مسکن و ساختمان

35 نکته از سخنان وزیر صنعت در دیدار مراجع تقلید در قم؛

نعمت‌زاده: به بخش خصوصی اعتماد دارم

نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: من در سوابق کاری خود در هم در بخش خصوصی و هم دولتی خدمت کرده ام و طبق رسالت خود همواره به بخش خصوصی اعتماد داشته‌ام.

محمدرضا نعمت زاده، شب گذشته در دیدار با مراجععظام تقلید در قم سخنرانی کرد. او در این دیدار نسبت به بروکراسی‌ها برای سرمایه‌گذاری و همچنین مانع‌تراشی و تخلف بانک‌ها در ارائه وام‌های صنعتی انتقاد کرد. ۳۵ نکته از سخنان او در این دیدار به شر زیر است:

۱. بیش از یک سوم تولید ناخالص ملی مرتبط به صنعت و معدن است.

۲. هنوز مشکل و رنج رکود کشور را آزار می‌دهد که در این زمینه با عنایات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر حمایت از صنایع کوچک ۷۵۰۰ واحد شناسایی شده که تاکنون ۴۵۰۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

۳. صادرات در چهار ماه گذشته ۱۶میلیارددلار بوده است که در مقابل آن، شاهد واردات ۱۳ میلیارد دلاری بوده ‌ایم. جای خرسندی است که در کشور میزان صادرات بیش از واردات بوده است.

۴. در حال حاضر ۱۸ تا ۲۰ درصد از صنایع توقف دارند که البته نیمی از آنها یا از سالهای گذشته متوقف شده ‌اند یا به دلایل دیگر کار را تعطیل کرده‌ اند و یا به مشاغل دیگر روی آورده ‌اند؛ ولی می‌ توان گفت که مشکل اصلی برای ۱۰ درصد مابقی است که می‌ توان آنها را راه اندازی و حمایت کرد.

۵. اینکه در چهارماهه ۲۱ درصد توسعه صادرات داشتیم به دلیل تولیدی بوده که صورت گرفته است.

۶. صنایع کوچک از محل تغییر نرخ ارز و مسایل مدیریتی لطمه خوردند، ولی باید احیا شوند چرا که این صنایع ۹۰ درصد صنایع در کشور را تشکیل می‌دهند.

۷. در گذشته صادرات نفت ایران، دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بود که پس از برجام این رقم دوباره در حال احیا شدن است.

۸. ۹۰ درصد درآمد دولت صرف حقوق و مزایا می‌ شود و در هشت سال گذشته صدها هزار نفربه سیستم دولتی تزریق شدند که این رقم مشکلات عدیده‌ای برای دولت ایجاد کرده است.

۹. با توجه به شرایط مالی کشور باید بیشتر روی سرمایه‌های عمومی کشور و سرمایه‌گذاری خارجی متمرکز شویم.

۱۰. وقتی سرمایه گذار خارجی برای تولید نیروگاه پنج هزار مگاواتی وارد کشور می‌ شود، یعنی در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم که البته این روند باید به سرعت و با شکل بهتری طی شود.

۱۱. ۱.۵میلیارد دلار تعهد سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام تاکنون ایجاد شده است.

۱۲. یارانه‌ ها امروز به یکی از بزرگترین مشکلات کشور بدل شده است زیرا بیشترین هم و غم دولت فراهم کردن درآمدی است که بتواند یارانه‌ ها را تامین کند، ولی اگر نیمی از این پول در اختیار صنایع بود مشکلات این بخش‌ها حل شده بود.

۱۳. به ۷۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در کشور تسهیلات یک میلیارد تومانی پرداخت می شود.

۱۴. در ابتدای سال جاری در جهت رونق تولید، تعهدات متعددی در ستاداقتصاد مقاومتی گرفته شد زیرا رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند به صنایع کوچک و متوسط که در سالهای گذشته آسیب پذیری بیشتری داشتند، توجه بیشتری شود.

۱۵. برخی از این واحدها به دلیل مشکلات نقدینگی، رونق کافی نداشتند که با هماهنگی لازم طرح رونق تولید برای ۷۵۰۰ واحد صنایع کوچک و متوسط تصویب شد.

۱۶. این واحدها که عمدتا با مشکل نقدینگی مواجه هستند و در رابطه با بازار فروش مشکلی ندارند برای دریافت وام اعلام آمادگی کردند تا تسهیلات را بگیرند در این زمینه تقاضای واحدها در کارگروه و ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید بررسی شد.

۱۷. پس از بررسی های لازم این واحدها به نظام بانکی معرفی شدند و تا آخرین آمار اعلام شده بیش از چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی موفق شدند اولین قسط وام خود را دریافت کنند در این راستا قرار با بانک ها این است که بتوانند تا پایان شهریور امسال به همه واحدها تسهیلات مصوب را پرداخت نمایند.

۱۸. امیدواریم با پرداخت این تسهیلات در نیمه دوم امسال افزایش چشمگیری در تولید و اشتغالزایی داشته باشیم بنابراین طبق مصوبات ۷۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در کشور از وام به میانگین یک میلیارد تومان بهره مند می شوند.

۱۹. خوشبختانه روند اخذ وام رو به سرعت دارد چرا که یکسری مکانیزم های خاص بر روی این وام در نظر گرفته شده است تا با سرعت بیشتری پرداخت شود در این خصوص معوقات بانکی، عقب افتادگی مالیات، بدهی، چک برگشتی و معوقات تامین اجتماعی هیچ کدام تاثیری بر این وام ندارد.

۲۰. همه موانع برای صنایع کوچک برداشته شده تا از وام استفاده کرده و مشکلات نقدینگی خود را برطرف و ظرفیت های اشتغال و تولید را فعال کنند.

۲۱. این وام با نرخ ۱۸ درصد ارائه می شود که مصوب شورای پول و اعتبار بانک مرکزی است و در این باره تصمیم دیگری نمی توان گرفت مگر اینکه با قول بانک مرکزی این میزان سود کاهش پیدا کند.

۲۲. ۲۰ هزار شعبه بانکی در سراسر کشور فعال است و نمی توان انتظار داشت که همه این شعبات با یک شیوه تسهیلات خود را پرداخت کنند. ما همه مشکلات تولید کنندگان در ارتباط با وام و تسهیلات را با بانک ها در میان می گذاریم تا قانون را برای تسهیل دریافت وام به صورت بخش نامه ابلاغ نمایند و مشکلات بانکی نیز حل شود.

۲۳. برخی از بروکراسی ها در مسیر تولید و اشتغال زایی موجب فرار سرمایه گذار می شود.

۲۴. برخی از مسئولان نسبت به رفع موانع اقتصادی بی توجه و با بی اعتمادی در صدد ایجاد بسترهای سرمایه گذاری هستند، در حالی که باید به سرمایه گذار در عرصه تولید اعتماد کرد چرا که همه سرمایه خود را برای اشتغال و تولید در واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر کرده است.

۲۵. طبق چارچوب قوانین باید مسیر را برای سرمایه گذار هموار کرد. با مانع تراشی و بروکراسی هایی که ریشه قانونی ندارد سرمایه و سرمایه گذاری فرار خواهد کرد در حالی که تاکیدات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر حمایت از واحدهای کوچک اقتصادی در جهت اشتغال زایی و تولید داخلی است.

۲۶. برخی از بانک ها برای وام های صنعتی و تولیدی، سپرده گذاری های اجباری و اعتبار سنجی دارند در صورتی که این امر قانونی نیست و تخلف به شمار می رود.

۲۷. در این میان در جهت اجرای ضوابط مربوط به سرمایه گذاری نیز برخی از کارشناسان به جای نگاه کارشناسی، به کارشکنی می پردازند و موانعی ایجاد می کنند که به صلاح تولید نیست.

۲۸. بدبینی نسبت به تولید کننده و سرمایه گذار به صلاح پیشرفت و تعالی اقتصادی نیست و مسئولان باید بنا را بر اعتماد بگذارند.

۲۹. از جمله دغدغه های سرمایه گذاری و اشتغالزایی، تعرفه های مالیاتی به ویژه مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات است که مورد پیگیری قرار گرفته و دستورالعملی در این باره ارائه گردیده است.

۳۰. وجود موانع در جهت پرداخت وام موجب می شود تا برخی از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان مجبور به ارائه فاکتورهای صوری باشند.

۳۱. سود بالای تسهیلات نیز نیاز به بازنگری دارد و امید است با تک نرخی شدن ارز برخی از وام های ارزی نیز ساماندهی شود.

۳۲. وقتی مواد اولیه از طریق بورس به فروش می رسد و تولیدکننده توان ندارد از بورس این مواد را تامین کند، کار به دست دلالان می افتد، هرچند با قاطعیت در مقابل دلالان می جنگیم.

۳۳. برای رفع مشکلات صنعت باید به توسعه زیرساختها پرداخت در این باره باید همه امکانات برای تولید کنندگان فراهم گردد که طبق قانون برنامه پنجم زیرساختها تا ورودی شهرک باید تحویل تولید کننده شود.

۳۴. بدون توجه به فقدان زیرساختها، نباید واحد صنعتی راه اندازی کرد، چرا که هزینه ها را افزایش می دهد در این ارتباط راه اندازی واحدهای پر مصرف آب در مناطق کم آب کارشناسی نیست.

۳۵. من در سوابق کاری خود در هم در بخش خصوصی و هم دولتی خدمت کرده ام و طبق رسالت خود همواره به بخش خصوصی اعتماد داشته‌ام.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا