مسکن و ساختمان

تاکید آخوندی بر بازگشت به زندگی ایران شهری

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید به تمدن ایران شهری خود بازگردیم ظرفیت‌های زیستی و عنصر انسانی را دو مقوله اصلی این حوزه دانست و گفت: سکونتگاهها در گذشته در ایران پراکنده بود و ما انبوههای بزرگ مثل تهران نداشتیم.

عباس آخوندی امروز در همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS)، اظهار داشت: کشورهای جهان از جریان دنیای
مدرن و سبک زندگی ماشینی متأثر هستند و رشد شهرنشینی در دنیا سریع است و کمتر گوشه‌ای
از جهان را داریم که از توسعه شهرنشینی و انرژی‌های نو متأثر نباشد
.

وی ادامه داد: قابلیت زندگی و حرکت باید مورد توجه ما در زندگی مدرن
باشد. وقتی ماشین‌ها همه انتظار زندگی شادتر، بهتر، طولانی‌تر و حرکت سریع‌تر
داشتند اما واقعیت آن است که نمی‌توان اثبات کرد قابلیت زندگی در ایران ارتقای جدی
یافته است
.

آخوندی با بیان اینکه امروز وضعیت محیط زیست و دسترسی به آب، خاک و
غذا مسأله جهانی است و مشکل جدی برای دنیا است، گفت
: قابلیت زندگی
با مشکلات جدی مواجه است.در کنار آن حرکت هم مسأله جدی است، از ویژگی‌های دنیا
پسامدرن این است که شبکه‌های جهانی امکان حرکت آسان کالا و انسان را در این شبکه‌ها
فراهم کنند
.

وزیر راه و شهرسازی به مشکلات قابلیت زندگی در ایران اشاره کرد و گفت:
سرعت حرکت در تهران به طور میانگین ۲۵ کیلومتر بر ساعت و در ساعات پیک کمتر از ۷
کیلومتر بر ساعت است
.

وی ادامه داد: آنچه باید کانون توجه ما باشد انسان، شهروند و
زندگی اجتماعی است. اگر زندگی اجتماعی را فدای فناوری کنیم به مقصد نمی‌رسیم.
مجموعه شبکه‌های بزرگراهی در شهرها و پل‌های دو و سه طبقه نظیر پل صدر با وجود
آنکه مستلزم هزینه‌های میلیارد دلاری شده‌اند اما به بهره‌وری مناسب برای بهبود
حرکت و ارتقای زندگی شهری نرسیده‌اند
.

آخوندی گفت: اگر توسعه انسان‌محور نباشد و شهر را به عنوان سازمان
اجتماعی نبینیم و در کنار سیستم‌های هوشمند عملکرد انسان مورد توجه نباشد قابل
تردید است که بگوییم این اقدامات موجب ارتقای قابلیت زندگی و سرعت می‌شود
.

وزیر راه و شهرسازی گفت: فکر می‌کنیم اگر بتوانیم ساختمان‌های بلند،
اتوبان‌ها، پل‌ها، پمپ‌های آب و استخراج از چاه‌های عمیق را در دستور کار قرار دهیم
پس با محدودیت زیستی مواجه نیستیم؛ ولی ما می‌توانیم این کارها را انجام دهیم اما
ظرفیت زیستی طبیعی محدود است و نمی‌توان به ظرفیت زیستی شهری مثل تهران بی‌توجه
بود
.

وی با تأکید بر اینکه ما مورد اغوای فناوری قرار گرفته‌ایم، گفت: در
تهرانی که فقط ۳ میلیون نفر جمعیت دارد جمعیت به ۸.۷ میلیون نفر رسیده است و با
احتساب پیرامون این جمعیت ۱۴ میلیون نفر است اما ما باز باورمان نمی‌شود اشتباه
استراتژیک در جای دیگر انجام داده‌ایم و دوباره فکر می‌کنیم که می‌توان مسأله
تهران را با ساخت یک پل و یا یک آزادراه حل کرد
.

آخوندی توجه به دو مقوله مهم «عنصر ظرفیت‌های زیستی» و «عنصر انسان» را اساسی دانست و گفت: این دو عناصر اصلی هستند که نمی‌توان
از آنها فرار کرد
.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در ایران الگوی سکونت همواره با ظرفیت
زیستی منطبق بوده است. سکونتگاه‌ها در ایران پراکنده بوده است و ما انبوه‌های
بزرگی مثل تهران نداشته‌ایم.زبان فارسی ما نماد توجه ما به زندگی بشری است در تمدن
ایران بشری به عنصر انسان و فهم انسان از خلقت و زندگی توجه شده بود و انسان حاکم
بر تکنولوژی بود اما امروز دو عنصر اصلی مذکور را از دست داده‌ایم
.

وی با تأکید بر اینکه باید به تمدن ایران شهری خود برگردیم، گفت: این
درست است که باید به سمت حمل‌ونقل هوشمند و حکومت دیجیتال برویم اما این سیستم‌های
پیچیده عنصر اجتماعی و انسان هدفمند هم می‌خواهد
.

آخوندی ادامه داد: اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات را می‌خواهیم
تولید کنیم هر اطلاعاتی تولید می‌شود نهایتا باید در اختیار شهروند قرار بگیرد.
حمل‌ونقل هوشمند باید برمبنای زندگی هوشمند باشد
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا