مسکن و ساختمان
وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

ضرورت تحول در نظام حمل و نقل شهری/ تجدیدنظر در الگوی سکونتی شهرها

وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که ما باید الگوی سکونت در کلان‌شهرها را مورد تجدید نظر قرار دهیم و الگوی سکونتی جدیدی متکی بر سیستم حمل ونقلی طراحی کنیم، گفت: در صورت اجرایی شدن این الگو شاهد سکونتگاه‌هایی با کیفیت در اطراف کلان‌شهرها خواهیم بود که ساکنان آنها می‌توانند از طریق حمل ونقلی سریع و ایمن به‌صورت روزانه با کلان‌شهر در ارتباط باشند.

عباس آخوندی گفت: در حال حاضر جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر در تهران و
پیرامون آن سکونت دارند؛تهران همچنان مرکز اصلی ارتزاق مردم ساکن چه در شهر تهران
و چه در شهرهای پیرامونی آن است و به همین دلیل روزانه میلیون‌ها رفت‌و آمد به این
شهر انجام می‌شود. وی افزود: اینکه ما فکر کنیم این رفت‌و آمدها می‌تواند با خودرو
و از طریق جاده صورت بگیرد اشتباه است چراکه مشکلاتی از قبیل اتلاف سوخت، زمان و
کاهش ایمنی را به دنبال دارد. آخوندی گفت: شهرسازی ریل‌پایه مبنای حمل ونقلی خود
را به جای خودرو و جاده بر ریل قرار داده است. این نکته مهمی است که ریل در این
اندیشه تنها یک خط راه‌آهن نیست بلکه بیانگر تغییر الگوی زندگی و سرمایه‌گذاری
بوده و باعث ارتقای کیفیت زندگی مردم می‌شود. وی با تاکید براینکه انتقال هر یک
نفر از جاده به ریل باعث صرفه‌جویی دوسوم هزینه‌ها در مصرف سوخت می‌شود، گفت: با
توسعه حمل ونقل ریلی علاوه بر مصرف سوخت در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود. آخوندی همچنین
افزود: احداث ایستگاه‌های جدید در مسیرهای ریلی می‌تواند باعث تغییر الگوهای توسعه‌ای
نیز باشد، چرا که در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم پیرامون این ایستگاه‌ها
را نیز توسعه داده و به الگوهای آموزشی، گردشگری و… جدیدی فکر کنیم. وزیر راه و
شهرسازی با بیان اینکه تمامی تاکید ما از روز نخست برای تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای
وجود دغدغه خاطر برای انتقال هرچه سریع‌تر مردم از حومه به مرکز بوده است، گفت: در
حال حاضر روزانه نزدیک به ۴۰ هزار خودرو در محور تهران-قم و همچنین ۱۰۰ هزار خودرو
در محور تهران-کرج در حال تردد هستند که باید از جاده به ریل منتقل شوند
. بدون شک این اقدام با شعار عملیاتی نشده و کار بسیار پیچیده‌ای است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا