مسکن و ساختمان

بازار خودروهای کره‌یی گرفتار رکود

افزایش شدید قیمت، بازار خودروهای کره‌یی را به رکود دچار کرده است.

ایسنا:

۸۰ درصد بازار خودروهای وارداتی ایران در اختیار دو برند کره‌یی هیوندایی و کیا است.

در حال حاضر محصولات سه شرکت کره‌یی هیوندایی، کیا و سانگ یانگ وارد ایران می‌شود. البته با وجود کیفیت قابل توجه این خودروها، بازار این محصولات در دو ماه اخیر وارد رکود شده است.

در حال حاضر در گروه محصولات کیا، خودروی پیکانتو در سطح قیمتی حدود ۶۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. این خودرو یک هاچ‌بک کوچکتر از پژو ۲۰۶ است.

سراتو نیز خودرویی در کلاس مزدا ۳ است که در حال حاضر در مدل‌های مختلف آن به قیمت بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اپیتما نیز خودرویی در کلاس نیسان تیانا با حجم موتور ۲۴۰۰ سی.سی است که قیمت آن به حدود ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کادنزا نیز در بازار به حدود ۱۸۰ میلیون تومان و اسپورتیج نیز ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. سورنتو نیز ۱۶۰ میلیون تومان و کیا موهاوی ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

اما در حوزه محصولات هیوندایی، در حال حاضر سواری I20 به قیمت حدود ۶۶ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. I20 خودرویی در کلاس مزدا ۲ است. I30 نیز خودرویی در کلاس مزدا۳ است که به قیمت حدود ۷۸ میلیون تومان عرضه می‌شود.

سوناتا هم خودرویی هم کلاس نیسان تیانا محسوب می‌شود. قیمت این خودرو به حدود ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر جنسیس چهاردر نیز با قیمت حدود ۱۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

خودروی IX35 نیز هم کلاس خودروهایی چون گراند ویتارا و نیسان قشقایی محسوب شده و قیمت فروش آن حدود ۱۵۰ میلیون تومان است. سانتافه نیز با قیمتی حدود ۱۶۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. IX55 نیز به قیمت حدود ۱۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اما در حوزه محصولات سانگ یانگ نیز سه خودروی اکتیون، کایرون و رکستون در بازار ایران عرضه می‌شود. در حال حاضر قیمت اکتیون در بازار حدود ۱۱۰ میلیون تومان، کایرون حدود ۱۳۵ میلیون تومان و رکستون نیز ۱۶۰ میلیون تومان است.

مصطفی ممقانی – کارشناس صنعت خودرو – درباره وضعیت بازار خودروهای کره‌یی می‌گوید: در چند ماهه اخیر قیمت خودروهای کره‌یی رشد حدودا دو برابری را تجربه کرده بنابراین خریداران این محصولات در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

وی خاطرنشان می‌کند: نوسانات نرخ ارز نیز از جمله دلایل رکود این بازار است به‌گونه‌ای که در شرایط روند نزولی قیمت ارز، خریداران به امید کاهش قیمت از خرید خودداری و در شرایط روند صعودی نرخ ارز نیز فروشندگان از فروش خودداری می‌کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: با این حال خودروهای کره‌یی از جمله خودروهای با کیفیت عرضه شده در بازار ایران محسوب می‌شوند که نسبت به برخی خودروهای داخلی کیفیت بالاتری دارند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا