مسکن و ساختمان

تخریب خانه پنجمین شهردار تهران

حریم خانه تاریخی بوذرجمهری، پنجمین شهردار تهران در خیابان ولیعصر(عج) طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه، توسط عوامل ساخت برج ۱۳ طبقه شکسته می‌شود.
بوذرجمهری در اواسط سال ۱۳۰۲ زمانی که رضاخان به سمت نخست وزیری رسید، به عنوان شهردار تهران منصوب شد.

نوسازی و آسفالت کشی‌های شهر تهران، شکل‌گیری خیابان‌های علاالدوله (فردوسی)، برق (امیرکبیر)، باب همایون، بوذرجمهری (۱۵خرداد) و مراکزی چون آتش نشانی، دارالمجانین و…، اقدامات دوره مدیریتی وی بوده است از سویی دروازه‌های تهران به عنوان هویت فرهنگی و معماری شهر نیز توسط وی تخریب و خندق‌ها پر شد تا شهر توسعه پیدا کند.
به گزارش مهر، خانه این شهردار اکنون در خیابان ولیعصر، کوچه لقمان ادهم، کوچه بوذرجمهری با مساحتی بالغ بر ۱۹۰۰ مترمربع قرار دارد، اما امروز به دو خانه در دوره‌های اواخر قاجار و پهلوی دوم تفکیک شده و بخش‌های شمالی عمارت بوذرجمهری نیز تخریب شده است. این خانه دارای دو بادگیر از پنج بادگیر منحصر به فرد تهرانی است و متاسفانه بخشی از بنا کارگاه ریسندگی و بخش دیگر متروکه است.
به تازگی در کنار این خانه، بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، اجازه ساخت یک مجتمع تجاری و اداری ۱۳ طبقه صادر شده است.
دلیل استعلام نکردن نیز نبود هرگونه بنای تاریخی یا حریم اثر تاریخی در مجاورت این خانه عنوان شده است درحالی که خیابان ولیعصر سال گذشته در فهرست میراث ملی ثبت شد.
از سوی دیگر خانه بوذرجمهری ثبت ملی نیست، ولی بر اساس تبصره بند ۶ دویست و یکمین مصوبه شورای اسلامی شهر تهران(دوره سوم) درباره «تعیین سیاست‌های اقتصادی، جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی»، تمام بناهای ارزشمند ثبت شده یا نشده فاقد حریم شهر تهران به عمق یک پلاک به عنوان حریم موقت بنا محسوب می‌شود و نباید ارتفاع بنا در حال احداث از اثر موجود تجاوز کند.



;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا