مسکن و ساختمان

نیکزاد باید قبول می‌کرد؟

درباره حکمی که دو شب پیش رییس‌جمهور برای وزیر راه‌وشهرسازی صادر کرد، این سوال مطرح است: «آیا علی نیکزاد می‌توانست نسبت به تقبل مسوولیت جدید، با ارائه دلیل و مدرک، پاسخ منفی بدهد؟»

دنیای اقتصاد نوست: نیکزاد در طول این دولت در وزارت مسکن نه در قالب فقط یک وزیر که بیشتر از معاونین و مدیران زیرمجموعه وزارت مسکن، هر یک از کارگا‌ه‌های پروژه مسکن‌مهر را در همه نقاط کشور ۵ بار زیر پا گذاشته است؛ طوری که مشاوران وزیر می‌گویند: اگر فعالیت پیمانکاران مسکن‌مهر توسط وزیر کنکاش نمی‌شد و با بازدید‌های دوره‌ای وی، عوامل اجرایی این پروژه ملی -از مسوولان دولتی گرفته تا انبوه‌سازان- خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دیدند، تا الان خلف‌وعده دولت در تحویل واحدهای مسکونی به مردم از یک‌سو و مطالبه بانک‌مرکزی بابت هزاران میلیارد وام‌ پرداخت شده به این پروژه، برای دولت مشکل‌ساز می‌شد. سال گذشته اما برای نیکزاد مدیریت یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های اقتصادی –راه‌وترابری- که مسولیت هر یک از سازمان‌های متعلق به آن در قد و قواره مسوولیت وزارت مسکن است، تدارک دیده شد و با ادغام مسکن در راه، بار مسوولیتی وزیر مسکن‌مهر تاچند برابر افزایش پیدا کرد.
و حالا در حساس‌ترین زمان ممکن برای مسکن‌مهر، مسوولیت ماهواره و مخابرات و تلفن‌همراه و اینترنت ملی و سیستم عامل ملی، دیتاسنتر، موتور جستجوگر ملی، موبایل ملی، فیبر نوری و اپراتور چهارم به عنوان تنها بخشی از چالش‌های وزارت ارتباطات، به علی نیکزاد سپرده شده است.
درباره این حکم با توجه به اهمیتی که رییس‌جمهور برای مسکن‌مهر قائل است، نکات قابل‌تاملی مطرح است: آیا در حدود نیمسالی که از فعالیت این دولت باقی مانده و قرار بر این شده همه یا حداقل اغلب واحدهای مسکونی‌مهر تحویل صاحبانش شود بارگذاری مسوولیتی وزیر راه‌وشهرسازی اقدام درستی بود؟
شاید اگر این تصمیم برای فردی غیر از علی نیکزاد اتخاذ می‌شد، قابل نقد نبود اما خصلت مدیریتی نیکزاد که در قالب آن، همه کارها به خصوص در اجرا توسط شخص وی بازدید و نظارت می‌شود، این تصمیم جدید، او را از سکانس پایانی مسکن‌مهر غافل نخواهد کرد؟
مسکن‌مهر در حال حاضر به مراتب بیشتر از قبل به سفرهای استانی وزیر احتیاج دارد. فاصله ساخت‌وسازهای این پروژه تا مرحله تکمیل و تحویل کلید، ناچیز شده و در این پروسه طبق تجربه تلخی که از برخی پیمانکاران مسکن‌مهر وجود دارد، احتمال قفل‌کردن کار برای رسیدن به برخی خواسته‌ها همچون افزایش قیمت، فوق‌العاده افزایش پیدا کرده است.
نیکزاد معمولا هفته‌ای ۴ روز برای مسکن‌مهر سفر استانی انجام می‌دهد، با این اوضاع چه تضمینی وجود دارد وزیر سه وزارتخانه ادغام شده بتواند کماکان سکان مسکن‌مهر را در اختیار کامل داشته باشد؟



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا