مسکن و ساختمان

کالاهای وارداتی بدون داشتن ایران‌کد ثبت سفارش نمی‌شوند

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالاو خدمات ایران گفت: الصاق ایران کد روی کالا برای خرده فروشی الزام تجاری ندارد و واردکنندگان قبل از ثبت سفارش باید مراحل ثبت و دریافت ایران کد را پیگیری و عملی کند و کالاهایی که ایران کد دریافت نکنند ثبت سفارش برای آنان صورت نمی‌گیرد.

احمد غلامزاده اظهار کرد: کالاهای وارداتی که دارای ایران کد نباشند قاچاق محسوب می شوند اما این در مورد کالاهای داخلی صدق نمی‌کند.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹۰۰ قلم کالا در سیستم ایران کد ثبت شده‌ است. یک ایران کد با دریافت اطلاعات در شبکه ایران کد ثبت و صادر می‌شود. این شبکه مستلزم داشتن یک ساختار و کیفیت مناسب است که کاملا ایرانی بوده و توسط مهندسان ایرانی در داخل کشور برنامه ریزی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا وی همچنین گفت: امکان هیچ گونه جعل ایران کد در کشور وجود ندارد و این عدم امکان به دلیل استفاده از یک شبکه شماره گذاری واحد است که بر پایه منطق و ساختار با کیفیت طراحی شده است.

غلامزاده با اشاره به این‌که ایران کد شناسنامه کالا است گفت: واردکنندگان تنها یک بار برای هر نوع کالا با کارخانه و کشور مشخص نیازمند ثبت و دریافت ایران کد هستند که در کنار آن «شبنم» به تعداد هر کالا که به کشور وارد می‌شوند برای رهگیری در بازار صادر می‌شود.

وی درباره سامانه تلفن همراه ایران کد اظهار کرد: خریداران با ارسال ایران کد و سامانه می‌توانند تمام اطلاعات کالا را در کنار استانداردهایی که کارخانه تولیدی کالا دریافت کرده است مشاهده کنند و به دنبال آن هستیم که قیمت استاندارد کالا را در ایران کد نمایش دهیم که زیرساخت ها و اقدامات اساسی این کار عملیاتی شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ درصد کالاها الزام تجاری دارند که ایران کد را نصب کند. از این ۶۰ درصد می توان به مواد اولیه و قطعات مصرفی که در خط تولید مورد استفاده قرار می گیرند و عملا وارد بازار نمی شوند اشاره کرد.

وی همچنین اظهار کرد:‌ تلاش داریم که فرایند ایران کد را به الزام دربیاوریم که طبق پیش بینی‌ها تا پنج سال آینده به این مهم دست خواهیم یافت. فرایند ثبت ایران کد برای هر کالا هزینه‌ای معادل ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بر خواهد داشت.

غلامزاده تصریح کرد:‌ ایران کد با مقاومت‌هایی از سوی واردکنندگان روبرو شد که در هر جای دنیا این یک امر طبیعی است و این اتفاقات در بحث شفاف‌سازی رخ می‌دهد. برای نمونه می‌توان به شناسنامه فرش اشاره کرد که مقاومت‌هایی از سوی تولیدکنندگان آن انجام شد.

به گفته وی درچند وقت گذشته اتحادیه طلا به دنبال استفاده از ایران کد بود و تمام پیگیری‌ها را خود این اتحادیه انجام می‌داد.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالاو خدمات ایران در پاسخ به این سوال که آیا ایران کد نوعی موازی کاری با آرم موسسه استاندارد نیست؟ پاسخ داد: ایران کد شناسنامه کالا است و با نوع کالا در ارتباط است و اطلاعات کلی همچون شرکت سازنده، کشور سازنده و اسم کالا را نمایش می‌دهد اما استاندارد روی کیفیت کالا تمرکز دارد.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا