مسکن و ساختمان

رئیس جامعه مهندسان شهرساز در گفتگو با صما:

بی‌‌‌توجهی به طرح جامع، عامل بروز مشکلات شهرهای جدید است

درحالی که دو روز پیش مدیرعامل شهر جدید پرند، از تحویل نشدن ۱۵ هزار واحد مسکونی دولتی‌‌‌ساز به متقاضیان، به دلیل نداشتن انشعاب آب خبر داد؛ رئیس جامعه مهندسان شهرساز بی‌‌‌توجهی مسوولان پرند را به طرح جامع این شهر جدید، عامل اصلی بروز مشکلات دانست.

علی نوذرپور؛ رئیس جامعه مهندسان شهرساز در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌‌‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما) درباره این موضوع گفت: با توجه به اینکه مکان‌یابی و ظرفیت‌‌‌سنجی شهرهای جدید براساس طرح جامع صورت می‌‌‌گیرد، نامعادله میزان آب مورد نیاز در قیاس با واحدهای ساخته شده در شهر جدید پرند، نشان از بی-توجهی مسوولان این شهر به طرح جامع پرند دارد که به تصویب شورای‌‌‌عالی معماری و شهرسازی رسیده است.

نوذرپور ادامه داد: یکی از مصوبات مهم طرح جامع شهرهای جدید، موضوع تامین خدمات زیربنائی، متناسب با جمعیت پیش‌‌‌بینی شده است؛ براین اساس اگر به عنوان مثال ظرفیت جمعیت‌‌‌پذیری شهر در طرح جامع ۱۰۰ هزار نفر باشد، اما سیاست‌‌‌گذاران بدون توجه به این امر اقدام به ساخت مسکن برای ۲۰۰ هزار نفر کنند، بسیار طبیعی است که در تامین آب مورد این واحدها دچار مشکل خواهند شد.

وی با بیان اینکه اگر مسوولان درچارچوب طرح جامع شهرهای جدید عمل می‌‌‌کردند، اکنون شاهد ساخت واحدهای مسکونی، بدون تامین خدمات زیربنائی به ویژه آب نبودیم، گفت: براساس ضوابط مربوط به احداث شهرهای جدید، مدیریت ساخت این واحدها و صدور پروانه، بر عهده شرکت عمران شهرهای جدید است و این شرکت بعد از تکمیل واحدها مسکونی، اقدام به تفویض مدیریت شهر به شهرداری می‌‌‌کند.

نوذرپور ادامه داد: این درحالی است در شرایط فعلی مدیریت شهر جدید پرند، هنوز در اختیار وزارتخانه راه وشهرسازی است و به شهرداری واگذار نشده است بنابراین طبیعی است با توجه به اینکه مدیریت مستقیم این شهر بر عهده مسوولان وزارتخانه راه است، مدیریت ساخت وساز آن و امکان سنجی واحدهای ساخته شده در قیاس با تامین آب مورد نیاز امربسیار ساده ای بوده است.

وی معطل ماندن ۱۵ هزار واحد مسکونی درشهرجدید پرند برای افتتاح به دلیل کمبود آب را کاملا ناشی از نادیده گرفتن طرح جامع شهر جدید پرند ارزیابی کرد و گفت: این مشکل متاسفانه درمورد شهر جدید پردیس نیز وجود دارد و درحالی که مجوز افتتاح ۸۰ هزار واحد مسکونی صادر شده است اما نیازسنجی برای تامین آب این واحدها باعث شده تکمیل فرآیند ساخت، با تعلیق مواجه شود. ;



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا