مسکن و ساختمان

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان در گفتگو با «صما»:

وجود بازرس در شورای مرکزی ضروری است/ نحوه انتخاب بازرسان باید در قانون اصلاح شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان با تاکید بر ضرورت وجود بازرس در شورای مرکزی گفت: با توجه به اینکه شورای مرکزی، مبنا و محل تصمیم گیری ها برای کل سازمان های نظام مهندسی کشور است، بررسی و بازرسی عملکرد شورای مرکزی از سوی بازرسان واجب است.

دکتر شهریار مشیری در گفتگو با «صما» همچنین با تاکید بر ضرورت انتخاب
بازرسان از سوی کل اعضا اظهار داشت: بازرسان هم مثل هیئت مدیره ها باید توسط اعضا
انتخاب شوند و بازرسان علاوه بر بررسی بودجه، باید رویکرد و عملکرد هیئت مدیره ها را
نیز بازرسی و کنترل کنند.

مشیری تاکید کرد: بنابراین اصلاح و بازنگری در قانون به نحوی که
بازرسان هم مثل هیئت مدیره ها به انتخاب کل اعضا روی کار بیایند، الزامی است. چون تنها
دراین صورت بازرسانی انتخاب می شوند که همسو با هیئت مدیره ها نیستند.

وی افزود: بر اساس نص قانون، وقتی هیئت مدیره دو برابر میزان نیاز
بازرس را به مجمع عمومی معرفی می کند، قطعا هشت نفر همسو با خود را معرفی می کنند
که چهار نفر از بین آنها انتخاب می شود. اما
اگر بازرسان هم مثل هیئت مدیره امکان کاندیداتوری و انتخاب از طریق رای عمومی را
داشته باشند، طبیعتا کمتر شاهد وقوع این اتفاقات خواهیم بود.

مشیری در عین حال با انتقاد از عملکرد هیئت رییسه شورای مرکزی در
جریان دفاع از اصلاحیه قانون نظام مهندسی در مجلس عنوان کرد: از آنجایی که شورای
مرکزی در مجلس روی مواردی توضیح دادند که اصلا ضرورتی نداشت و نتوانستند به خوبی
از طرح اصلاحیه قانون دفاع کنند، این طرح رد شد و برگشت خورد. ضمن آنکه با اصرار
بر مواردی نظیر افزایش دوره هیئت مدیره ها از سه سال به چهار سال اتفاق خاصی نمی
افتد، چون مشکلات فراتر از این مسایل است.

وی همچنین درخصوص نقش بازرسان در کنترل تخلفات هیئت مدیره ها گفت: شرح
وظایف بازرسان در قانون نظام مهندسی، مطابقت دادن صحت و سقم بودجه پیشنهادی و تفریغ
بودجه است و بازرسان دخالتی در امور دیگر ندارند که البته اگر هم دخالت بکنند، ممر
قانونی ندارد، چون جایگاه بازرسان در قانون ضعیف است.

ورود افراد تازه به دوران رسیده به هیئت مدیره ها

این مسئول در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در دولت های نهم و دهم
هیئت مدیره بسیاری از استان ها دستخوش تغییراتی شدند به صما گفت: در این دولت ها با
رد صلاحیت افراد ریش سفید و پیشکسوت، متاسفانه عده ای افراد تازه به دوران رسیده
وارد هیئت مدیره ها شدند و این امر باعث شد تا سازمان های استانی از آن سمت و سو و
قداستی که داشتند، خارج شوند.

مشیری ادامه داد: به وضوح می بینیم همه مشکلات سازمان ها از زمانی به
وجود آمده که سایه مهندس غرضی از روی سر این سازمان رفت، از این نظر که وی در راس
هرم سازمان های نظام مهندسی، مثل یک پدر و سنگ صبور اعضا و مسئولان سازمان ها بود
و پس از آن دیگر هیچ کس نتوانست جانشین مناسبی برای وی باشد. حذف غیرقانونی مهندس غرضی
از سازمان، باعث آسیب بسیار شدید نظامات مهندسی شد که متاسفانه قابل جبران هم نیست.

وی با تایید این موضوع که صحبت هایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه برخی
هیئت مدیره ها با تشکیل جریاناتی از موقعیت خود سوءاستفاده می کنند افزود: مثلا
همواره در بین سازمان های نظام مهندسی گفته می شود که نظام مهندسی تهران الگوی مناسبی
برای هیچ کدام از استان ها نیست؛ درحالی که سازمان تهران باید الگوی سایر استان ها
باشد و این امر جای تاسف دارد.

مشیری با ابراز تاسف از اینکه هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی دیگر
آن هیئت مدیره دوره های اول تا چهارم نیستند و اکثریت استان ها از این نظر تغییر
کرده اند که تاثیرات منفی آن هم قابل مشاهده است تصریح کرد: سمت و سوی هیئت مدیره
ها در دولت های نهم و دهم به این صورت بود که مهندسان همسو با دولت وارد بدنه هیئت
مدیره ها شوند و مشکلات و تخریب سازمان از آنجا شروع شد.

به گفته مشیری، در دولت های نهم و دهم در زمان وزارت سعیدی کیا و
نیکزاد، وزارت مسکن و شهرسازی وقت، افرادی را به بدنه هیئت مدیره شورای مرکزی دوره
چهارم وارد کرد که این افراد اصلا رای نیاورده بودند و با نگاهی به لیست آرای دوره
چهارم شورای مرکزی و مشاهده اسامی و تعداد آرای منتخبان، این ادعا قابل اثبات است.
درواقع وزارتخانه راه را برای ورود افراد همسو با خود به شورای مرکزی باز کرد و
کسانی را که همسو با دولت نبودند، کنار گذاشت.

انتهای پیام/

کد خبر: ۰۲۲۴

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا