مسکن و ساختمان

تداوم کاهش تولید خودرو و زمزمه های افزایش مجدد قیمت

تازه ترین آمار تولید خودرو حاکی از تداوم کاهش حدود ۵۵ درصدی تولید خودرو در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش ۴۵ درصدی تولید در ۸ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در همین حال معاون اقتصادی وزیر صنعت به طور تلویحی در دفاع از افزایش قیمت خودرو گفت: از نظر خودروسازان قیمت فعلی خودرو به میزانی نیست که به آن ها انگیزه دهد تا تولیداتشان را افزایش دهند اما امیدواریم نظرات و راهکارهای دستگاه های سیاست گذار و متولی به این کار کمک کند.

;روز دوشنبه دبیر انجمن خودروسازان از ارائه درخواست مجدد همه شرکت ;های خودروساز به سازمان حمایت برای افزایش تولید خودرو خبر داده بود. خودروسازان طی امسال ۲ بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده ;اند.به گزارش ایسنا، طبق جدیدترین آمار رسمی، در آبان ;ماه امسال در مجموع ۷۱ هزار و ۷۳۲ دستگاه خودرو تولید شده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۹ هزار و ۱۱۵ دستگاه خودرو تولید شده بود.تولید انواع خودرو در ۸ ماه امسال نیز ۴۵.۴۰ درصد نسبت به ۸ ماه سال گذشته کاهش یافته است به ;گونه ;ای که تولید خودرو از یک میلیون و ۱۱۰ هزار و ۴۱۷ دستگاه در ۸ ماه سال گذشته امسال به ۶۰۶ هزار و ۳۷۱ دستگاه کاهش یافته است.البته تولید خودرو در آبان نسبت به مهر ماه اندکی افزایش نشان می ;دهد. در همین باره معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افزایش تولید خودرو، ۹۰ درصد مشکلات این صنعت را حل می کند.

به گزارش ایسنا از پایگاه اطلاع ;رسانی دولت، صالحی ;نیا اظهار کرد: افزایش تولید خودرو و کاهش نرخ نهاده ;های تولید عواملی است که به منطقی شدن قیمت خودرو منجر می ;شود.وی خاطر نشان کرد: میزان تولید امسال در مجموع کمتر از سال گذشته خواهد بود اما سیاست خودروسازان این است که در ۴ ماه پایانی سال میزان تولیدات خود را به اندازه مدت مشابه سال گذشته شان برسانند.صالحی ;نیا گفت: در مدت ۷ ماه امسال حدود ۴۰ درصد کاهش تولید داشتیم اما در تلاشیم تا کاهش تولیدات به حداقل برسد.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد ایجاد انگیزه برای افزایش تولیدات خودروسازان افزود: هر چند از نظر خودروسازان قیمت فعلی خودرو به میزانی نیست که برای آن ;ها انگیزه ایجاد کند تا تولیداتشان را افزایش دهند اما امیدواریم تا نظرات و راهکارهای دستگاه ;های سیاست ;گذار و متولی به این کار کمک کند.صالحی نیا در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو اظهار کرد: ; تامین نشدن نقدینگی و افزایش نهاده ;های تاثیرگذار بر تولید مشکلاتی را بر این حوزه تحمیل کرده بود که با اندیشیدن تمهیداتی تا حدودی اثر بخش بوده است.

در همین حال فارس گزارش داد: در حالی که خودروسازان همواره بر لزوم افزایش قیمت تولیدات خود تأکید دارند، به نظر می ;رسد دولت تا حدی با این موضوع کنار آمده و صحبت ;های اخیر برخی مسئولان نیز به منزله چراغ سبزی به درخواست خودروسازان است.به گزارش فارس، وزارت صنعت طی ماه ;های اخیر در ۲ مرحله با افزایش قیمت ۴ و ۶ درصدی و همچنین ۱۸ تا ۲۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی موافقت کرد، اما به گفته خودروسازان این افزایش ;ها پاسخگوی قیمت تمام شده تولید خودرو نبوده و همچنان ضرر تولید را برای آن ;ها به همراه دارد.به همین دلیل خودروسازان همچنان به دنبال دریافت مصوبه ;های جدیدی برای افزایش قیمت محصولات خود هستند و در عین حال همواره بر لزوم آزادسازی قیمت خودرو تأکید داشته ;اند.

هرچند منتقدان این موضوع نیز معتقدند قیمت خودرو زمانی باید آزاد شود که واردات خودروهای خارجی نیز بدون تعرفه و به صورت آزاد به کشور صورت گیرد.در این میان هرچند سازمان حمایت با وجود اصرار خودروسازان، جلسه ;ای برای قیمت ;گذاری جدید خودروها برگزار نکرده اما اظهار نظر مسئولان وزارت صنعت به منزله چراغ سبزی برای درخواست قیمت ;گذاری مجدد خودروسازان است.روز دو شنبه غضنفری وزیر صنعت در مورد جایگاه سازمان حمایت گفته بود: این سازمان باید در نهایت نظم دهنده باشد، نه یک قیمت ;گذار.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا