مسکن و ساختمان

مبنای قیمت‌گذاری بورس نباید چهارراه استانبول باشد

معاون صنایع و امور اقتصادی وزارت صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مبنای قیمت گذاری در بورس نباید ارز چهارراه استانبول باشد، گفت: بورس کالا یک نهاد قانونی است و نباید اجازه قیمت گذاری با ارز آزاد و بیش از آن بدهد.

محسن صالحی نیا در گفتگو با مهر در پاسخ به سئوالی در خصوص دفاع اخیر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از عملکرد بورس کالا و اظهار اینکه بورس کالا مانند آینه عمل کرده و عامل گرانی نیست بلکه عوامل گرانی را نشان می دهد، گفت: متاسفانه در شرایطی که بسیاری از عوامل قیمت تمام شده به دلیل تغییرات و نوسانات نرخ ارز دچار گرانی و تورم شده کالاهای پایه صنعت نیز که در بورس اصطلاحا کشف قیمت می شوند؛ در عمل با بالاترین قیمت ارز آزاد، قیمت گذاری می‌شوند.

وی افزود: این موضوع فراتر از موضوعات عرضه و تقاضاست که این روزها مسئولان بورس از آن به عنوان علت گرانی در بورس کالا یاد می کنند. در واقع انتظار تولیدکنندگان از بورس اینست که علاوه بر توجه به عرضه و تقاضا، مبنای محاسبه ارز در بورس کالا حداکثر ارز مبادله ای باشد و بورس کالا اجازه ندهد ارز چهارراه استانبول یا به اصطلاح ارز آزاد مبنای قیمت قرار گیرد.

صالحی نیا ادامه داد: در واقع باید تفاوتی مابین مبنای ارز در بورس کالا و چهار راه استانبول وجود داشته باشد؛ وگرنه قیمت گذاری با چهارراه استانبول خدمتی به فضای کسب و کار و تولید محسوب نمی شود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه اولویت در سال تولید ملی همواره باید تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور با قیمت مناسب باشد، گفت: ساز و کار در بورس کالا به گونه ای رقم خورده که هزاران واحد مرتبط و پایین دستی صنایع پتروشیمی، مس، آلومینیوم، فولاد و همانند آن که مواد پایه آن در بورس عرضه می شوند از عملکرد ناصحیح در این سیستم ابراز ناراحتی و گلایه می کنند و معتقدند مواد اولیه ای که از طریق بورس کالا تامین می کنند با ارز بازار آزاد و حتی بالاتر از آن است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: محاسبات کارشناسان نشان می دهد که به طور مثال در معاملات صورت گرفته در مس با توجه به ریال های معامله شده و قیمت جهانی این کالا، در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری نرخ دلار بیش از ۱۷۰۰ تومان بوده و در اواخر مهرماه معاملات با نرخ حدود ۳۴۰۰ تومان انجام شده در حالی که هم قیمت جهانی مس در بورس لندن کاهش داشته و هم نرخ دلار در مرکز مبادلات و حتی بازار آزاد کمتر از این رقم بوده است.

وی افزود: علیرغم تذکر داده شده، باز هم نرخ ارزی که در معاملات بورس کالا در هفته گذشته در این کالا مبادله شده بیش از ارز آزاد بوده است. این اتفاق در کالاهای دیگر مثل فولاد و پتروشیمی هم وجود دارد.

معاون صنایع و امور اقتصادی وزارت صنعت معدن و تجارت با اشاره به تاثیر این موضوع بر تولید و بازار گفت: در شرایطی که واحدهای پایین دستی اینگونه صنایع مادر و بالادستی، با چنین قیمت های نامتعارفی مواد اولیه خود را تهیه می کنند چگونه می توانند محصولات خود را با قیمت تمام شده مناسب تولید کنند و چگونه امکان کنترل قیمت محصول در بازار وجود دارد؟

صالحی نیا اضافه کرد: انتظار می رود ساز و کاری تدبیر شود تا بورس کالا در خدمت تولید قرار گیرد و با هر شرکتی که تعهد خود را انجام نداده یا نمی دهد به شدت برخورد قانونی صورت پذیرد.



;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا