مسکن و ساختمان

توسعه خطوط قطارهای حومه‌ای از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در طول دو سال گذشته اوضاع خطوط حومه‌ای به شکلی قابل توجه تغییر کرده و با وجود این که این پروژه‌ها صرفه اقتصادی ندارند، اما مدیریت رفت‌و آمد چند میلیون نفر در روز، از اصلی‌ترین دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی بوده است.

راه‌اندازی و توسعه قطارهای حومه‌ای یکی از اصلی‌ترین سرفصل‌های مورد توجه
وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم است که در طول تمام این سال‌ها بارها تکرار شده و
بر لزوم اجرای آن تاکیدزیادی رفته است، مساله‌ای که آمارهای ارائه شده از
سوی این وزارتخانه نشان می‌دهد پیشرفتی جدی در حوزه اجرای آن رقم خورده است
.

افزایش
قابل توجه تعداد ساکنان مناطق حومه‌ای در اطراف شهرهای بزرگ ایران به خصوص تهران،
باعث شده مدیریت رفت و آمد این گروه‌ها که در طول روز شاید تعداد آنها از چند
میلیون نفر نیز بگذرد به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی
مطرح شود
.

قرار گرفتن نام محورهایی مانند تهران – کرج، تهران – شهریار و حتی
تهران
قم در صدر لیست پر ترافیک‌ترین مسیرهای
جاده‌ای کشور، به خوبی نشان می‌دهد مدیریت این رفت و آمدها و البته استفاده از
توان ریل برای کاهش بار هزینه‌‌ای و آلودگی این تردد تا چه حد اهمیت دارد. موضوعی
که خود را در سرعت گرفتن اجرای طرح قطارهای حومه‌ای به خوبی نشان می‌دهد
.

هرچند اجرای این پروژه به دلیل آنکه صرفه اقتصادی ندارد، طرحی با یارانه
و حمایت‌های کلان دولتی به حساب می‌آید و راه آهن به عنوان متولی اجرای این برنامه
باید طرح‌ریزی کلانی برای رساندن منابع مالی لازم به این پروژه داشته باشد اما
آمارهای منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد در طول دو سال گذشته
اوضاع این خطوط حومه‌ای به شکلی قابل توجه تغییر کرده است
.

بر اساس این گزارش حدفاصل سال‌های ۹۲ تا ۹۴، پروژه قطار حومه ای
هشتگرد با ۲ برابر پیشرفت به میزان ۸۳درصد، بهارستان با حدود ۳برابر به ۳۶درصد، گلبهار
با حدود ۶ برابر پیشرفت به ۲۴.۵۵ درصد و فولادشهر با حدود ۳ برابر به ۱۶.۱۰ پیشرفت
رسیده است و این رقم ها نشان از آن دارد خطوط ریلی حومه‌ای در آینده نزدیک اوضاعی
مطلوب را تجربه خواهند کرد
.

براوردها نشان از آن دارد که در صورت رسیدن منابع مالی لازم، شهرهای هشتگرد
و بهارستان می‌توانند از سال ۹۶، به صف شهرهایی که از راه ‌آهن حومه‌ای استفاده می‌کنند
بپیوندند و این آغاز عصری جدید برای این شهرها خواهد بود. به اعتقاد وزیر راه
شرایط رفت و آمد در شهرهای حومه‌ای باید تا حدی تسهیل شود که بسیاری از مردم زندگی
در این شهرها را به مراکز شهرها ترجیح دهند و قطارهای حومه‌ای می‌توانند گامی مهم
در راستای این تغییر بردارند
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا