مسکن و ساختمان

مشهد، پایتختی برای شدن

شاید بسیار شنیده باشیم که چینی ها برای هدفی خاص میزبانی المپیک آسیایی را خواهان شده اند، آفریقای جنوبی نیز میزبانی جام جهانی فوتبال و لندن میزبانی برگزاری مسابقات المپیک اخیر را عهده دار شد.آن چه قابل توجه است هدف گذاری پیشینی و پسینی این میزبانی هاست.

این کشورها به طور عموم در هدف ;گذاری پیشینی خود در گام اول به دنبال ارائه و نمایشی مطلوب از وجهه خود به سایر ملت ;ها هستند. به همین منظور، بازسازی و بهینه کردن کلیه عرصه ;های زندگی مردم خود از امور فردی و اجتماعی را در دستور کار قرار می ;دهند. به طور مثال چین برای این امر طرح آموزش صرفاً مکالمه زبان انگلیسی برای آحاد مردم خود را از طریق برنامه ;های تلویزیونی، رادیویی، فضای مجازی و ارتباطات سیار انجام داد. به گونه ;ای که بیشتر مردم چین به ویژه آنانی که در بخش خدمات مشغول کارند قادر به ایجاد ارتباط با زبان انگلیسی هستند.

توجه خوانندگان عزیز را به این نکته جلب می ;کنم که غرض از آوردن این مثال بیان اهمیت تکلم و یادگیری زبان ;های خارجی به ویژه زبان انگلیسی نیست که اگر این اتفاق بدون بسترسازی و تمهیدات لازم انجام شود،لاجرم منتج به از خود بیگانگی فرهنگی خواهد شد که، زبان حامل فرهنگ است. غرض از آوردن این مثال برنامه ;ریزی دقیق برای رسیدن به هدف عملیاتی اجتماعی است؛ کنش جمعی آحاد یک امت یک کشور برای مسلح شدن به یک زبان بین ;المللی به طور قطع این اقدام دارای نتایج مبتنی بر یک برنامه پیشینی است، مردم چین می ;توانند یا بهتر بگویم توانسته ;اند با توجه به توان تکلم به زبان انگلیسی فرهنگ خود را به خوبی به میهمانان خود عرضه کنند. آنان توانسته ;اند و به خوبی توانسته ;اند از عهده انتقال و بیان پیشینه تاریخی و فرهنگی خود برآیند.

چینی ;ها در برنامه ;ای دیگر توانستند با بسیج نیروهای جوان به ویژه دانشجویان داوطلب میزان ضریب همبستگی خود را در بالاترین عدد خود به نمایش گذارند. به ویژه در رقابت با رقیب سنتی منطقه ;ای خود، ژاپن! زمانی معروف بود که یک ژاپنی در ابتدا در اندیشه منافع کشورش، سپس شهرش، محله ;اش و بعد آن ;ها خانه و خانواده ;اش و در نهایت خودش است!!! بلی چینی ;ها توانسته ;اند با برنامه ریزی مناسب و دقیق فرهنگی-اجتماعی این کنش اجتماعی را به رخ نه تنها ژاپنی ;ها، که سایر کشورها بکشند…حالا ما در مشهد در یک آغاز قرار گرفته ;ایم، در آستانه یک فرصت بزرگ خیلی بزرگ ;تر از المپیک و … ما در آستانه تبدیل شدن مشهد به پایتخت معنوی ایران هستیم که به واقع فرصت مبارک و بزرگی است برای مشهد و بستری است مناسب که برنامه ریزان و مجریان این شهر به دور از منفعت ;های مقطعی جریان ;های مدیریتی، سیاسی و حتی فرهنگی، به برنامه ;ریزی و اجرای دقیق، بازسازی و بهینه کردن فرهنگ و کنش ;های فردی و اجتماعی شهر آقا علی بن موسی ;الرضا(ع) براساس منابع غنی و متعالی شیعی و عناصر زمانی و مکانی بپردازند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا