مسکن و ساختمان

کریمی اعلام کرد: تا پایان سال نوسانات شدید ارزی نداریم

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور تاکید کرد: تراز تجاری کشور تا پایان سال وضعیت خوبی دارد و می‌توان گفت تا پایان سال جاری ثباتی که در بازار ارزی کشور ایجاد شده تامین و ادامه خواهد داشت و ما به هیچ عنوان شاهد نوسانات شدید در بازار ارزی کشور تا پایان سال نخواهیم بود.

صمد کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب ادامه داد: از همین حالا برای سال ۹۲ برنامه ریزی می‌کنیم که در سال ۹۲ نیز براساس بازخورد سیاست‌های ارزی خودمان و همچنین سایر سیاست‌هایی که می‌تواند در بازار ارز کشور تاثیر گذار باشد و تحلیل نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهدیدهایی که انجام می‌دهیم این اطمینان را به تمامی فعالان اقتصادی می‌دهیم که در آینده با فرض عدم تغییر خاص در متغیرهای غیر اقتصادی و شوک های خارجی شاهد ثبات در بازار ارز کشور خواهیم بود.

کریمی بابیان اینکه رویکرد بازار بین بانکی و بانک مرکزی گذر از اقتصاد نفت به اقتصاد بدون نفت است که این فوایدی بسیاری دارد گفت: باید به مرور به سمت اقتصاد بدون نفت برویم، مرکزمبادلات ارزی کشور هم در این مسیر در حال حرکت است که این اقتصاد مترادف با اقتصاد مقاومتی است و آثار و تبعات شوک‌های خارجی بر اقتصاد ایران حداقل خواهد شد، شوک‌هایی که می‌تواند از طریق کشورهایی که عمدتا تحریم‌های یک جانبه‌ای علیه ما وضع کردند را حداقل کند که البته این موضوع زمان‌بر است.

کریمی همچنین از دو برابر شدن مانده ارز خریداری شده در پایان آبان ماه سال جاری نسبت به پانزدهم آبان توسط بانک‌های عامل خبر داد.

وی افزود: این نشان می‌دهد در آینده‌ای نه چندان دور واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای برای بخش‌های تولید و یا همان خانواده تولید که گروه کالایی سه تا هفت است، شتاب می‌گیرد و این همان هدف اولی بود که مرکز مبادلات در پی آن بود.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور گفت: ضمن این که مذاکرات ما با بانک‌ها نشان می‌دهد پول به بانک کارگزار خارجی توسط بانک‌های گشایش کننده که همان بانک‌های ایرانی هستند پرداخت شده و کالا در مسیر گمرک بوده و یا به بازار کالا و خدمات عرضه شده است.

کریمی اظهار کرد: ‌این همان هدف اولی بود که ما دنبال کردیم منتها در آینده با تقویت جانب عرضه از یک سو و مدیریت تقاضای ارز درصدد هستیم حمایت از بخش تولید را به طور معناداری افزایش دهیم.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا