مسکن و ساختمان

بلغاری؛مدیر کل اداره نظارت بر اجرای استاندارد در گفتگو با صما:

۷۰ درصد تیرچه بلوک های ساختمانی غیر استاندارد تولید می شوند

مدیر کل اداره نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران براین باور است که مهمترین نقطه ضعف مصالح ساختمانی مربوط به تیرچه بلوک های ساختمانی است.

فریدون بلغاری در گفتگوی اختصاصی با شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما) گفت: متاسفانه به دلیل اینکه واحدهای تولیدی تیرچه های بلوک ساختمانی عموما در مناطق دورافتاده و توسط افراد فاقد دانش فنی اداره می شود، ازاین رو بخش اعظمی از تولیدات آنها فاقد استاندارد هستند.

وی با بیان اینکه موسسه استاندارد برای تعطیل کردن این واحدها اقدامات گسترده ای انجام داده است، افزود: متاسفانه مقامات به بهانه اشتغالزائی این واحدهای تولیدی، در مقابل تعطیلی آنها مقاومت می کنند و همین امر باعث شده تا پرونده این نوع واحدها از طریق قضائی پیگیری شود.

بلغاری گفت: درحال حاضر در ساختمان هائی که در شهرستان های کوچک یا روستاها ساخته می شوند، تیرچه بلوک به کار برده می شود اما در کلانشهرها به ویژه تهران، ازآجرهای سفال توخالی استفاده می شود.

مدیر کل اداره نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران تعداد واحدهای تولید کننده تیرچه بلوک در سراسر کشور را حدود ۵۰۰ واحد برآورد کرد و گفت: از این تعداد حدود ۲۰۰ واحد اقدام به تولید بلوک های ساختمانی استاندارد می کنند اما ۳۰۰ واحد دیگر کماکان با روش های سنتی و بدون محاسبات فنی و کارشناسی اقدام به تولید بلوک های غیر استاندارد می کنند.

وی تاکید کرد: دریک جمع بندی کلی می توان به این نتیجه رسید که فقط حدود ۳۰ درصد از تیرچه بلوک های ساختمانی به صورت استاندارد تولید می شوند و ۷۰ درصد مابقی توسط افراد فاقد دانش فنی به صورت غیر استاندارد تولید می شود.

بلغاری ادامه داد: هرچند مقامات محلی با رویکرد اشتغالزائی از تعطیلی این نوع واحدها جلوگیری می کنند اما با توجه به اینکه عمده این واحدها توسط یک الی دو نفر اداره می شود، تعطیلی آنها با هدف ممانعت از تولید مصالح غیر استاندارد ساختمانی، مشکل آفرین نخواهد بود.

وی درباره میزان کیفیت سایر مصالح ساختمانی گفت: خوشبختانه مصالح پر مصرف ساختمانی ; و به خصوص مصالحی که نقش اصلی در استحکام بنا دارند ازاستانداردهای لازم برخوردار هستند به طوری که برخی از آنها، از استاندارد صد درصدی برخوردار هستند.

وی افزود: سال ۸۵ دولت مصوبه ای ابلاغ کرد که به موجب آن مقرر شد وزارتخانه های وقت صنعت و مسکن وشهرسازی و نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان برای ارتقای استاندارد مصالح ساختمانی، براساس سیاست های تدوین شده، اقدامات لازم را انجام دهند که همین مصوبه باعث شد مصالح پرمصرف ساختمانی تا حد بسیار زیادی از لحاظ استاندارد ارتقا یابند.

بلغاری درباره ورود میلگردهای چینی غیر استاندارد به بازار مصالح ساختمانی گفت: با توجه به نقش مهمی که میلگردها در استحکام بنا دارند بنابراین از لحاظ استاندارد بودن مورد آزمایش های دقیق قرار می گیرند وبنابراین این ادعا کاملا مردود است.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا