آخوندی در كنفرانس فيديك(فدراسيون انجمن مهندسان مشاور) مطرح كرد:
مهندسی را نمیتوان به یک دانش ملی تبدیل کرد/ لزوم پایبندی طرفین قراردادهای مهندسی به انجام تعهدات
وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس بینالمللی فیدیک با تاکید بر لزوم متعهد کردن طرفین قرارداد به انجام تعهدات خود، آموزش و فراگرفتن زبان مشترک بین المللی را رمز موفقیت ایران در بازارهای جهانی دانست.
عباس آخوندی در
سومین روز برگزاری کنفرانس بینالمللی فیدیک (فدراسیون انجمن مهندسان مشاور)
که امروز سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در سالن همایشهای بینالمللی صدا و سیمابرگزار
شداظهار کرد: شیوههای تجارت در ایران و خدمات مهندسی بینالمللی محورهایی
هستند که باید به آنها توجه شود.
وی افزود: فهم من
از مهندسی چنین کنفرانسهایی این است که در قرنی که قرن دانایی نامیده میشود باید
بتوانیم طرح اقتصاد دانش را دنبال کنیم و در بحث توسعه ملل دانش را همراه سرمایه
کنیم تا پارادایمی بین سرمایه و دانش ایجاد شود. اینگونه کنفرانسها از بحث مهندسی
مراقبت میکند و این نکته مهمی است.
وزیر راهوشهرسازی
تاکید کرد: فیدیک نمونهای از تلاش برای حفظ دانش مهندسی است که از ثروت مادی و
اقتصادی مهمتر است، به همین خاطرباید بتوانیم از ثروت و دانش مهندسی محافظت
کنیم. به رغم تمامی تلاشهای صورت گرفته در ایران هنوز سرمایه و پول بر دانش
مهندسی غلبه دارد و ما باید بتوانیم ضمن دفاع از سرمایه مشروع و فراهم کردن زمینه
سرمایهگذاری از دانش مهندسی دفاع کنیم.
وی ادامه داد: رژیم
قدرت در اختیار سرمایه است. در این راستا باید به زبان مشترک مهندسی در سطح بینالمللی
برسیم و تلقی من از کدهای مهندسی در حوزههای مختلف در واقع زبان گفتگوی مهندسان
با یکدیگر است، چراکه دانش مهندسی را نمیتوان به یک دانش ملی تبدیل کرد.
آخوندی تاکید کرد:
بازار مهندسی بازار بینالمللی است و به همینخاطر نیازمند رسیدن به یک زبان مشترک
با دنیا هستیم.
به گفته وزیر راه و
شهرسازی، محصول کار مهندسی را میتوان در یک پروژه و نقشه دید و این نقشه زمانی
مفهوم است که اگر مهندسان در هر گوشهای از جهان آنرا بیینند برداشتی یکسان از آن
داشته باشند.
وی با اشاره به
ویژگیهای خاص جغرافیایی و اقلیمی ایران تاکید کرد: مهندسان وقتی در کارگاههای
بینالمللی حضور پیدا میکنند باید به زبان بینالمللی بحث کنند. دیدهام برخی خلط
مبحث کرده و از کدهای ملی و حتی محلی به جای بینالمللی استفاده میکنند.
آخوندی اظهار داشت:
همکاری با انجمنهایی مثل فیدیک در واقع زمینهای برای دستیابی به یک کار
مشترک است.
وی ضمن اشاره به
تفاوتهایی که بین تکنولوژی به معنای فناوری و مهندسی وجود دارد، تاکید کرد:
مهندسی فعالیتی چند وجهیو قدرتمندتر از فناوری است چرا که قدرت حل مسئله را
دارد و در صدد حل مسائل پیچیده است.
آخوندی تاکید کرد:
تضمین قراردادها اصلیترین نکتهای است که در آن از حقوق مهندسان دفاع میشود و
یکی از ماموریتهایفیدیکنظارت بر این موضوع است. اگر کسی تعهد کند که
میتواند ارزش افزوده خلق کند باید به تعهد خود پایبند بماند و در غیر اینصورت
کسانی که لاف میزنندباید جریمه شوند. مهندسان ایرانی هوشمند هستند از سال
۱۳۵۳ که حدود ۴۰ سال از آن زمان میگذرد به فیدیک پیوستهاند.
وزیر راه و شهرسازی
افزود: قراردادها باید طرفین را مکلف به انجام تعهداتی کند که به امضا منجر شدهاند.
وی همچنین به
کیفیت، زمان،دانش و نحوه ارایه آنها در قراردادهای مهندسی اشاره کرد و
گفت: مستندسازی و قابل مبادله کردن دانش مهندسی بسیار مهم است. وقتی داریم از نظامهای
قراردادی پیچیده صحبتمیکنیم باید به مبادلات مهندسی توجه کنیم.
آخوندی با طرح این
مسئله که معمولا قراردادهای مهندسی عادلانه نیستند و در یک طرف دولت با سرمایه و
قدرت و در طرف دیگر جامعه مهندسان قرار دارند گفت: در چنین شرایط نابرابری متعهد
کردن طرف قرارداد برای انجام به موقع تعهدات مهم است. خریدار خدمات مهندسان در
تمامی دنیا عموما دولتها هستند و به همین خاطر هم متعهد کردن طرف قرار داد بسیار
اهمیت دارد.
وی در پایان تاکید
کرد: مهندسان ایران برای حضور در جوامع بینالمللی و داشتن سهم بیشتری از
قراردادها نیازمند آموزش قواعد، مقررات و استانداردهای بینالمللی هستند.