مسکن و ساختمان

سنجش آلودگی هوا با بادبادک «پکن شناور»

سنت باستانی فرستادن بادبادک به آسمان در چین هم‌اکنون به عنوان ابزاری جدید جهت نظارت بر کیفیت هوا در آسمان پکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پروژه موسوم به «پکن شناور» که تلاش مشترک یک دانشجوی فارغ‌التحصیل شده چینی و یک دانشجوی آمریکایی است، با مشاهده آمار آلودگی متناقض هوای چین به ذهن آن‌ها خطور کرد.

بادبادک‌های حاضر در این طرح حامل حسگرهای آلودگی هوا به علاوه چراغ‌های رنگی LED هستند که سطح کیفیت هوا را نشان می‌دهند. برای نمونه، رنگ سبز برای هوای سبز، زرد برای هوای متعادل، قرمز برای هوای ناسالم و همچنین صورتی نشان‌دهنده هوای بسیار ناسالم است.

چنین بادباک‌هایی قادرند نه تنها سطوح کلی منوکسیدکربن و ترکیبات ارگانیک فرار را شناسایی کنند، بلکه داد‌ه‌هایی را در این خصوص جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند.

بودجه این طرح بالغ بر پنج هزار دلار عنوان شده و نخستین کارگاه‌های آموزشی آن در ماه آگوست در پکن و در ماه سپتامبر نیز در «نمایشگاه سازنده» در نیویورک سیتی برپا خواهند شد. در این کارگاه‌ها به شهروندان آموزش داده می‌شود که چگونه حسگرهای آلودگی هوا و لامپ‌ها را به بادبادک‌ها متصل کنند.

پروژه پکن شناور منجر به آشتی سنت دیرینه چینی و فناوری مدرن شده است و هدف از اجرای آن خلق یک نمایش تعاملی آنلاین از نتایج آلودگی هواست که توسط بادبادک‌ها گردآوری شده‌اند.

چینی‌ها از مه و کیفیت بد هوا به دلیل صنعتی‌سازی رو به رشد در این کشور رنج می‌برند. اهمیت این آلودگی در سال جاری میلادی و به هنگام انتشار گزارش سفارت آمریکا در چین در خصوص آلودگی هوا و گزارشات امیدوارکننده‌تر ارائه شده توسط دولت چین به اوج خود رسید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا