مسکن و ساختمان

مسیر حرکت طلای جهانی امشب مشخص می‌شود

بهای طلا در بازار‌های جهانی ۱۷ دلار کاهش یافت.
طلا البته همچنان چشم انتظار برخی خبرهای امروز در آمریکا هم است. این کاهش، به تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی به ویژه قیمت سکه و طلا دامن زد. روز گذشته قیمت سکه البته نسبت به نرخ غروب دوشنبه تغییری نداشت، اما نسبت به هفته قبل تقریبا ۱۰۰‌هزار تومان افت ثبت کرده است.

;

در این راستا در بازار داخلی نیز برخی همچنان هشدارهای بانک مرکزی را برای ورود دوباره به بازار سکه جدی گرفته اند. در روز‌های اخیر مدیر اداره بررسی‌های و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک در حال ایفای تعهدات خود در بخش سکه‌های پیش‌فروش است، گفته بود: بانک مرکزی مشغول رصد دقیق بازار و پیگیری تحولات موجود در بازار سکه است. ;
به گفته پیمان قربانی هر زمان که لزوم ورود به بازار سکه از سوی بانک مرکزی احساس شود، این بانک با آمادگی کامل و بهره‌گیری از تمام توان، طرح‌های مورد نظر خویش را به اجرا می‌گذارد. این اخبار نیز در تعیین قیمت‌های بازار تاثیرگذار بوده است. در لابه‌لای سخنان مطرح شده از سوی دلالان و فعالان بازار، این خبر تاثیر جدی داشته و حتمی تلقی شده است. با این حال هنوز خبر موثقی دال بر امکان ورود دوباره بانک مرکزی به این عرصه با وجود نگرانی ‌های جدی در خصوص امکان خروج طلا از کشور به طور رسمی منتشر نشده است با این حال جدی گرفته شدن این هشدارها خود نشان از شکننده بودن بازار سکه است.
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته با ۱۷ دلار کاهش تا ۱۷۱۰ دلار کاهش داشت. ;
در بازارهای جهانی تداوم نگرانی‌ها از وضعیت اروپا و اعلام افت نرخ رشد اقتصادی در اسپانیا بار دیگر تقویت دلار آمریکا را در پی داشته است. قیمت طلا در مقابل با کاهش مواجه شده است. گفته شده جلسه فدرال رزرو در مورد بیانیه رسمی به جریان افتادن دور سوم تسهیل مقداری روز گذشته انجام شده و مفاد این بیانیه امروز منتشر خواهد شد. بازارهای مالی و کالایی جهان تا زمان آشکار شدن خبرهایی در این زمینه منتظر خواهند ماند.
در ماه‌های اخیر بانک مرکزی آمریکا به این برنامه رای مثبت داد که قیمت جهانی طلا به دنبال آن تا ۱۷۸۰ دلار افزایش یافت. از آن زمان تاکنون برخی نا‌ملایمات در اروپا و خبرهایی از افت نرخ رشد اقتصادی در چین موجب کاهش قیمت طلا شده است. البته برخی کارشناسان نسبت به تاثیر قدرتمند محرک‌های جدید ابراز تردید کرده بودند. همچنین بیشتر تحلیلگران کاهش قیمت را برای طلا در هفته جاری پیش‌بینی کرده بودند. اعلام موضع قوی‌تر از سوی فدرال رزرو آمریکا امکان بالابردن قیمت طلا را به همراه داشته و دارد. با این حال دلیل آنکه در آستانه ابلاغ بیانیه دور سوم محرک‌های اقتصادی در آمریکا، چرا قیمت طلا افت داشته را باید در مشکلات اروپا و برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد سیاست‌های اقتصادی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا هم جست‌وجو کرد.
چشم بازار طلا به تصمیم بانک مرکزی آمریکا
همچنین یک سایت داخلی به نقل از رویتر گزارش داده که کاهش تقاضای خرید طلا توسط سرمایه‌گذاران در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا و افزایش شاخص‌های سهام در این کشور موجب شد اونس جهانی طلا کاهش یابد.
به گزارش سایت طلا به نقل رویتر، کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا قرار است روز چهارشنبه بیانیه خود را در خصوص اعمال سیاست‌های انبساطی جدید برای رشد اقتصاد این کشور منتشر کند.
این گزارش می‌افزاید: «برایان لابن» مدیر مرکز خرید و فروش فلزات گرانبها در سنگاپور اظهار کرد: با توجه به انتظار سرمایه‌گذاران به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اونس جهانی طلا در این مدت در محدوده کنونی مبادله خواهد شد. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۱۵آبان برگزار خواهد شد.
جلسه کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا روز سه‌شنبه برگزار شده و نتایج این نشست نیز امروز چهارشنبه ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه شب منتشر خواهد شد.
قیمت دلار در مرکز مبادلات ثابت ماند
قیمت انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی برای روز گذشته اعلام شد که براساس آن قیمت دلار بدون تغییر نسبت به روز قبل از آن ۲۵۴۵ تومان ارزش‌گذاری شد. قیمت درهم نیز در این مرکز نسبت به روز گذشته تغییری نداشته، اما قیمت برخی ارز‌ها کاهش یافته است. قیمت دلار مبادلاتی امروز ۲۵۴۵ تومان است و یورو ۳۳۲۲ تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین درهم ۶۹۳ تومان و لیر ترکیه ۱۴۱۸ تومان درج قیمت شد، یوآن ۴۰۷ تومان، روبل ۸۱۸ ریال و روپیه ۴۷۵ ریال برای فروش عرضه شده است.
تعیین نرخ ارز در بودجه ۹۲ با توجه به نرخ مرکز ‌مبادلات ;
در همین حال، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در گفت‌و‌گو با «خانه ملت» با تاکید بر اینکه زمانی که نرخ ارز در بازار تثبیت شود، می‌تواند مبنای خوبی برای قیمت گذاری نرخ ارز در بودجه‌های سنواتی باشد، افزود: این نرخ استخراجی و بر اساس یکسری داده‌ها که از زمان شروع فعالیت مرکز بوده به دست آمده و سیاست گذار می‌تواند به روند این نرخ نگاه کند و بر اساس میانگین آن نسبت به تعیین نرخ هر دلار در بودجه سنواتی سیاست‌گذاری کند.
این مقام مسوول در خصوص بهترین نوع تعیین نرخ ارز در بودجه ۹۲ گفت: هدف ما حرکت در چارچوب قوانین کشور است و در تمام دنیا سهم عمده مبادلات از بازار بین بانکی است.
تشویق صادرکنندگان برای عرضه ارز به بازار
کریمی در تشریح مشکلات مرکز مبادلات ارزی گفت: با توجه به دستاوردهایی که در مرکز مبادلات ارزی کشور شاهد آن بودیم، مشکلاتی هم در حین اجرای کار پدید آمده که در دو بخش مشکلات جانب عرضه و بخش مربوط به تقاضا قابل تفکیک است.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور در خصوص مسائل مربوط به عرضه تاکید کرد: از جانب عرضه، عرضه‌کنندگان در این مرکز، شرکت نفت و صندوق توسعه ملی و صادرکنندگان غیر‌نفتی هستند.
کریمی با اشاره به موارد مورد نیاز برای بازنگری در مقررات گفت: بدیهی است با ورود صادرکنندگان غیر‌نفتی در مرکز مبادلات غیر‌نفتی کشور جانب عرضه بازار تقویت شده و تقاضای بیشتری برای گروه‌های کالایی ۳ تا ۸ پوشش داده می‌شود.
پیشنهاد تغییر نوع ارز به متقاضیان ;
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی همچنین توضیحاتی در مورد برنامه‌های این مرکز در صورت راه‌اندازی فاز دوم ارائه کرد و گفت: «با راه‌اندازی فاز دوم مرکز مبادلات ارزی، تمامی عملیات از ثبت سفارش تا امور مربوط به ثبت آماری، کد تخصیص ارز، خرید ارز از بانک مرکزی و انتقال ارز به صورت الکترونیک و در قالب پورتال ارزی انجام می‌شود.»
کریمی با اشاره به افزایش حجم تقاضاها در مرکز مبادلات با افزوده شدن گروه‌های کالایی اظهار کرد: بخشی از تقاضا‌ها مربوط به ثبت‌سفارش‌های انباشت شده قبل از راه‌اندازی مرکز مبادلات است که با گذشت زمان این مشکلات برطرف خواهد شد.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی ادامه داد: به صورت طبیعی برای برخی ارز‌ها تقاضای بیشتری در مقایسه با ارز‌های دیگر وجود دارد؛ در این خصوص هماهنگی‌های لازم با بانک‌ها و واردکنندگان برای تامین ارز از مرکز مبادلات انجام می‌شود که یکی از این اقدامات، پیشنهاد تغییر نوع ارز به مشتریان است.
وی با اشاره به افزایش گروه‌های کالایی گفت: از شروع به کار مرکز مبادلات ارزی گروه‌های ۳ تا ۵ پوشش داده شد اما به دلیل غربالگری که در گروه ۲ کالایی انجام شد، بخشی از کالا‌های این گروه مانند تجهیزات پزشکی از طریق مرکز مبادلات ارزی پوشش داده شد و جزو اولویت‌های تامین ارز این مرکز قرار گرفت.
کریمی افزود: پس از تعامل بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و غربالگری در گروه‌های کالایی، گروه ۶ و ۷ به فهرست پذیرش مرکز مبادلات ارزی افزوده شدند و گروه‌های ۳ تا ۸ که جزو بخش‌های تولیدی محسوب می‌شوند، هدف بانک مرکزی برای تامین ارز قرار گرفت.
وی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در مورد ارز‌های مختلف و پرتفوی ارزی، افزود: برخی ارز‌های مورد نیاز جهت واردات کالا در مرکز مبادلات با مازاد عرضه و برخی ارز‌ها با مازاد تقاضا روبه‌رو است.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در پاسخ به این سوال که ظرفیت کاری مرکز مبادلات برای پوشش تقاضای گروه‌های کالایی ۳ تا ۸ صورت خواهد گرفت گفت: در مرحله نخست با وجود تاکید بر مراجعه متقاضیان به شعب ارزی بانک‌ها، به دلیل نیاز کارمندان بانک‌ها به آموزش و تقاضاهای فزاینده، مرکز از پذیرش متقاضیان به مرکز مبادلات ممانعت نکرد اما در فاز دوم مقرر شد بانک‌هایی که در مرکز مبادلات ارزی حضور دارند متقاضیان را به شعب ارزی هدایت کنند.
وی افزود: در فاز دوم تمامی عملیات از ثبت سفارش تا امور مربوط به ثبت آماری، کد تخصیص ارز، خرید ارز از بانک مرکزی و انتقال ارز به صورت الکترونیکی و در قالب پورتال ارزی انجام شود که در چارچوب یک سیستم متمرکز صورت خواهد گرفت.
شرایط پرداخت ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی ;
در خبری دیگر سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه تمامی مسافران تنها برای یک بار در سال می‌توانند از ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی بهره‌مند شوند، گفت: اولویت‌بندی برای اختصاص ارز به مسافران کشوری خاص در کار نیست. ;
صمد کریمی در گفت‌وگو با مهر افزود: مقررات و شرایط پرداخت ارز به مسافران خارج از کشور همان شرایط قبلی است که مربوط به بخش سوم مجموعه مقررات ارزی بانک‌مرکزی است و در حیطه خدمات قرار می‌گیرد. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: رویه واحدی که برای پرداخت ارز به متقاضیان سفر به خارج از کشور اتخاذ شده، این است که برای همه مسافران، ۳۰۰ دلار پرداخت می‌شود و البته بانک ملت به عنوان بانک عامل معرفی شده است و مشتریان باید با ارائه مدارک و اسناد مثبته به شعب ارزی بانک ملت، مراجعه کنند. وی تصریح کرد: اولویت‌بندی برای اختصاص ارز به کشوری خاص در نظر گرفته نشده است، اما بر اساس مقررات، هر فرد در سال تنها یکبار می‌تواند از این امتیاز بهره‌مند شود. کریمی گفت: محدودیتی در کار نیست و همه مسافران خارج از کشور می‌توانند ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی را از شعب بانکی دریافت کنند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا