تونل می خواهیم احداث کنیم،بایستی به تمامی جوانب و آزمایشات مربوطه جهت
شناسایی وضعیت خاک و آب آن منطقه موردنظر توجه ویژه داشت
.

دکتر حسن ابوتراب
در ادامه تصریح داشت:مهندسان و طراحان پروژه تونل توحید بایستی ابتدا به این موضوع
واقف می بودند که وضعیت خاک و تعداد چاه های فاضلاب و قنات های سر راه میدان توحید
تا ابتدای بزرگراه نواب چگونه است و سپس برای هدایت چاه های آب موجود در آن منطقه
بررسی و برنامه ریزی دقیق می کردند که دچار چنین وضعیتی برای نفوذ آب به ستون ها و
چداره های این تونل بوجود نمی آمد
.

وی گفت:در کشورهای
پیشرفته جهان به دلیل این که بارندگی در این مناطق بسیار است،زمانی که می خواهند
زیرگذر و یا تونلی احداث کنند،ابتدا مکانیک و وضعیت آب های زیرزمینی منطقه را مورد
بحث و بررسی قرار می دهند.چنانچه از وجود آب های زیرسطحی مطمئن شدند،موضوع عایق بندی
و هدایت آب فاضلاب و یا قنات را در دستور کار قرار می دهند.در پهنه شهر تهران این
موضوع صادق است که چنانچه آب به یک جسم سخت برخورد کند،راه خود را تغییر می دهد و
باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیری خواهد شد
.

کارشناس مسائل
فنی-عمرانی شهری در ادامه تصریح داشت:به طور کلی عمده ترین مواد اولیه و متریال که
در احداث پل ها و زیرگذرها در کلانشهر تهران استفاده می شود،فلز چه به صورت میلگرد
و چه به صورت آهن استفاده می شود و زمانی که با بتن مخلوط می شود،به صورت سازه پل
و یا تونل ایجاد می شود
.

ابوتراب اظهار
داشت:به طور کلی میلگرد و آهن در مقابل آب بسیار ضربه پذیر و آسیب پذیر است. پایه
های زیر قوس تونل توحید که به صورت استوانه ای شکل بارگذاری شده است،مملو از
میلگرد و آهن می باشد و نبایستی به درون آن آب وارد شود.حال چنانچه آب و مواد
نیترات و آمونیاک وارد محفظه قوس تونل توحید که مملو از میلگرد و آهن می
باشد،شود،هوا و آب که با هم مخلوط شود باعث زنگ زدگی آهن می شود.با عایق بندی صحیح
تونل می شد از نفوذ آب به سطوح و پایه های تونل توحید جلوگیری کرد.زمانی که آهن
دچار پوسیدگی می شود،خود به خود استحکام بتن و سازه تقلیل می شود و باعث ترک سازه
خواهد شد.زمانی که ترک و درز ایجاد می شود،راه آب به ترک ها نفوذ می کند.البته ترک
ها و درزهای ایجاد شده در تاج این تونل با بار ترافیکی که در بالای تونل وجود
دارد،مزید بر علت می شود و سازه را دچار تنزل می کند
.

وی درباره راه حل
عدم نفوذپذیری آب به ستون ها و جداره های تونل توحید نیز گفت:بایستی ابتدا نقشه
های اجرایی را مجددا بازبینی کرد و تمامی سیاست های اجرایی مربوط به احداث این
تونل را مورد بررسی قرار داد و سپس راه حل را برای آن تعریف کرد
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا