مسکن و ساختمان

خانه‌های اجاره‌ای یک شبه در تهران

شاید عجیب به نظر برسد، اما در همین تهران خودمان خانه‌های شمال‌شهر و مبله را یک‌روزه اجاره می‌دهند. گاهی اوقات زندگی و احساس چاردیواری اختیاری، در محلات سرسبز شمیران آنقدر مهم می‌شود که بعضی‌ها حاضر شوند حتی برای یک روز یا شب کلید به قفل در این خانه‌ها بیندازند و تو بروند. حداقل آرزو به دل نمی‌مانند. اما جنس انگیزه‌های فردی کسانی که مشتریان این اجاره‌ خانه‌هاهستند، متفاوت‌تراست

شاید از نظر بعضی‌ها اجاره کردن خانه‌ای برای یک ‌شب چندان عجیب به نظر نرسد؛ وقتی شهری ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد یعنی میلیون‌ها سلیقه مختلف در سبک زندگی و خواسته‌ها و مشکلات گوناگون وجود دارد.

چه آدم هایی می خواهند
به گزارش اقتصادایران آنلاین اگر مسیر را اشتباهی بروید و گوشی را دست بگیرید و به اولین املاک بالاشهری که در نیازمندی‌ها دیدید، زنگ بزنید به احتمال زیاد به شما می‌خندند و کنایه‌آمیز می‌پرسند، چرا هتل نمی‌روید. اما علی ، مشاور یکی از آژانس‌های زعفرانیه برخلاف دیگران خیلی جدی می‌گوید: «کسانی هستند که می‌خواهند جشن یا مهمانی‌شان را در خانه‌ای که یک روزه اجاره کرده‌اند برگزار کنند. خیلی‌های دیگر، از قیمت‌ هتل‌های لوکس راضی نیستند. من مشتری‌هایی داشتم برای میهمانی که از خارج کشور آمده، این خانه‌ها را اجاره می‌کنند.»

البته این همه ماجرا نیست. کسانی هستند که در مرحله آشنایی با خانواده یا فرد جدیدی، می‌خواهند دستی به سر و روی خانه‌شان بکشند و یا آنقدر خانه‌شان کوچک است که کوچکترین مهمانی‌های مرسوم هم در آنها قابل برگزاری نیست. چه بهتر که یک شب رویایی برای مهمان‌هایشان را در مناطق لوکس و شمال شهر برگزار کنند، که انگار ستاره‌ها به زمین نزدیک‌ترند. البته قیمت‌های مناسبی هم در معدود موارد خانه‌های اجاره‌ای کوتاه مدت وجود دارد.

شبی ۳۰۰ هزار تومان برای کسی که می‌خواهد مهمان یا طرف مقابلش را تحت تاثیر قرار دهد، مبلغ زیادی محسوب نمی‌شود. مگر نه اینکه، هنوز هم هستند برای رسیدن به طاووس‌شان هندوستان که سهل است، تا خود کره ماه هم می روند.

چه خانه‌هایی به این صورت اجاره می‌دهند
اگر فاصله طبقاتی و سطح درآمد مردم یک شهر تا این اندازه متفاوت است، طبیعی است که خیلی از مسائل عجیب و غریب به نظر برسد. مثل اینکه خیلی‌ها زورشان نمی‌رسد آپارتمانی ۵۰ متری در جنوب شهر اجاره کنند، بعضی‌ها شبی ۵۰۰ هزار تومان و بالاتر اجاره می‌دهند، تا به هوس‌های شبانه خود برسند. خانه‌هایی که مورد اجاره‌های یک روزه قرار می‌گیرد، تنوع بسیار وسیعی دارد که امکان بازگو کردن برخی از آنها را نداریم.

یکی از مشاورین املاک صدر، مثل اینکه تا به حال نه تنها با چنین خواسته‌ای از سوی مشتریانش برخورد نکرده، بلکه در محیط کار و جمع همکارانش هم نشنیده که کسانی حاضر باشند، خانه‌شان را فقط برای یک روز یا حداکثر یک هفته اجاره بدهند. برای همین خیلی جدی می‌پرسد که چرا باید کسی بخواهد خانه‌ای را برای یک روز اجاره کند. وقتی نکاتی را که از علی شنیده‌ایم را برای همکارش می‌گوییم، از تفاوت شیوه کاری مشاوران املاک می‌گوید: «بعضی از همکاران هستند که در حوزه به خصوصی فعالیت می‌کنند. یک عده خانه ویلایی، برخی فقط روی کیس‌ پنت‌هاوس کار می‌کند. احتمالا مشاورانی که کارشان ‌ آپارتمان و خانه‌های مبله خاص مشتریان خارجی یا سفارتخانه‌هاست، ممکن است موردهای این چنینی و برای مدت زمان کوتاه داشته باشند.»

به عقیده این کارشناس مسکن که خودش را آرش معرفی می‌کند، این به نفع صاحبخانه و مشاورش است، در زمانی که خانه خالی است و مستاجری ندارند، آن را به صورت کوتاه مدت اجاره بدهند. شاید تعجب هم نداشته باشد، وقتی در علم بازاریابی می‌گویند، «زمانی تقاضا وجود داشته باشد، عرضه هم صورت می‌گیرد».

چه قیمت و شرایطی دارند
به گزارش اقتصادایران آنلاین تنوع قیمت ملک در تهران مانند بیشتر شهرهای بزرگ دنیا، آنقدر زیاد است که کسی شک نمی‌کند، بالاخره کم یا زیاد می‌تواند سقف مورد نظرش را پیدا کند. اما برای کسانی که دنبال موردهای ویژه مانند اجاره خانه یا آپارتمانی برای مدت زمان کوتاه یک یا چند روزه هستند، قدرت انتخاب محدود است.

بیشتر این املاک در محلات لوکس و گران‌قیمت شمال شهر است. آنقدر این موضوع در مرکز شهر غیرعادی به نظر می‌رسد که مشاوران املاک ماجرا را در حد شوخی و مزاحم تلفنی می‌دانند. اما همین که به نقاطی از شهر می‌رسید که پولدار بودن، عجیب نباشد، موردهای مدنظرتان هم پیدا می‌شود. علی می‌گوید: «در محله دروس خانه‌ای ویلایی ۲۰۰ متری سراغ دارد که صابخانه‌اش آن را مبله و برای رفع نیاز یک نفر همه وسایل را فراهم کرده. او امکانات مبله این خانه را شامل یخچال، اجاق‌گاز، مبل، تختخواب و تلویزیون عنوان می‌کند.»

قیمتی که او می‌دهد، به نظر خودش معقول است؛ شبی ۲۵۰ هزار تومان. البته او جایی هم برای تخفیف در نظر گرفته است: «اگر مورد پسند واقع شد، می‌توانم تا شبی ۲۲۰ هزار تومان هم برایتان جور کنم.» اما این همه موارد این املاک نیست؛ البته اگر بخواهید بیشتر هزینه کنید، در طبقات بالایی یکی از برج‌های خیابان فرشته، موردی هست که شبی ۷۰۰ هزار تومان هزینه‌اش می‌شود. این آپارتمان ۳۰۰ متری که دکوراسیون و معماری داخلی توسط یک طراح مطرح انجام شده و وسایلی که آپارتمان را مبله کرده‌است، بهترین از نوع خود هستند. تنها قیمت آکواریوم و ماهی‌های داخل آن بیش از ۲۰ میلیون تومان است!

مکانی خاطره انگیز
البته اگر کسی بخواهد مدت زمان بیشتری مانند ۲ هفته یا یک ماه، چنین خانه ای را اجاره کند، می‌تواند تا شبی۱۵۰ هزار هم مورد مناسبی پیدا کند. اما وقتی قرار است، شما برخلاف جریان آب شنا کنید، عجیب نیست که قوانین و عرف هم کمی تغییر کند. مثل اینکه، در موارد عادی شما اجاره‌خانه را آخر هر ماه پرداخت می‌کنید. اما در اجاره‌خانه یک تا چند روزه، باید کل مبلغ اجرا را پیشاپیش و در بنگاه پرداخت کرد. البته پورسانت مشاور املاک هم کمی بیشتر از ۵ درصد موارد عادی است.

یکی از مشاوران املاک می‌گوید: «به هر حال تجربه بدی نیست، برای کسانی که می خواهند یک یا چند روز خودشان را ساکن خانه‌ای خوب در محلات لوکس شهر ببینند. یا اگر پای آبرو و چشم و هم چشمی وسط باشد چه بهتر از اینکه در طبقه بیست و چندم برجی در الهیه از مهمان‌تان پذیرایی کنید.» البته اضافه می‌کند:‌ «اگر مهمان شما، قرار است تنها همان یک شب در منزل شما باشد،‌ همان بهتر جایی خاطره انگیز باشد.»

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا