مسکن و ساختمان

ساخت‌وساز در پارک‌ها؛ ممنوع یا مجاز؟

شورای‌شهر تهران مهرماه امسال برای جلوگیری از تجاوز احتمالی بسازوبفروش‌ها به فضاها و بوستان‌های سبز پایتخت، طرح «ممنوعیت احداث ابنیه در عرصه پارک‌های تهران» را تصویب کرد، اما در حالی که این مصوبه می‌رفت تا دست دولت و شهرداری و انبوه‌سازان را از زمین‌های سبز کوتاه کند، ابلاغ آن هم‌اکنون با اعتراض فرمانداری روبه‌رو شده است.

اعضای شورای‌شهر در جلسه علنی دیروز خود متن نامه اعتراض فرمانداری تهران را بررسی کردند و در نهایت با رای منفی به اصل اعتراض، اجرای مصوبه را غیرقابل اشکال دانستند.
فرمانداری در اعتراض به مصوبه ممنوعیت ساخت‌وسازها در پارک‌های تهران با اشاره به اینکه با گذر زمان ممکن است در برخی پارک‌ها نیاز به یکسری ساخت‌وساز قانونی وجود داشته باشد، خواستار لغو ممنوعیت مطلق شده است، اما در جلسه دیروز شورا، اعضا بار دیگر بر صراحت مقاومت جدی با هرگونه ساختمان‌سازی در پارک‌های تهران تاکید کردند و رسیدگی به اعتراض را لازم ندانستند.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» فرمانداری با استناد به ماده ۸۰ قانون شوراها که به استانداری اختیار داده نسبت به مصوباتی از شورا که خارج از وظایف شورا یا مغایر قوانین است، اعتراض کند، چنین اعتراضی را مطرح کرده که حالا با توجه به پاسخ منفی شورای‌شهر به این اعتراض، هیات‌اختلاف ظرف حداکثر دو هفته آینده تصمیم نهایی برای ممنوع یا مجاز کردن ساخت‌وساز در پارک‌ها را خواهد گرفت.
به گزارش «دنیای اقتصاد» پس از گذشت چند ماه از حکم شورای شهر تهران برای منع هر گونه ساخت وساز در عرصه بوستان‌ها و فضای سبز تهران در حمایت از توسعه فضای سبز شهری و جلوگیری از ساخت وسازهای گسترده در عناوین مختلف، فرمانداری تهران در تذکری به شورای شهر اعلام کرد: این مصوبه ساخت و سازهای‌های قانونی شهرداری در برخی بوستان‌ها همچون بوستان ولایت را مشکل ساز می کند.
اعتراض فرمانداری تهران در حالی است که به گفته اعضای شورای شهر تهران این مصوبه با هماهنگی و موافقت مسوولان شهری به تصویب رسیده است.
روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران پس از قرائت متن اعتراض فرمانداری به مصوبه شورای شهر، اعضای شورا متن این تذکر را رد و بر مصوبه قبلی خود تاکید کردند.
مصوبه چه بود؟
شورای شهر تهران در مصوبه ممنوعیت احداث ابنیه در فضای بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تا سقف مساحت ده هزار متر مربع و برای بوستان‌های منطقه‌ای با مساحت ده‌هزار تا ۳۰ هزار متر مربع احداث هر گونه ابنیه جز نمازخانه، سرویس بهداشتی، کتابخانه و پست‌های برق را ممنوع کرده است.
علاوه بر این برای بوستان‌های بالای ۳۰ هزار مترمربع احداث ابنیه را منوط به تایید و نظارت کمیسیون فنی مستقر در سازمان پارک‌ها وفضای سبز شهر تهران کرده است.
اعتراض یا تذکر؟
اما فرمانداری تهران در نامه‌ای خطاب به رییس شورای شهر نسبت به مصوبه «ممنوعیت احداث ابنیه در عرصه بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران» اعتراض کرد و عنوان کرده است: «با توجه به ضرورت ساخت‌وسازهای قانونی برای مسائل فرهنگی، ورزشی و.. در بوستان‌ها همانند بوستان ولایت این مصوبه می تواند در اجرا مشکلاتی را برای شهرداری ایجاد کند؛ چرا که در مفاد مصوبه هیچ‌گونه اشاره‌ای به شرح وظایف قانونی کمیسیون ماده پنج نشده است در حالی که اصولی است این موارد لحاظ شود.» در مقابل این اعتراض روز گذشته رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر آن را وارد ندانست و اظهار کرد: خیلی جالب است که فرمانداری به این موضوع معترض است، در حالی که شورا به دنبال حفظ محیط زیست است و این مصوبه با هماهنگی مسوولان شهرداری به تصویب رسیده است پس چرا می‌گویند این مصوبه مشکل ایجاد می‌کند؟
حمزه شکیب ادامه داد: این مصوبه ساخت‌وساز نمازخانه، سرویس بهداشتی، کتابخانه و پست‌های برق را که برای بوستان‌ها ضروری است استثنا کرده است و به نظر نمی‌رسد جز این موارد در طراحی بوستان، ساخت وساز ضروری دیگری وجود داشته باشد.
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز با بیان این جمله که شاید شهرداری نکته‌ای را به فرمانداری گفته باشد، گفت: در بوستانی که تنها چند هزار متر مساحت دارد نباید ساختمان‌های شهرداری هم در آن ساخته شود.
حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: به نظر می رسد این نامه بیشتر در قالب تذکر بوده تا اعتراض.
در نهایت با رای اکثریت اعضای شورا اعتراض فرمانداری رد و مصوبه قبلی تاکید شد. با این وجود هنوز مشخص نیست فرمانداری تهران برای ابلاغ مصوبه شورای شهر چه تصمیمی را خواهد گرفت و آیا مطابق با این مصوبه دست سازندگان از عرصه پارک‌ها و فضای سبز پایتخت دور خواهد ماند یا نه؟



;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا