مسکن و ساختمان

منتظری، رئيس اتحاديه مصالح ساختماني در گفتگو با صما:

سازندگان مسکن از وضعیت موجود سواستفاده کرده‌اند

درحالی که این روزها افزایش قیمت مصالح ساختمانی به عاملی تبدیل شده است که گرانی‌های حباب گونه بازار مسکن را رقم زده است، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی از اصرار برخی تولیدکنندگان برای به کارگیری مصالح ساختمانی خارجی خبر می‌دهد.

به گفته این مقام مسوول در اتحادیه مصالح ساختمانی، شیوع استفاده از مصالح خارجی، با استدلال کیفیت بالا به این دلیل مردود است که مصالح داخلی از لحاظ کیفیت با نمونه‌های خارجی کاملا قابل رقابت است و به وفور در کشور یافت می‌شود.

به گزارش خبرنگار صما افزایش قیمت مصالح ساختمانی ناشی از نوسانات نرخ ارز، بیشتر متوجه مصالحی است که مواد اولیه آنها از خارج کشور بوده است اما برخی از سازندگان از این وضعیت نابسامان سو استفاده کرده و واحدهای در معرض فروش خود را به قیمت بالا، ارزش گذاری کرده‌اند؛ همین امر باعث شده است که بازار مسکن دچار رکود در معاملات شود.

افزایش نرخ مصالح ساختمانی در بزرگترین پروژه عمرانی دولت دهم یعنی مسکن مهر نیز تاثیری زیادی برجای گذاشته است تاجائی که دولت را برآن داشت با تشکیل یک گروه کارشناسی برای رفع ; این مشکل چاره‌ای اندیشی کند.

با وجود تمامی حواشی و تبعات ناشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی، آنطور که رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی عنوان می‌کند ظاهرا برخی از تولیدکنندگان مسکن صرفا برای اینکه در مورد کیفیت واحدهای ساخته شده خود برای مصرف‌کنندگان تبلیغ کنند، دنبال آن هستند از محصولاتی که در کشور ما تولید می‌شوند و حتی کیفیت آنها بعضا ازنمونه‌های خارجی نیز سبقت می‌گیرد، صرف نظر کنند و به جای آن از محصولات وارداتی که قیمت تمام شده آنها چندین برابر محصولات داخلی است استفاده کنند.

جعفر منتظری، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در گفتگو با شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما) با اعلام این مطلب ادامه داد: کاشی از جمله این نوع محصولات است و با وجود اینکه به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود اما بسیاری از سازندگان مسکن با هدف افزایش راندمان و تبلیغات کار خود، ترجیح می‌دهند از نمونه‌های وارداتی آن در تولید مسکن استفاده نمایند که این امر باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی ادامه داد: البته این رویه در مورد سایر مصالح ساختمانی نیز وجود دارد به طوری که اولویت انتخاب در بکارگیری مصالح ثانویه ساختمان نظیر شیرآلات و .. نیزبا نمونه‌های خارجی است.

منتظری با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی بین مردم و سازندگان به پیش‌بینی وضعیت بازار مصالح ساختمانی تا پایان سال جاری پرداخت و گفت: با توجه به نزدیکی به فصل سرما که به نوعی رکود ساخت و ساز مسکن را به همراه دارد، به نظر می‌رسد مصالح ساختمانی نظیر گچ،سیمان،شن و ماسه از نظر قیمت روند نزولی داشته باشد.

وی گفت: در تعیین ; قیمت مصالح ساختمانی مذکور که تولید داخلی است و از نوسانات قیمت ارز مصون هستند، بیش از هر چیز تورم نقش دارد و این مصالح متناسب با آهنگ تورم رشد داشته‌ و افزایش قیمت آنها منطقی است اما مساله اصلی در مصالح پرمصرف ساختمانی آهن آلات است که قیمت آنها از بازارهای جهانی تبعیت می‌کند.


; ;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا