مسکن و ساختمان

رونق خرید و فروش مسکن و رکود رهن و اجاره در پاییز

خرید مسکن، آرزوی خریدار؛ ضرر احتمالی، نگرانی بسازبفروش

از ابتدای ورود به فصل پاییز بارها و بارها خبر رکود پاییزی شنیده شده؛ خبری که به طور کامل درست نیست.

به گزارش صما، اگر چند دقیقه‌ای در یکی از بنگاه‌های معاملات املاک بنشینید و به مکالمه کارشناس املاک و متقاضیان خرید و فروش و رهن و اجاره گوش کنید متوجه نارضایتی مردم از نرخ‌های رهن و اجاره می‌شوید و البته تمایل فروشندگان به بالا بردن نرخ ملک خود متناسب با نرخ ارز.

خریداران معتقدند فروشندگان دندان‌گرد شده‌ و به دنبال سود حداکثری هستند؛ سودی که چند برابر میزان هزینه‌کرد آنها در ساخت و ساز است. اما فعالان عرصه ساخت و ساز حرف دیگری دارند.

* مباحثه یک بساز بفروش‌ با خریدار

یکی از این به اصطلاح بساز بفروش‌ها به خبرنگار ایسنا می‌گوید: “زمانی‌که قیمت مصالح ساختمانی حداقل ۵۰ درصد افزایش داشته درخواست ما برای نرخ‌های جدید مسکن و مطالبه آن از متقاضی خرید کاملا منطقی است لذا به دنبال سود بیشتر نیستیم بلکه تنها می‌خواهیم ضرر ندهیم.”

اما یک خریدار که حرف این فعال خصوصی ساخت و ساز را قبول ندارد، می‌گوید: “مگر برای تمام مصالح ساختمانی ارز می‌دهیم و واردات داریم؛ من که خانه لوکس با مصالح خارجی نمی‌خواهم. خانه‌هایی که شما در محله‌های متوسط تهران می‌سازید با مصالح داخلی است که ربطی به نرخ ارز ندارد.”

اما در مقابل بساز بفروش می‌گوید: “بهار و تابستان به دلیل مناسب بودن شرایط اقلیمی فصل ساخت و ساز است و پاییز زمان فروش واحدهای ساخته شده. من به عنوان سازنده باید واحدهای ساخته شده را در این فصل بفروشم تا بتوانم در آغاز سال آینده ساخت ملکی دیگر را شروع کنم.”

متقاضی خرید اظهار می‌کند” به هرحال اگر قیمت‌ها بالا باشد هیچ خریداری با توان مالی من نمی‌تواند خانه بخرد و خانه‌دار شدن همچنان برای او یک آرزوست.”

در ادامه این گفت‌وگو بساز بفروش حرف خریدار را قبول می‌کند اما می‌گوید: “هر کس خریدار واقعی باشد می‌خرد.”

* کارشناس املاک: خرید و فروش بهتر از رهن و اجاره است

کارشناس املاک با نگاهی به پرونده‌های خود می‌گوید: “این روزها وضعیت خرید و فروش بهتر از رهن و اجاره است. با پایان تابستان و تثبیت شدن مستاجران در خانه‌های جدید کمتر تقاضا برای جابه‌جایی این گروه وجود دارد اما خرید و فروش انجام می‌شود؛ البته نه به اندازه سال‌های پیش در این بازه زمانی.”

در بنگاه‌های دیگر نیز شرایط به همین ترتیب است با این تفاوت که بنگاه‌دار حدودا ۷۰ ساله‌ای می‌گوید: “در روند افزایش نرخ خانه هستیم روندی که ممکن است پس از تثبیت نرخ ارز و افزایش میزان تقاضا برای خرید خانه با سرعت بیشتری ادامه یابد بنابراین الان بهترین زمان خرید خانه است.”

وی می‌گوید: “بالا بردن نرخ خانه خواست شخصی سازندگان یا موجران نیست این گروه نیز از راه ملک و خانه خود ارتزاق می‌کنند و افزایش تمام هزینه‌های زندگی آنها را به بالابردن نرخ اجاره و رهن و فروش متناسب با دیگر هزینه‌ها وادار می‌کند.”

اما از سویی دیگر رییس اتحادیه کشوری املاک تاکید می‌کند که “بازار مسکن در هر دو حوزه خرید و فروش و رهن و اجاره در رکود انتظاری است و آنچه این بازار را از رکود خارج می‌کند، تثبیت نرخ ارز است.”

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا