مسکن و ساختمان

وزیر راه و شهرسازی از IT می گوید:

ترانزیت اطلاعات مثل ترانزیت بنادر مهم است!

دیروز علی نیکزاد به عنوان سرپرست جدید وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات دراین وزارتخانه معارفه شد و در مراسمی که برگزار شد، با حضور معاون اول احمدی‌نژاد حاشیه‌های تازه‌یی در این خصوص رخ داد. با وجودی که قراربود این برنامه علاوه بر معارفه نیکزاد، مراسم تودیع رضا تقی‌پور نیز صورت بگیرد اما به دلیل اینکه اعلام شد تقی‌پور بیمار است وی در این جلسه حضور نیافت.

تقی‌پور که در عمل، نخستین وزیر برکنارشده ICT کشور نام گرفته، تنها هفت ماه مانده به پایان دولت برکنار شده تا دولت فعلا علی نیکزاد (وزیر راه و شهرسازی) را به مدت سه ماه به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به جای او منصوب کند. معاون‌اول رییس‌جمهور هم در این مراسم با اعلام دلخوری خود از عدم حضور تقی‌پور گفت که در مجلس تودیع و معارفه آقای تقی‌پور جدایی از این برادر که با او انس گرفتم، برای من قدری سخت بود و از این رو این مجلس به تعویق افتاد!معاون اول ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه کلمه وداع با هجرت و اندوه همراه است و از این رو نمی‌خواستیم با دکتر تقی‌پور وداع کنیم و نخواهیم کرد، اعلام داشت که طبق توصیف آقای شریف‌زاده (معاونت پشتیبانی وزارت ارتباطات) از آقای تقی‌پور، ایشان فردی فروتن، خلاق و با دانش هستندکه وزارت ارتباطات در حد چند وزارتخانه کارشناس دارد و این الزام مجلس بوده که باید دولت را کوچک و تعداد وزارتخانه‌ها را کم کنند.


حرف‌های عجیب و تازه رحیمی در مورد مخابرات

معاون اول ریاست جمهوری در اظهارنظری عجیب هم اعلام کرد که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخش ارتباطات را واگذار کردیم که ای کاش واگذار نمی‌کردیم. او افزود: آن را هم آقایان توصیه کردند که یکی از وزارتخانه‌های پردرآمد را دادیم رفت؛ نوش جان‌شان؛ اما برای بخش فناوری اطلاعات آن باید کاری کنیم که درآمدزایی داشته باشد. این صحبت معاون رییس‌جمهور از نحوه واگذاری مخابرات در حالی جالب توجه است که وقتی دولتی‌ها خصوصی‌سازی مخابرات را بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ اعلام ‌کردند، هیچ نارضایتی‌ای وجود نداشت. جالب اینکه شرکت مخابرات، بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، واگذار و پس از ابلاغ این سیاست‌ها، قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نیز درسال ۱۳۸۷ تصویب شد و دولت نیز سهام مدیریتی مخابرات را در سال ۱۳۸۸ عرضه کرد و نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری ۵۰ درصد به اضافه یک سهم آن کسب کرد.

در دولت اصلاحات با گریه رفتم، با خنده برگشتم

معاون اول ریاست جمهوری در بخش دیگر صحبت‌هایش که حاشیه‌هایی هم داشت، ادامه داد: «در دولت اصلاحات که من را از استانداری کردستان برداشتند، با گریه رفتم و با خنده برگشتم؛ بعدها از همان دولت همان وزیر به من گفت که اشتباه کردم.» رحیمی ادامه داد: «در مورد آقای تقی‌پور نیز همان‌طور که همه وزرا می‌دانستند که من به ایشان ارادت دارم و گفتم که در مجلس تودیع وی شرکت نخواهم کرد، آقای تقی‌پور نیز اگر کسالت داشتند، باید بزرگی می‌کردند و حداقل به خاطر دوستداران‌شان در مراسم شرکت می‌کردند.» وی گفت: «اگر قدردان آقای تقی‌پور نباشیم، ناسپاسی کرده‌ایم؛ اتفاق اخیر (برکناری) فقط به خاطر الزام است، اگر مجلس الزام را از دولت بردارد، ما نیز راحت‌تریم؛ زیرا تا جایی که توانستیم فشردیم.» رحیمی تصریح کرد: «رییس‌جمهور از من خواسته‌اند که به تک‌تک شما ابلاغ کنم این دولت این وزارتخانه را در این بخش حفظ خواهد کرد.»وی در حالی که مخالفت مجلس با این ادغام بحث روز است در سخنانی جالب توجه تاکید کرد: اگر الزام مجلس نباشد، وزارت ارتباطات ادغام نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی از ‌آی‌تی می‌گوید

علی نیکزاد نیز در مراسم معارفه به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنرانی داشت تا بگوید: دلیل اینکه در نام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخش ارتباطات بیش از فناوری اطلاعات آمده، این است که در گذشته بیشتر ارتباطات از جنس پست و تلگراف بوده است. او با مرور چند آمار هم تلاش مضاعفی کرد تا با استناد به چند آمار نشان دهد که بیگانه با این حوزه نیست و درحالی که در دنیا سهم GDP از توسعه فناوری اطلاعات ۱۰ درصد هدفگذاری می‌شود در ایران این میزان بین یک تا ۲ درصد است. اما او در نهایت تلاش، برای توصیف فضای مجازی، به حرف‌هایی از جنس راه و شهرسازی رسید تا به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بگوید: نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت کشور در ۱۰ کلانشهر زندگی می‌کنند و مانند ترانزیت بنادر و هوانوردی، ترانزیت ارتباطات نیز برای ما مهم است؛ با استفاده از بانکداری الکترونیک می‌توان ابعاد مختلف زندگی مردم شهرها را تسهیل کرد.»


ترانزیت اطلاعات مثل ترانزیت بنادر مهم است!

نکته جالب اینکه نیکزاد در این مراسم با وجود تلاشی که داشت سخنانش بیشتر فیزیکی شد و سعی به توضیح و توصیف حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات با این نگرش کرد. وی تاکید کرد: همانطور که ترانزیت بنادر و هوانوردی برای کشور اهمیت دارد، تبدیل شدن ایران به هاب منطقه و ترانزیت اطلاعات نیز برای ما اهمیت دارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جنگ نرم هر کس اشراف اطلاعاتی داشته باشد پیروز جنگ سایبری است و دستیابی به اطلاعات با امنیت کشور ارتباط مستقیم دارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چند برنامه کلی برای زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «براساس هماهنگی انجام شده با مدیریت پست‌بانک، قرار نیست این بانک وام‌های چند صد میلیارد تومانی بدهد؛ بلکه عزت پست‌بانک همان‌گونه که از نام آن مشخص است برای بانکداری و ارائه تحصیلات به روستاییان است؛ همچنان که در بانک مسکن افتخار داریم که وام‌های هزار میلیارد تومانی ندادیم.» سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: «توجه به راه‌اندازی سیستم عامل بومی، افزایش ضریب نفوذ اینترنت و افزایش پهنه باند از دیگر اقداماتی است که در این وزارتخانه باید دنبال شود.»


در شرایط ادغام نیستیم

اما جالب‌تر، سخنان رضا رحمانی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود که در حضور دولت‌ها با ادغام مخالفت کرد و گفت: موضوع وزارت ارتباطات و ادغام این وزارتخانه برای مجلس مهم است و تشکیل شورای عالی فضای مجازی، به وجود وزارت ارتباطات ایراد وخللی وارد نمی‌کند. وی تصریح کرد: کمیسیون صنایع و ۲۷ نفر عضو، یکی ازکمیسیون‌های پرجمعیت مجلس است و در خصوص اتفاق برکناری آقای تقی‌پور همه اعضاء اتفاق‌نظر داشتند که باید ملاحظاتی صورت می‌گرفت؛ ادغام وزارتخانه‌ها به تعداد نفرات آنها نیست و امروز در فضای مجازی و جنگ سایبری، در شرایطی نیستیم که بگوییم وزارت ارتباطات ۵۰۰ کارشناس بیشتر ندارد بنابراین ادغام شود.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا