مسکن و ساختمان

مافیای انحصار گروه ۸۸

چندسالی است که سازمان بورس اوراق بهادار جلوی اعطای مجوز به متقاضیان تاسیس کارگزاری بورس سهام را گرفته‌است. اتفاقی که باعث ایجاد یک بازار سیاه خرید و فروش مجوز و سهام شرکت کارگزاری موجود به قیمت حبابی و نجومی شده‌است. در حالی که در بورس قبرس یا بورس‌های منطقه خاورمیانه، ارزش سهام مدیریتی یک شرکت کارگزاری ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار است.

اقتصاد ایران آنلاین:

هم اینک در بورس تهران سهام مدیریتی شرکت‌های کارگزاری موجود به دلیل عدم صدور مجوز جدید متقاضیان از سوی سازمان بورس در قیمت‌های ۳ تا ۴ میلیارد تومان و گاه تا ۱۰ میلیارد تومان هم معامله می‌شود. نکته قابل توجه آن است که شرکت‌های مطرح و بزرگ کارگزاری در بورس تهران که عموما جزو ۱۰ شرکت اول کارگزاری بورس از منظر حجم معاملات و کارمزد دریافتی هستند، از مخالفان سرسخت اعطای مجوز جدید به متقاضیان و حفظ انحصار کنونی هستند. چرا که با روند انحصاری فعلی، روز به روز بر ارزش سهام کارگزاری‌های آنان افزوده می‌شود.

جدا از اینکه این موضوع برخلاف شعارهای موجود عدالت محوری برخی از دولتمردان است، سکوت و یا بی‌توجهی شورای رقابت و سازمان بازرسی کل کشور در این مورد حیاتی، عجیب و نگران‌کننده است، این در حالی است که ایران با حدود ۶ میلیون سهامدار فعال در بورس نیازمند حداقل هزار شرکت کارگزاری بورس سهام است، اما متاسفانه تنها ۸۸ شرکت کارگزاری در بورس فعالیت دارند؛ شرکت‌هایی که به گروه ۸۸ معروف شدند.

این در حالی است که برخی از شرکت‌های کارگزاری به صورت خانوادگی اداره می‌شود و تنها برای خدمات به یک یا چند خانواده فعال است و برای مشتریان غریبه،‌ خرید و فروش نمی‌کنند. در حالی که ده‌ها هزار فارغ التحصیل مقطع فوق لیسانس و دکترا در رشته‌های مدیریت مالی، اقتصاد و حسابداری توانایی ایجاد شرکت‌های کارگزاری جدید را دارند، متاسفانه و در کمال حیرت و ناباوری سازمان بورس به طرز بی‌سابقه و سرسختانه‌ای در حفظ انحصار مخرب کنونی و عدم صدور مجوز جدید به هزاران متقاضی صاحب صلاحیت اصرار می‌ورزد.اصراری که تنها برآیند آن، رشد غیرقانونی و حبابی ارزش سهام شرکت‌های کارگزاری به ویژه ۱۰ شرکت اول کارگزاری‌های بورس از منظر درآمد و فروش شکل‌گیری پدیده رانت خواری و رانت‌جویی شرکت‌های کارگزاری و ضرر و زیان هزاران سهامدار جزیی است که کارگزاری‌ها تونایی خدمات به آنها را ندارند.

بسیاری از کارشناسان در بازار سرمایه با این پرسش روبرو هستند که آیا زمان آن نرسیده، سازمان بازرسی کل کشور و شورای رقابت، یک‌بار برای همیشه به این پدیده شوم انحصارطلبی خطرناک و مافیایی حاکم بر صنعت کارگزاری پایان دهند. انحصار کنونی در صنعت کارگزاری باعث بروز پدیده فساد و رانت‌خواری در حد گسترده‌ای شده‌است. به این شکل که مشتریان سرمایه‌دار می توانند از طریق برقراری ارتباطات خاص با مدیران، کارکنان و معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری از خدمات ویژه این شرکت ها به نفع خود استفاده کنند.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا