مسکن و ساختمان

افزایش وام مسکن، رونق ویژه‌ای در این بخش ایجاد نمی‌کند

نایب رییس کمیسیون عمران گفت: افزایش وام ساخت مسکن از ۲۵ به ۴۰ میلیون تومان حاوی گروهی از دلایل برای رشد قیمت‌ها در بخش مسکن است.

احمدعلی مقیمی گفت: درخواست بانک مسکن به بانک مرکزی برای افزایش وام مسکن از ۲۵ به ۴۰ میلیون تومان به معنای کاهش ارزش ریال، افت قدرت خرید مردم و افزایش تورم است.

وی افزود: افزایش وام ساخت مسکن یعنی پذیرش رسمی تورمی معادل ۱۵ میلیون تومان در بخش مسکن.

وی با اشاره به آثار افزایش ۱۵ میلیون تومانی وام ساخت مسکن، گفت: حتی در صورت موافقت بانک مرکزی با افزایش وام ساخت مسکن از ۲۵ به ۴۰ میلیون تومان باز اتفاق خاصی نخواهد افتاد؛ چراکه افزایش چند برابری قیمت مصالح ساختمانی قدرت خرید متقاضیان خرید مسکن را به شدت کاهش داده است.

نایب رییس کمیسیون عمران در گفتگو با ایسنا افزود: افزایش ۱۵ میلیون تومانی وام ساخت مسکن تاثیر چندانی در افزایش قدرت خرید مردم و تحول در بخش مسکن نخواهد داشت به بیان دیگر ۴۰ میلیون تومان امروز همان کارکرد ۲۵ میلیون تومان را دارد؛ بنابراین این اقدام بانک مسکن رونق ویژه‌ای در بخش مسکن به وجود نخواهد آورد.

وی کنترل قیمت مصالح ساختمانی و مهار رشد قیمت در بخش مسکن را لازمه اثر گذاشتن افزایش وام ساخت مسکن دانست و افزود: ساماندهی صدور پروانه‌های ساختمانی، تامین نقدینگی کافی و عرضه زمین‌های ۹۹ ساله توسط وزارت مسکن و شهرسازی به همراه افزایش وام ساخت مسکن در افزایش توانایی مالی متقاضیان خرید مسکن موثر است.

نماینده مردم بهشهر افزایش وام ساخت مسکن را موجب افزایش نقدینگی و افزایش نقدینگی را حاوی گروهی از دلایل برای رشد قیمت‌ها در بخش مسکن دانست و افزود: تاثیر روانی افزایش وام ساخت در کنار آثار واقعی گرانی اجزای ساخت از جمله هزینه‌های مربوط به مصالح ساختمانی، شهرداری، دارایی و سایرهزینه‌های مرتبط با بخش مسکن ایجاب می‌کند، مدیران بانکی سراغ گروهی از کارشناسان اقتصادی بروند تا با همفکری با آنان برای بخش مسکن تصمیم‌گیری کنند.

وی تعمیم افزایش وام ساخت مسکن از بانک مسکن به سایر بانک‌های دولتی و خصوصی را توام با مقاومت مدیران بانکی دانست و افزود: بانک‌های کشور به ویژه بانک‌های دولت توانایی مالی لازم برای افزایش تسهیلات ساخت و ساز مسکن را ندارند از این رو در صورت تعمیم این تصمیم بانک مسکن به سایر بانک‌ها قطعا مقاومت آن‌ها را در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: با فرض افزایش ۱۵ میلیون تومانی وام ساخت، به دلیل تغییرات لحظه به لحظه قیمت مصالح ساختمانی و ثابت نبودن قیمت‌ها رونق ساخت یا اتفاق نخواهد افتاد و یا بسیار محدود خواهد بود.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا