راهبردهای نیکزاد برای رسیدن به توسعه ملی در بخش حملونقل
راهبردهای حمل ونقل برای رسیدن به توسعه ملی در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل در کشورمان روزها و ایام سرنوشتسازی بودهاند که نقش تعیینکنندهای در شکلگیری و انسجام شبکه حملونقل کشور داشتهاند. ۲۶ آذر ماه در زمره چنین ایامی است؛ این روز یادآور صدور فرمان امام راحل(ره) در سال ۱۳۶۲ در زمینه اعزام کامیونها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی از مبادی دریایی کشور است. روزی که تعداد کشتیهای منتظر تخلیه به حدود ۱۰۰ فروند رسید.
این بخشی از یادداشت وزیر راه و شهرسازی به بهانه روز ملی حملونقل است…
به گزارش ایسنا،علی نیکزاد – سکاندار صنعت حمل و نقل کشور – در یادداشتی درباره جایگاه و اهمیت مجموعه حمل و نقل کشور و تاریخچه روز ملی حمل و نقل چنین نوشته است “با اوج گرفتن بحران، رهبر کبیر انقلاب اسلامی در سخنرانی خود در روز ۲۶ آذر ماه ۱۳۶۲ با انفاس قدسیه خویش، ضمن اطمینان دادن به مردم در زمینه وجود مایحتاج عمومی به مقدار مورد نیاز در بنادر جنوب، کامیونداران کشور را به مشارکت در تخلیه هرچه سریعتر بنادر فرا خواندند که در پی صدور فرمان تاریخی امام راحل (ره) کامیونداران، رانندگان و مؤسسات و انجمنهای صنفی، آمادگی خود را برای مشارکت در بسیج تخلیه بنادر اعلام کردند.
۱۴ سال پس از زمان صدور فرمان امام راحل (ره) در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری سابق روز ۲۶ آذر ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد.
فراهمسازی شرایط لازم برای جابهجایی سریع، ایمن، روان، ارزان، مطمئن و پاسخگویی به تقاضای حملونقل و مسکن مردم خود وظیفهای خطیر و اساسی در جهت تامین حقوق اجتماعی و حرمت نهادن به انسانها وگسترش عدالت اجتماعی تلقی میشود. بر این اساس شعارهای محوری عدالت گستری و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی دولت در دهه پیشرفت و عدالت نیز از یک جهت نوید بخش آیندهای پررونق برای بخشهای حمل و نقل و مسکن بوده و از جهتی دیگر مسئولیت متولیان این بخش را بیش از پیش و دو چندان میکند.
موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد در مرکز اتصال خاورمیانه، آسیا و اروپا دسترسی به آبهای آزاد با بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب، بازار داخلی گسترده با جمعیت ۷۵ میلیونی در حال رشد و همچنین دسترسی سریع به بازارهای کشورهای همسایه نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت، ذخیره عظیم نیروی انسانی آموزش دیده، کارا و با صرفه اقتصادی متنوع، برخورداری از آب و هوای چهار فصل از جمله مزیتهای مهم اقتصادی کشورمان است.
وزارت راه و شهرسازی علاوه بر ماموریتهای خود در حوزه مسکن و شهرسازی به دنبال توسعه زیرساختهای حمل ونقل جاده ای، دریایی، ریلی، هوایی و هواشناسی و همچنین بالا بردن کیفیت ترابری کشور است.
علاوه بر این پیگیری سیاست جامع هماهنگ در زمینه ترابری و ایجاد توسعه، تجهیز، گسترش و نگهداری تاسیسات زیربنایی حمل و نقل نیز از دیگر اهداف این وزارتخانه زیرساختی است.
وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۰ با افتتاح حدود ۱۹۶ کیلومتر راه آهن، ۱۴۹ کیلومتر آزادراه، ۱۸۴۸ کیلومتر بزرگراه و ۱۵۵۸ کیلومتر راه اصلی دارای ۸۰ هزار کیلومتر انواع راه شامل آزاد راه ، بزرگراه، راه اصلی و فرعی ، ۱۵۰ هزار کیلومتر راه روستایی ، ۱۰۵۰ پایانه بار و مسافر، ۴۰۴ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی، ۲۸۴ دهنه تونل به طول ۱۳۲ کیلومتر، ۳۳۸ هزار دستگاه پل، بوده است.
همچنین در زمینه ریلی نیز با ۱۰۰۰۰ کیلومتر خط ریلی، ۵۴ فرودگاه فعال و ۱۴ بندر بزرگ و کوچک و ایجاد مراکز هواشناسی در سراسر کشور کار خدمترسانی به مردم شریف ایران اسلامی را انجام داد.
ذکر این آمار ضروریست که تعداد کل مسافر جابهجا شده در بخش ریلی از سال ۱۳۹۰ تاکنون به ۴۶.۴ میلیون نفر و در بخش هوایی ۴۲.۱ میلیون نفر و در بخش جادهای ۳۵۲ میلیون نفر ارتقا یافته است.
میزان کل ترانزیت کالا در بخش ریلی در همین مقطع زمانی به ۲.۱۵۶ میلیون تن و در بخش جاده ای ۱۵.۲ میلیون تن رسیده است.
میزان بار جابه جا شده در بخش ریلی ۵۷.۱ میلیون تن و در بخش هوایی ۳۴۴.۴ هزار تن و در بخش جادهای ۵۶۱ میلیون تن بوده است.
همچنین از ابتدای سال ۹۰ تاکنون نسبت به توسعه۲۰ فروند ناوگان هوایی ،۶۲ دستگاه لکوموتیو، ۹۵ دستگاه واگن مسافری و۲۴۱ دستگاه واگن باری اقدام شده است.
علاوه بر این برنامه اتمام پروژههای مهم و تاثیرگذار تحت نام پروژههای “مهر ماندگار” آغاز شد که در همین راستا وزارت راه و شهرسازی ۲۶۳ پروژه را در قالب ۱۸۳ طرح مهر ماندگار ساماندهی کرده که با اتمام آنها تا پایان دولت دهم شکوفایی ایران اسلامی را شاهد خواهیم بود.
از مجموع پروژههای مهر ماندگار وزارت راه و شهرسازی ۸۰ پروژه راه شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی به طول ۸۲۹۴ کیلومتر، ۳۳ پروژه در بخش راه آهن به طول ۳۷۳۱ کیلومتر، ۹۹۴۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی، ۳ پرژه در حوزه بنادر، ۶ پروژه فرودگاهی، احداث ۶۸ بیمارستان و ۱۵ ساختمان دولتی و عمومی و حذف ۵۷ نقطه پرحادثه می باشند که با تلاش فراوان و گسترده خانواده بزرگ راه و شهرسازی اتمام خواهند شد.
همچنین بخش دولتی سالانه ۸۰۰۰ میلیارد ریال در زمینه توسعه و ایجاد ظرفیتهای جدید در بنادر و سواحل کشور سرمایه گذاری میکند.
این درحالی است که دولت برای استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی نیز سیاست گذاری لازم را انجام داده و عرصه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم است. هم اکنون نیز ۱۱ بندر اصلی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۱۷۲ میلیون تن کالا و ۵.۷ میلیون TEU کانتینر درکشور فعال هستند.
سیستم حمل و نقل ترکیبی نیز که تسریع جابهجایی و ترانزیت کالا را درپی دارد، همواره مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار داشته تا جایی که تقویت کریدورهای حمل و نقلی و ایجاد بنادر خشک نیز با همین هدف انجام شده است.
از طرفی تأمین مالی برای تقویت زیرساختهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل ترکیبی کشور با بهرهگیری از ظرفیتهای مالی و فنی سازمانهای بینالمللی مانند اسکاب ، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی را نیز مدنظر داریم.
در پایان یادآور میشوم ارائه خدمات حمل و نقلی مناسب موجب افزایش کیفیت و کاهش هزینه و زمان جابهجایی میشود که تاثیرات غیر قابل انکاری در میزان رقابتپذیری صادرکنندگان و کاهش قیمت کالاهای وارداتی میشود که با رشد پایدار اقتصادی در نهایت افزایش رفاه عمومی را در پی خواهد داشت”.
;
;