شهر

شهرداری تهران چقدر در گرانی مسکن تاثیر گذار است؟

گرانی مسکن از خرید ا اجاره بها مشکلی است که سال هاست گریبان گیر مردم کلان شهرهایی چون تهران است.از زمان روی کار امدن محمود احمدی نزاد که همزان شد با شهردار شدن محمد باقر قالیباف این مساله بیشتر و بیشتر نمود پیدا کرد تا جایی که در دولت دهم نرخ مسکن ناگهان با تلاطم بازار ارز و حبابی شدن بازار سکه افزایش چشم گیری داشت تا بی خانه ها را به طور کلی از خانه دار شدن نا امید کند.

;به گزارش شهرخبر، در هر حال نکته اینجاست که قیمت زمین و مسکن از چند سال پیش تاکنون به طور برگشت‌ناپذیری رو به فزونی گذاشته است؛ به طوری که سودآوری سرمایه‌های انباشته در زمین و مسکن، قابل مقایسه با هیچ‌ یک از بخش‌های دیگر اقتصاد کشور نیست و زمین و مسکن، به جای کالاهای مصرفی بادوام، به کالاهای سرمایه‌ای پربازده تبدیل شده‌اند.
گرانی مسکن و زمین اما در نیمه‌ی دوم سال ۱۳۸۵ با افزایش فزاینده ای کلید خورد.
این معضل در شهر تهران به طور چشمگیری مشهود بود و ; از یک سو شهروندان با درآمد متوسط و پایین کشور، امید دستیابی به مسکن را از دست دادند و از سوی دیگر متولیان تأمین مسکن واکنش نشان دادند و در توجیه علل افزایش قیمت مسکن نرخ بالای عوارض دریافتی شهرداری را عامل افزایش قیمت مسکن اعلام کردند.
به این ترتیب بود که کارشناسان ; اقتصادی در تحلیل گرانی مسکن، عوارض و تراکم را به عنوان عوامل تاثیرگذار بر افزایش هزینه ساخت از جمله پارامترهای موثر در تعیین قیمت در بازار مسکن معرفی کردند.
این در حالی بود که در سال ۹۰ نرخ پایه تراکم (هزینه صدور مجوز افزایش طبقات در ساخت‌وساز) ۱۳ درصد افزایش پیدا کرد و شهرداری‌تهران فارغ‌ از اظهارنظرهای غیررسمی مبنی بر تراکم‌فروشی، طبق آنچه به صراحت در بودجه‌ آن سال خود اورد، برنامه وصول ۲۶۰۰ میلیارد تومان از محل «عوارض بر مازاد تراکم» را پیش‌بینی کرد که البته بسیاری از انبوه سازان در ان روزها افزایش نرخ تراکم را ۱۵ درصد به بالا اعلام کردند.
از سوی دیگر، محاسبات انبوه‌سازان نشان می‌دهد در حال حاضر هزینه ناشی از خرید تراکم در تهران بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل هزینه ساخت‌وساز را در بر می‌گیرد؛ به طوری که اگر ; متوسط قیمت ساخت برای احداث هر مترمربع بنای مسکونی ۵۰۰ هزار تومان باشد حدود ; متری ۸۰ هزار تومان از آن بابت خرید مجوز تراکم هزینه می‌شود و هزینه تراکم در مناطق شمالی شهر بعضا تا متری یک میلیون تومان هم برآورد می‌رسد.
به گزارش شهرخبر، به این ترتیب سود میلیونی و حتی میلیاردی شهرداری تهران فارغ از تخلفاتی که در دادن تراکم شهری صورت می گیرد، گرانی هزینه ; ساخت و ساز و در نتیجه گرانی مسکن را به همراه دارد.
در این میان درباره نرخ زمین هم می توان گفت، حباب در بازار زمین به دو دسته عوامل شامل خاصیت ذاتی بازار زمین و همچنین مقرراتی که از طرف شهرداری برای ساخت‌وساز اعمال می‌شود، مربوط است.
ماجرا هم از این قرار است که تسهیلاتی که در قالب طرح تفصیلی جدید تهران به برخی قطعات و زمین‌ها از بابت میزان تراکم یا نوع کاربری ارائه می‌شود و تفاوت‌هایی که بین این تسهیلات در قطعات مختلف اعمال می‌شود، ; باعث ایجاد ; نوسان کاذب ارزش معاملاتی زمین‌ها در برخی محله‌ها و مناطق شهر تهران به‌خصوص مناطقی که ساخت‌وساز در آنها رونق دارد، شده است.
در حال نمی وان از این نکته گذشت که زمین یکی از اصلی‌ترین عوامل تامین مسکن و به‌طور کلی ساخت‌وساز است و شهرداری با توجه به موقعیت خاص اراضی و کاربری‌های متفاوتی که براساس طرح تفصیلی جدید شهر تهران برای آنها تعریف کرده، با سازندگان در حال تفاهم و اعطای امتیازات متعددی است و ; دایره این تفاهمات و توافقات آنقدر گسترده است که این انگیزه را برای شهرداری ایجاد کرده که به عنوان محلی برای تامین منابع اداره شهر، ابزاری برای صدور مجوز تراکم ایجاد کند.
به این ترتیب نرخ زمین هم بالا می رود و بالا رفتن نرخ زمین مساوی است با افزایش قیمت مسکن و با ین تفاسیر به خوبی قابل مشاهده است که شهرداری تاثیر مستقیم بر گرانی این روزهای مسکن و بی خانمانی بسیاری از تهرانی ها دارد و نه تنها در این خصوص به فکر پایتخت نشین ها نیست بلکه تنها به کسب درامد می اندیشد و لاغیر!

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا