مسکن و ساختمان

بررسی ساخت “چتر فضایی” در آسمان دوحه: هوای قطر بهاری می شود

طراح این پروژه گفته است از آنجایی که قطر در سال ۲۰۲۲ میزبان جام جهانی فوتبال است و موضوع برگزاری جام جهانی در فصل تابستان یکی از دغدغه هاست این طرح را برای این کشور پیشنهاد کرده است.

مقامات قطری در حال بررسی طرحی هستند که براساس آن، سامانه محافظتی در فضا استقرار خواهد یافت تا بتواند گرمای هوا را در فصل تابستان شهر دوحه کاهش دهد. این سامانه به مانند چتری بر بالای دوحه باعث کاهش رسیدن نور آفتاب به این شهر می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، این طرح با عنوان ” ائتلاف با خورشید” توسط یک پژوهشگر مصری تهیه شده و اجرای آنها ۸ سال طول می کشد حدود ۲ و نیم میلیارد دلار هزینه دارد.

براساس این طرح، سامانه محافظتی با استفاده از موشک های ماهواره بر به فضا ارسال می شوند و در ارتفاعی از زمین که به نام “ارتفاع توزان طبیعی” معروف است مستقر می شود یعنی همان جایی که ماهواره های پخش تلویزیونی ; و ارتباطات در فضا قرار دارند به همین دلیل این سامانه به زمین سقوط نخواهد کرد.

“عرفه رضوان” تهیه کننده این طرح می گوید: این سامانه نه تنها تابش نور آفتاب به سمت منطقه ای معین در کره زمین را کاهش می دهد؛ میزان تبخیر آب را به نصف می رساند و می تواند به افزایش بارندگی یا حجم ابرها اقدام کند. دمای هوا در منطقه معین در کره زمین تحت فعالیت این سامانه به حدود ۲۲ تا ۳۲ درجه کاهش خواهد یافت.

با فعال شدن این سامانه در فضا و مدیریت بادها و باران حتی می توان به تبدیل صحراها به زمین های کشاورزی امیدوار بود و ; از نور خورشید برای تولید و صادرات انرژی استفاده کرد. ; این سامانه با داشتن عمر طولانی و از طریق ماهواره قابل کنترل است.

طراح این پروژه گفته است از آنجایی که قطر در سال ۲۰۲۲ میزبان جام جهانی فوتبال است و موضوع برگزاری جام جهانی در فصل تابستان یکی از دغدغه هاست این طرح را برای این کشور پیشنهاد کرده است.

هزینه این طرح نیز شامل ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت سامانه محافظتی و دو میلیارد دلار برای عملیات انتقال این سامانه از روی زمین به فضا در قالب هشت پرواز است.

دمای هوا در فصل تابستان در قطر، یکی از کشورهای جنوب خلیج فارس تا ۵۰ درجه بالا می رود.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا