با تزریق پول شغل ایجاد نمیشود
یک استاد دانشگاه با اشاره به ناموفق بودن سیاستهای اشتغالزایی در کشور گفت: با تزریق پول در جامعه نمیتوان اشتغالزایی کرد.
یدالله
مهرعلیزاده امروز در همایش ملی و بینالمللی مهارتآموزی اظهار کرد: در بحث اشتغال
برنامهها و سیاستگذاریهای مختلفی در دولتهای متعدد در پیش گرفته شده که از آن
جمله میتوان به طرح بنگاههای زودبازده و کوچک، طرح مشاغل خانگی و طرح حرکت اشاره
کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل
نبود زیرساختهای لازم و عدم مکانیزمهای تاثیرگذار بسیاری از این طرحها در اجرا
ناموفق بوده است.
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ثبات استراتژی مشخص و ضربتی، موقتی و موضعی
بودن سیاستهای اشتغال و حذف رابطه بین سیاستهای اشتغال و صندوقهای رای را در
ناموفق بودن سیاستهای اشتغال موثر خواند و گفت: به دلیل ابهام در جایگاه و کارایی
وزارت کار در امر اشتغالزایی، حجم اقتصاد غیررسمی، درست بودن کاهش بیکاری با تزریق
پول به اقتصاد و ناهماهنگ بودن زیرساختها به ویژه نظامهای آموزشی کشور عمده این
سیاستها در عمل و در اجرا با موفقیت همراه نبوده است.
مهرعلیزاده، تصریح کرد: طرح حرکت که به تازگی شروع شده قرار است در
سال ۱۳۹۶ به اتمام برسد، ولی ما انتخابات را در پیش
داریم و مشخص نیست که این طرح به کجا خواهد رسید و آیا استقرار خواهد داشت یا نه.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی
نتوانستیم بین نظام علم و دانش و ثروت و قدرت و منزلت اجتماعی ارتباط برقرار کنیم
و این امر به ناکارآمدی سیاستگذاریها، کاهش رشد اقتصادی و آشفتگی فضای سرمایه
فرهنگی و اجتماعی برمیگردد، از اینرو نیازمند بازنگری در نظام حکمرانی شایسته در
حوزه اشتغال هستیم.
در ادامهی این همایش غلامحسین حسینینیا – رییس کمیته علمی همایش مهارتآموزی
و اشتغال – به ارائه گزارشی از روند فعالیت کمیته علمی همایش پرداخت.
وی گفت: با توجه به اهداف در نظر گرفته شده همایش از ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۹۴ با ارائه فراخوان برگزاری همایش را استارت زدیم و تا ۳۱ اردیبهشتماه سال
جاری جمعا ۱۵۹ چکیده مقاله و ۵۴۰ مقاله کامل دریافت کردیم که ۲۶ مقاله جهت ارائه
به صورت شفاهی و ۳۶ مقاله جهت ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است.
رییس کمیته علمی همایش مهارتآموزی و اشتغال تعداد مقالات پذیرفته شده
جهت چاپ کامل را ۱۰۵ مورد مقاله ذکر کرد و ادامه داد: از مجموع مقالات ارسال شده
۳۷۳ مقاله پذیرفته نشده است.
حسینینیا مهمترین اهداف مهارتآموزی و اشتغال را شناسایی چالشها و فرصتها،
نقاط ضعف و قوت آموزشهای مهارتی، فرهنگسازی برای توسعه آموزشهای مهارتی و فراهم
کردن زمینه مشارکت صاحبنظران داخلی و بینالمللی در نظام آموزش مهارتی عنوان کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به بحران بیکاری در جهان و با
وجود توسعه علم و دانایی توانایی انجام کار کماکان نیازمند یک عنصر مهم به نام مهارتآموزی
است که باید مدنظر قرار گیرد تا دنیای دانش به دنیای کار تبدیل شود.